البته این تنها جرم مونا و دوستانش نبود. بنا به ماده ۱۵۲ قانون کیفری سودان، آن‌ها به دلیل پوشیدن لباس‌های عجیب و غریب و گمراه کننده هم محکوم بودند، زیرا پوشیدن شلوار از سوی دختران در این کشور از مصادیق لباس‌های گمراه کننده محسوب می‌شود. قاضی هر کدام از دختران را به پرداخت ۵۰ دلار محکوم کرد.

رسانه های سودان از آغاز سال ۲۰۱۸ شروع به پوشش دادن این خبر کرده اند. در ابتدای امر، بازداشت مردم به خاطر تماشای طلوع خورشید با استهزا و شوخی در فضای مجازی این کشور همراه شد، اما وقتی گروهی از جوانان سودانی به دلیل تماشای خورشید به تازیانه، جریمه و زندان Prison محکوم شدند، همه دریافتند که این یک شوخی نیست بلکه کاملاً جدی است. شوخی های مردم پس از پی بردن به واقعی بودن این ماجرا، به ملامت، رد کردن و سرزنش تبدیل شد. آنها درباره ی فایده ی چنین حکمی در فضای مجازی به گفت وگو پرداختند؛ با این حال، قانون Law قانون است و دیدن طلوع خورشید در سودان جرم به حساب می آید.

این موضوع به اتهامات «خورشید پرستی» و آداب و رسوم وثنی ها بازمی گردد و تمایل به تماشای طلوع خورشید در سودان را به یک جرم در این کشور تبدیل می کند.

دختری به نام مونا می گوید با دوستانش به «کوبری توتی» رفته بود تا طلوع خورشید را تماشا کند؛ اما پلیس آنها را به جرم تجمع برای نگاه کردن به طلوع خورشید دستگیر کرد.

البته این تنها جرم مونا و دوستانش نبود. بنا به ماده ۱۵۲ قانون کیفری سودان، آنها به دلیل پوشیدن لباس های عجیب و غریب و گمراه کننده هم محکوم بودند، زیرا پوشیدن شلوار از سوی دختران در این کشور از مصادیق لباس های گمراه کننده محسوب می شود. قاضی هر کدام از دختران را به پرداخت ۵۰ دلار محکوم کرد.

همچنین حضور در مکان های نیمه تاریک مانند کافی شاپ ها، نشستن در کنار دستفروش ها در خیابان، رقص زنان جلوی چشم مردان، ذخیره عکس های شخصی با لباس های گمراه کننده در موبایل و رایانه از جمله امور مخلّ آداب در سودان به شمار رفته و جرم به شمار می رود.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

 

کدخبر: 428031 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟