دور دور کردن جرم نیست؟!
حجم ویدیو: 19.42M | مدت زمان ویدیو: 00:03:02

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، ظهر امروز رئیس پلیس Police تهران  خبر از توقیف 55 خودروی لوکس بخاطر دور دور در شهر تهران داد؛ اما دور دور کردن در تعریف پلیس چیست و بر اساس قانون Law جرم تلقی می شود یا خیر؟

در تعابیر پلیسی دور دور کردن به معنای تردد مکرر از یک محل مشخص همراه وسیله نقلیه شخصی محسوب می شود؛ این در حالی است که براساس تحقیقات حقوقی صورت گرفته توسط رکنا دور دور کردن در صورت عدم مزاحمت برای نوامیس مردم و یا تخلفات و یا جرایم دیگر که در قانون تعریف شده نه تنها تخلف محسوب نمی شود بلکه از حقوق مدنی شهروندان نیز محسوب می شود و پلیس با توقیف خودروهای این افراد به نوعی حقوق شهروندی افراد جامعه را پایمال می کند!

مدت هاست شاهد اجرای طرح های گوناگون  و خوبی در برخورد با مجرمان ، جرایم و تخلفات و رسانه ای کردن آن ها بوده ایم که بازتاب های مثبتی در جامعه داشت اما آیا راه انداختن نمایشگاهی از خودروهای لوکس تحت عنوان برخورد با خودروهای متخلف در حالی که منجر به پایمالی حقوق شهروندی می شود در شان پلیس است؟

وظیفه ذاتی نیروی انتظامی صیانت از امنیت افراد جامعه است این در حالی است که در حال حاضر با حق آمد و شد شهروندان حتی برای تفریح و گردش برخورد می شود که این تعریف پلیس نه تنها موجب استقرار امنیت در جامعه نمی شود بلکه سبب امنیتی شدن جامعه و ترس مردم از سبزپوشان زحمتکش ناجا می شود.

محمدصالح نقره کار، وکیل پایه یک دادگستری در خصوص جرم Crime تلقی شدن و یا نشدن دور دور به رکنا گفت: موضوع آمد و شد شهروندان در قانون به رسمیت شناخته شده و پلیس باید از برخوردهای سلیقه ای دراین خصوص اجتناب کند.

وی ادامه داد: در قانون مدنی اصل بر آزادی Freedom شهروندان برای آمد و شد است و اگر قرار باشد محدویتی اعمال شود این محدودیت باید در چارچوب قانون باشد. مرجع اعمال محدودیت برای رفت و آمد شهروندان چه پلیس باشد و چه قاضی Judge باید براساس قانون رفتار کند.

شاید گفته شود که همه ماشین های لوکس توقیف شده بخاطر مزاحمت های ناموسی یا آلودگی صوتی یا سرعت زیاد صورت گرفته است اما با بررسی های میدانی براحتی مشخص می شود که دور دور کردن بچه پولدارهای تهران با توجه به امکاناتشان و فضای موجود در روابط  اصلا ربطی به مزاحمت های ناموسی و ... ندارد و تنها برای خودنمایی های هیجان انگیز است و جالب اینکه در هیج جای قانون مجازات اسلامی خودنمایی جرم نیست!

باید حق مطلب را گفت که پلیس همواره در عرصه های گوناگون مانند مرزبانی، آگاهی و مبارزه با موادمخدر برای حفظ امنیت شهروندان شهدای بسیاری را تقدیم کرده است و نباید با برخوردهایی سلیقه ای بین مردم و نهاد اجتماعی شده پلیس فاصله انداخت.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ادامه جنجال فیلم تولد مختلط ساشا سبحانی آقازاده مشهور! + جزییات

این چوپان ایرانی دنیا را به هم ریخت! + عکس و جزییات

این پسر 7 ساله از زمان تولد اجازه رفتن به توالت را نداشت!

10 نفر از حاجی های ایرانی در مراسم حج جان باختند

لحظه مرگ دلخراش 2 زن هنگام فرار از دست مرد بی حیا! + فیلم

این 2 مامور پلیس راهور را می شناسید؟! / آنها چه کردند!+عکس

درد شکم سارینا 8 ساله عاقبت شومی داشت! + عکس

55 ماشین لوکس بچه پولدارهای تهرانی در پارکینگ پلیس + عکس ها

صاحب این جسد را می شناسید ؟ / او در تهران کُشته شد! + عکس

نامادری اتوی داغ را به صورت حنانه 13 ساله چسباند! + عکس

دستگیری مربی مرد که به بانوان تیم ملی در شمال کشور تمرین می داد

دردسر همخوابی دختر 20 ساله با پسر 14 ساله+عکس

عکس دختر سنندجی که با روسری از یک درخت آویزان بود! + تصاویر دلخراش

همخوابی اجباری زن شوهردار تهرانی با راننده تاکسی اینترنتی / بهرام از من فیلم گرفت و ... + عکس

تجاوز وحشیانه به زن جوان / زن 33 ساله روی تخت خواب جان داد +عکس

اقدام رقیه عکاس منحرف پرونده شورای شهر بابل آبروی یک زن مشهور را برد + عکس

 

کدخبر: 417202 ویرایش خبر
لینک کپی شد
میثم حیدری
آیا این خبر مفید بود؟