به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، قباد قاسم‌پور، متولد ایران در اوایل امسال مجرم شناخته شد. او در مارس سال ۲۰۱۷ به هنگام ورود به شهر بلین در ایالت واشنگتن بازداشت شده است.

در این بیانیه آمده که قباد قاسم‌‌پور، شهروند ۳۸ ساله ایرانی ـ کانادایی با استفاده از شرکت‌های صوری در چین و با همکاری گروهی که در این قضیه همدست بودند بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فناوری‌هایی را به ایران صادر کرده که مشمول محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های در نظر گرفته شده در تحریم‌ها می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، این فناوری‌ها کاربرد دوگانه نظامی و غیر نظامی دارند.

در این بیانیه اقدام قاسم‌پور "برای امنیت آمریکا زیان‌بار" وغیرقابل تحمل توصیف شده است.

این کالاها شامل قطعاتی در تلفن‌های همراه و موشک و دوربین‌های حرارتی مورد استفاده در سامانه‌های امنیتی یا هواپیماهای بدون سرنشین نظامی ‌می‌شوند.

خبر بازداشت قباد قاسم‌پور در ماه آوریل منتشر شده بود. در آن زمان دادگاهی در واشنگتن او را متهم به پولشویی و ارسال تجهیزاتی کرده بود که می‌تواند در سامانه موشکی مورد استفاده قرار بگیرد.

گفته شده بود که قاسم‌پور مغز متفکر برنامه‌ای بوده که به دوستان پدرش در ایران برای پولشویی و واردات غیر قانونی کمک می‌کرده است. بر اساس مدارک دادگاه واشنگتن، متهم با کمک دو فرد دیگر که یکی از آن‌ها در چین و دیگری در ایران بود طرح‌های خود را عملی می‌کرده است.

در مدارک دادگاه عنوان شده بود که قاسم‌پور در سال ۲۰۱۲ با شرکایش در چین تماس گرفته و خواسته بود، به دوستان پدرش در ایران که کارخانه کاغذسازی تاسیس کرده‌اند کمک کنند تا بتوانند مواد اولیه کاغذ را به رغم تحریم‌ها از برزیل وارد کنند.

بر اساس شواهد و مدارک دادگاه، به منظور دور زدن تحریم‌های مربوط به ‌انتقال پول در خارج از ایران، از پول نفت برای پرداخت مواد اولیه کاغذ استفاده شده است.

بنا بر اظهارات دادستانی آمریکا، قاسم‌پور آغازگر، برنامه‌ریز و کارگردان طرحی بوده که بر اساس آن وب‌سایت ‌و حساب‌های ایمیل برای شرکت‌های صوری‌ که خودش تأسیس می‌کرده باز می‌شده که هیچ‌کدام در شهر محل اقامت خود او نبوده است.

اداره امنیت داخلی آمریکا زمانی به اقدامات این شرکت‌ها مظنون شد که یک محموله "سیستم اندازه‌گیری فیلم نازک" توسط مقامات هلند ضبط شد و نام یکی از شرکت‌های قاسم‌پور در این ارتباط به میان آمد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

حمید با دسیسه شوم مهشید را سرنماز غافلگیر کرد!

پیام صوتی ابوبکر البغدادی به مناسبت عید قربان! / او در مورد ایران چه گفت؟

عکس دختر نوجوان و مرد شیطان صفت! / جنازه پیدا شد! + جزییات

بیانیه عجیب ابوبکر البغدادی

مرگ دردناک و تلخ عروس حین مراسم عروسی + فیلم

سرنوشت شوم دختربچه ایرانی در حجله آقا داماد !

عکس دختر نوجوان و مرد شیطان صفت! / جنازه پیدا شد! + جزییات

اقدام جنجالی یک مرد در لباس زنانه + تصاویر

ترور یک مامور پلیس راه در روانسر / قاتلان دستگیر شدند

بی حیایی با خواهر جلوی چشمان عروس خانواده!+عکس

گردن زدن 5 زن عربستانی با شمشیر ! + عکس

شکم برآمده آرزو در روز عقد چه رازی داشت!؟

ازدواج همزمان پسر عاشق پیشه با دخترعمو و دختر عمه + عکس

فیلم لحظه ازدوادج سمانه پاکدل با هادی کاظمی+ عکس

کدخبر: 409853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟