به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، شاپور کاکولکی معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در رابطه با صید ماهی‌های خلیج فارس توسط کارگران چینی اظهار کرد: این موضوع را چندین بار با مستندات مطرح کرده ایم ولی برخی عزیزان هر از چند گاهی تازیانه ای بر اندام عریان صیادی می زنند!

وی افزود: در برخی از رسانه‌ها عنوان شده که کشتی‌های چینی 250 هزار تن ماهی را از خلیج فارس صید کرده‌اند. در حالی که کل صید ماهی خلیج فارس کمتر از نصف این مقدار است.

کاکولکی گفت: خوب است قبل از اینکه در مورد مقدار صید صحبت کنیم، ببینیم اصلا شناور چینی یا کلا خارجی داریم یا نه؟ قوانین جاری کشور و آیین نامه های مصوب اجازه تردد به شناور خارجی را نمی دهند.

وی ادامه داد: براساس ضوابط شناور خارجی در کشور نداریم. خلاف این باید مستند باشد نه با هیاهو. اینکه شناوری خارجی می تواند در کرایه یک ایرانی باشد نیز طبق ضوابط موجود و مصوبه مجلس امکان پذیر است. اما خلاف این گفته باید مستند باشد.

معاون سازمان شیلات ایران گفت: یک ایرانی طبق قوانین می تواند شناوری را از خارج کرایه کند و در اختیار بگیرد. اما یک خارجی چه چینی و یا هندی و .... به هیچ عنوان نمی تواند در ایران صیاد باشد. برای خلاف این گفته باید مستندات ارائه شود.

وی افزود: ما صرفا صیاد ایرانی داریم که می تواند طبق قانون Law از خارج یک کشتی را وارد و در ایران صید کند. صرف اینکه عکس ها و فیلم هایی گرفته شده است که فردی مثلا چینی بر روی شناور است و حکایت از مالکیت مجوز صید ایرانی دارد، محال است. پس صرف دیدن عکس یک روس در هواپیمایی ایرانی یا در بخش های زمینی فرودگاه و یا یک خارجی بعنوان ماساژور تیم ملی فوتبال، هیچکدام دلیل بر مالکیت بر هواپیما و فرودگاه و تیم ملی نیست؛ اگر به جز این است مستندات ارائه شود.

کاکولکی تصریح کرد: گمانه زنی درباره حضور صیادان چینی در خلیج فارس را بخواهیم با حسن نیت اگر نگاه کنیم، ناشی از عدم اطلاع است. با مطالعات بیش از سه دهه در آبهای ایران که توسط موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان خواربار و بار کشاورزی جهانی صورت گرفت، ایران مخزنی قابل برداشت از ماهی انگشت قدی به نام فانوس ماهی دارد. به گفته همین موسسه تحقیقات شیلات کشور، برداشت تا حدود 300 هزار تن این ماهی هیچ تداخلی با سایر گونه ها ندارد.

وی ادامه داد: تحقیقات این موسسه در همین سال ها نیز مؤید همین نکته است. هدف از صید این ماهی خروج بی رویه ارز برای واردات پودر ماهی بود. هم اکنون نزدیک به 40 کارخانه این پودر را تولید می کنند همچنین این کار موجب ایجاد اشتغال برای حدود 1000 نفر در کارخانجات پودر ماهی کشور را نیز فراهم کرده است.

معاون سازمان شیلات ایران تصریح کرد: هم اکنون فانوس ماهی برای مصرف انسانی خشک بوده و صادر می شود.ارزش غذایی بالای این ماهی باعث شده است که دانشمندان ایرانی بر روی این ماهی کار کنند.

وی ادامه داد: به جز فانوس ماهی، ماهی دیگری در کنار این ماهی صید می شود که برخی گلایه دارند که چرا در ایران توزیع نمی شود و تنها صادر می شود که باید گفت دلیل آن حرام گوشت بودن آن است.

کاکولکی گفت: صید فانوس ماهی در عمق بالای 200 متر است و لنج های سنتی و قایق ها امکان صید را در عمق بالای صد متر ندارند؛ چه بسا که تداخل زیستی تا میزان 300 هزار تن از این ماهی ایجاد نمی شود.

وی افزود: پس خوب است بیاییم صحبت های تخصصی را به جای اظهارنظر فردی از محیط زیست هرمزگان یا شخصی از فلان بندر، به موسسه ای که بیش از 300 متخصص جهانی دارد، واگذار کنیم و یا از اتحادیه های صیادی در خصوص این موسسه سوال کنیم. آنها نیز مد نظر نهایی شان همین موسسه است که در مصاحبه اخیر رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور به مرجعیت این موسسه تاکید شده است.

معاون سازمان شیلات ایران تاکید کرد: باید بپذیریم که صید ماهی فانوس توسط شناورهایی بدون تداخل زیستی در عمق بالای 200 متر آن هم در دریای عمان و نه در خلیج فارس با حجمی حدود 20 هزار تن و بسیار کمتر از حد مجاز 300 هزارتن با نظارت لحظه ای و ماهواره ای شیلات ایران صورت می گیرد؛ بطوریکه صیادان می گویند آمدن این سیستم ماهواره ای امان ما را بریده است.

وی ادامه داد: این سیستم هر تخلف پنهانی را آشکار می سازد و طبق ضوابط جدید با هر تخلف حتی یک روزه احتمال تعلیق شناور تا 3 ماه وجود دارد. سعی شده است هزینه تخلف صیادی را برای متخلفین بالا ببریم.

کاکولکی گفت: سازمان شیلات ایران تصمیم دارد طی چند سال آینده نیروی فعال خارجی در شناورهای چینی را به تدریج کم کند و به شرکت های اجاره کننده گفته شده که در طی چند سال نیروهای خود را کم و نیروهای ایرانی را جایگزین در این شناورها کنند.

وی افزود:اگر فردی وانمود کند که ما از این تصمیم خبر نداشتیم، قابل قبول نخواهد بود چرا که می دانیم هر دو نفر کارگر ایرانی می توانند با یک قایق در هرمزگان و صید یال اسبی درآمدی حدود 30 برابر کار کارگری در کشتی داشته باشند؛ اما متاسفانه کارگران کشور تمایل زیادی به کار در کشتی نشان نمی دهند مگر آنکه امکان انجام کار در قایق را نداشته باشد. این یک واقعیت جامعه امروز صیادی در این منطقه است که ممکن است برخی چشم خود را به روی این واقعیت ببندند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ماموریت خطرناک 3 گروه داعشی در خاک ایران

صدور کیفرخواست برای مهرداد میناوند !

زن جوان با خوراندن نمک یکی از دوقلوهایش را کشت+ عکس

مرگ خواننده معروف به خاطر رژیم‌های غذایی نادرست + عکس

جواب بله دختر 19 ساله تبریزی برای صیغه شدن / 100 جوان به دام افتادند!

تجاوز گروهی وحشیانه به دختر 17 ساله در استخر خصوصی

سنگ قبر پدر شهید در بهشت زهرا دزدیده شد! + عکس

دار زدن کبری رضایی 14 ساله با چادر در مقابل خانه اش + عکس

تجاوزهای سریالی به 2 پسر در مکانی مقدس!+ عکس

حادثه ناگوار برای دختر چاق تهرانی که عمل زیبایی کرد!

تجاوز وحشیانه برادر شوهر به عروس جوان / این زن در جنوب تهران قتل عام به راه انداخت + عکس

روش خنده‌دار یک زندانی برای فرار از زندان + تصویر

پارتی شبانه در شمال تهران میهمانان عجیبی داشت!+ عکس

کدخبر: 402513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟