به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، فریدون الله یاری گفت: مرمتگران این سازمان صبح امروز در جریان خاکبرداری و اجرای طرح سنگ فرش یکی از معابر داخلی کاخ چهلستون در ضلع شمال غربی این مجموعه، گوئی فلزی را کشف کردند.

وی با اشاره به بررسی اولیه کارشناسان افزود: با توجه به اینکه چهلستون و بنا‌های پیرامون آن مانند تالار تیموری و باغ کاج در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی از مراکز مهم استقرار نظامیان بوده و بخشی از توپخانه قشون اصفهان در آن عصر نیز در کاخ چهلستون استقرار داشته، این گوی فلزی که شباهت زیادی به گلوله توپ دارد، احتمالاً متعلق به توپ‌های جنگی آن دوران است.

شهرام امیری رئیس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان عصر امروز در گفتگو با ایرنا، عکسی بسیار قدیمی از محل استقرار توپخانه در ورودی کاخ چهلستون متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در اختیار خبرنگار ما گذاشت که در گوشه‌ای از این تصویر، یک عراده توپ همراه با گلوله‌های آن نیز مشاهده می‌شود.

باغ موزه چهلستون یکی از شاهکار‌های عصر صفویه است که بین خیابان‌های سپه (شمال)، بهشتی نژاد (جنوب)، گلدسته (جنوب غربی تا شمال غربی) و استانداری (شرق) اصفهان قرار دارد.

این کاخ با مساحتی حدود ۶۰ هزار مترمربع، بخش باقی مانده باغ بزرگ موسوم به 'جهان نما' بوده که در محور شمال غرب دولتخانه صفوی (دوره شاه عباس اول) ایجاد شده است.

شاه عباس اول، کوشکی در میان این باغ بنا نهاد که این کوشک هسته اولیه چهلستون را تشکیل داد که تالار میانی کاخ و غرفه‌های چهار گوشه آن را دربرمی گرفت.

در دوره سلطنت شاه عباس دوم، ساختمان کاخ چهلستون تغییر کرد و تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی، آئینه کاری، کاشیکاری دیوار‌ها و سقف‌ها به آن افزوده شد.

بخشی از نقاشی‌های چهلستون به شیوه بزرگنمایی شده بر دیواره‌های گچی تالار اصلی کاخ توسط شاگردان 'رضا عباسی' از نگارگران و نقاشان مشهور مکتب هنری اصفهان در عصر صفوی نقش بسته و بخشی هم در دوران قاجار بر روی آن نقاشی شده که از ارزش و اعتبار جهانی برخوردار است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این 3 زن زیبا تسلیم نیت شوم مردی خاص شدند ! + عکس

واقعیت وحشتناک / بدن این مرد خورده می شود! + عکس 16+

جزییات سرقت وحشتناک از صرافی میدان فردوسی + عکس

جزییات تکان‌دهنده از «حرمسرای رجوی» و خارج کردن رحم 20 زن توسط پزشک!

جزییات کتک خوردن زن خائن از آقای بازیگر خوش تیپ +تصاویر

دستگیری 31 مفسد اقتصادی که بانک‌ها را غارت کردند

قطع برق در بهشت زهرا 200 جنازه را بلاتکلیف کرد!

عروسک های بی حیا جایگزین عروس های واقعی مردان مجرد شدند! + عکس

این جوان را می شناسید؟ او اتوبوس هایBRT و مترو تهران را نا امن کرده بود + عکس چهره باز

انتقام دخترانه از نامزدی که دیگر به مردها شباهتی نداشت !+عکس

تجاوز به دختربچه 6 ساله توسط یک کودک بزرگتر!

تجاوز به این 3 زن زیبا توسط مردی خاص!+عکس

6 مرد مخوف در قهوه خانه سلطان آباد چه عهدی بستند؟! + عکس

عجیب اما واقعی / عمه رئیس ساواک تحت حمایت کمیته امداد بود!

 

کدخبر: 402018 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟