به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، شایعه خرید و فروش لانه خفاش به مبالغ 700 تا 800 میلیون ریال به دلیل برخی خواص مغناطیسی، موجب شده است برخی افراد ناآگاه با تخریب غار‌ها و برهم زدن زندگی خفاش ها، آرامش این گونه‌های آرام، شب زی و پرفایده را مختل کنند.
شایعه گرانبها بودن لانه خفاش‌ها درشرایطی که این گونه اصولا لانه‌ای در محیط‌های طبیعی ندارد موجب تخریب زیستگاه‌ها و غار‌های استان شده است و بر این اساس حسب مصوبه کارگروه غارشناسی استان، با عاملین انتشار این شایعه درفضای مجازی، برخورد قانونی خوهد شد.
رئیس اداره محیط زیست طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه این شایعه از اساس غیر واقعی و کذب است می گوید:بر اساس بی اطلاعی برخی از افراد، متاسفانه اخیرا شاهد تخریب‌های زیست محیطی غار‌ها برای یافتن لانه خفاش هستیم.
حسین خواجوی افزود: این موضوع تنها دست آویزی جهت کلاهبرداری Fraud برخی افراد سود جو است و لازم است هم استانی‌های عزیز نسبت به این موضوع اطلاع و هوشیاری لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه این اداره کل با هرگونه تخریب غار‌ها و محیط‌های طبیعی بدون اغماض برخورد خواهد کرد از شهروندان و طبیعت گردان درخواست کرد که به منظور حفظ اکوسیستم‌های طبیعی هرگونه مشاهده آثار تخریبی یا حضور متخلفین در عرصه‌های طبیعی را به این اداره کل اطلاع دهند.

صدور دستور قضایی برای کلاهبرداران
قاضی بخشی محبی معاون دادستان نیز در این باره اعلام کرده است که این موضوع به معاون دادستان در حوزه واکنش سریع و فضای مجازی منعکس شده و دستور قضایی برای شناسایی عاملان انتشار این تجارت دروغین در فضای مجازی صادر شده است. 

این دروغ با هدف کلاهبرداری و تخریب محیط زیست است
حمید نظامدوست مدیر انجمن غار و غارشناسی استان خراسان رضوی هم در این باره گفت: شایعه لانه خفاش دروغی با هدف تخریب محیط زیست و از بین بردن ارزش تاریخی و علمی غارهاست.
وی با بیان اینکه این شیوه کلاهبرداری چندی است که از استان‌های غربی کشور آغاز شده و طی 2 هفته اخیر به خراسان رضوی نیز راه پیدا کرده است افزود: گسترش این شایعه در فضای مجازی موجب شده برخی افراد ناآگاه اقدام به تخریب غار‌ها نموده و این آثار تاریخی را از بین برده و موجب تهدید جدی حیات مهمترین جاندار این غار‌ها شوند.
نظامدوست گفت: عده‌ای با اهداف کلاهبرداری و تخریب محیط زیست این دروغ را در فضای مجازی شایع کرده اند که لانه خفاش‌ها به دلیل ساخته شدن با بزاق دهان آن‌ها خواص مغناطیسی و کاربرد‌های انحصاری دارد.
وی گفت: این امر موجب شده زندگی خفاش‌ها در غار‌های استان به عنوان اکوسیستم‌های مهم و نقش آفرین در محیط زیست با تهدید و تخریب جدی روبرو شود.
اصولا لانه سازی در روند زیست این گونه وجود ندارد و خفاش‌ها تنها پستانداران بال داری هستند که روز‌ها درون غار با آویزان شدن از سقف استراحت کرده و شب‌ها برای شکار از غار خارج می‌شوند. 
این گونه نقش بسیار ارزشمند در اکوسیستم طبیعی دارد و کنترل جمعیت حشرات موذی، کمک به گرده افشانی در کشاورزی، دفع آفات مختلف کشاورزی و تامین کود مورد نیاز کشاورزان از مهمترین نقش‌های این گونه است. 
تاکنون بیش از 1200 گونه خفاش در جهان شناسایی شده که 30 گونه آن در ایران زندگی می‌کند.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

واکنش قائم‌مقام شبکه سه به قهر فردوسی‌پور از برنامه ۲۰۱۸

سفارش طناب دار برای پزشک تبریزی/ علت مرگ خانوادگی برملا شد+عکس

بی حجاب شدن بازیگر زن ایرانی جلوی دوربین + فیلم و عکس

ازدواج یک زن با 2 زن ! / رازی که لو رفت+تصاویر

ازدواج موقت بخاطر سیاست / جزئیات تازه جاسوسی وزیر اسرائیلی برای ایران

متهم "م.ق" در فاجعه آزار زنان ایرانشهری کیست؟!

دختر 16 ساله وقتی با پسری خلوت کرد، 3 پسر دیگر داخل اتاق در کمین بودند + عکس

راز عقیم بودن مرد پس از مرگ زن باردارش لو رفت / قاضی تهران چه گفت! + عکس

زن همسایه هر وقت همسرم نبود به خانه ام می آمد!

سعید وسوسه شده بود با هانیه که نوعروس بود، دوستی وقیحانه ای برقرار کند!

هایده مرا آواره خیابان ها کرد تا شوهرم را به خلوت خود بکشد

واقعیت ماجرای پرونده آزار دختران ایرانشهری چیست؟ / یکی از دختران از ارتباطش با متهم گفت

تجاوز به زن جوان در میان التماس هایش / راننده شیطان صفت پراید چه گفت؟!

مرد افغان پسر 6 ساله تهرانی را به ساختمان نیمه کاره برد! / کودک کابوس می بیند

چشم انتظار سرباز آشخانه / جیش العدل چرا این سرباز مرزبانی را با خود برد! + عکس

این خانم معلم بی حیاترین زن دنیا لقب گرفت! / او در پیش دبستان درس می داد! +عکس

کدخبر: 391230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟