همه مقصران حادثه پلاسکو / 14 نهاد و شخص مقصر هستند

16 ماه پس از وقوع حادثه Incident مرگبار پلاسکو که به شهادت 16 آتش‌نشان منجر شد نظریه 3‌هزار صفحه‌ای کارشناسان 14 نهاد و شخص را در وقوع حادثه مقصر شناخته است. قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی به خبرنگار ما گفت: پرونده در حال حاضر در مرحله ابلاغ نظریه کارشناسی به مقصران، خانواده شهدای آتش‌نشان و خانواده شش‌متوفای حادثه است. 
قاضی شهریاری در توضیح ماجرا گفت: دقایقی بعد از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو در صبح روز پنج‌شنبه 30 دی‌سال‌1395 اینجانب به عنوان قاضی پرونده به دستور دادستان تهران همراه تعداد دیگری از مقامات برای روند پیگیری مراحل امداد و نجات و بررسی چگونگی وقوع حادثه در محل حضور پیدا کردم و با تشکیل 9 کارگروه در قالب 29 نفر فعالیت و بررسی‌های خود را به صورت شبانه‌روزی آغاز کردیم. این کارگروه‌ها که به صورت تخصصی دقایقی بعد از حادثه فعالیت خود را آغاز کرده بودند شامل امور آتش‌سوزی و آتش نشانی، راه و ساختمان، بیمه، برق و الکترونیک و مخابرات، گاز و گاز‌رسانی، مواد محترقه و منفجره (‌با توجه به شایعاتی که ابتدا در مورد انفجار بود‌)، الکتروشیمی و پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی حوادث Accidentsناشی از کار و تأسیسات ساختمانی بودند. بررسی‌های اولیه کارگروه‌ها نشان داد که با توجه به ساعت شروع کار کسبه ساختمان پلاسکو که ساعت 10‌صبح شروع به کار می‌کردند و شهروندان نیز پس از این ساعت به این ساختمان تردد داشتند تلفات جانی زیادی را نخواهیم داشت، اما از طرفی در این حادثه تعدادی از آتش‌نشانان و پرسنل ساختمان در زیر آوار گرفتار شده بودند که اولویت اول ما کمک به مصدومان و نجات افراد گرفتار شده در داخل ساختمان متمرکز شد که متأسفانه در نهایت در این حادثه 16‌آتش‌نشان فداکار که برای نجات کسبه پلاسکو دل به آتش زده بودند شهید شدند و شش‌پرسنل ساختمان هم فوت کردند.

موضوع بعدی که در اولویت کاری ما بود رسیدگی به شکایت‌های و اعلام مفقودی‌هایی بود که بعضی از خانواده‌ها مدعی بودند اعضای خانواده‌شان داخل ساختمان پلاسکو گرفتار شده‌اند که پس از بررسی‌های فنی و تخصصی مشخص شد به جز همان شش‌نفری که ابتدا اعلام شده بود افراد عادی دیگری در ساختمان حادثه دیده نیستند. همچنین در ادامه با توجه به کشف پیکر‌های شهدای آتش‌نشانی آزمایش‌های دی‌ان‌ای به سرعت انجام شد و پیکر آن عزیزان در اختیار خانواده‌های آنها قرار گرفت. 
بررسی علت حادثه
سرپرست دادسرای امور جنایی ادامه داد: کارگروه‌ها از همان ابتدای حادثه در گروه‌های کارشناسی بررسی‌های فنی خود را با انجام نمونه‌برداری از محل حادثه، محل دپوی ضایعات و نخاله‌های ساختمان پلاسکو در خیابان خیام و محل دپوی ضایعات در کهریزک آغاز کردند و نمونه‌ها را برای بررسی به آزمایشگاه منتقل کردند. بررسی‌های آنها نشان داد آتش‌سوزی از فروشگاهی در ضلع شمال‌غربی طبقه‌دهم شروع شده و به دیگر طبقات سرایت کرده است‌.

همچنین مشخص شد صاحب فروشگاه و دو نفر از کارگرانش با سیم کشی غیر‌استاندارد از مهتابی سقف برای هیتر برقی و یخچال استفاده کردند که باعث آتش‌سوزی شده و در ادامه هم به علت عدم کارایی سیستم‌های موجود از جمله کپسول آتش‌نشانی وخاموش کننده‌ها، آتش به سایر مکان‌ها و طبقات سرایت کرده و در نهایت منجر به تخریب ساختمان شده است. در چنین شرایطی که سر آغاز آتش‌سوزی و علت آن مشخص شد صاحب مغازه همراه دو کارگرش شناسایی و برای تحقیقات بیشتر بازداشت شدند که پس از تکمیل تحقیقات با قرار وثیقه مالی آزاد شدند. 
حادثه عمدی نبود
قاضی شهریاری افزود: این 9‌کارگروه پس از ماه‌ها تلاش و تحقیق و بررسی درباره این حادثه در نهایت نظریات خود را درباره علت این حادثه در قالب 3‌هزار صفحه اعلام کردند که مقصران حادثه شناسایی شدند، اما ازسوی دیگر با توجه به مستندات مشخص شد این حادثه به هیچ عنوان عمدی نبوده و فقط به خاطر سهل‌انگاری و کم‌کاری بعضی افراد و نهادها رخ داده است. در همین رابطه در تحقیقات صورت گرفته از سوی کارشناسان کارگروه‌ها 14 نهاد و شخص مقصر شناخته شدند از جمله شهرداری تهران، بهره‌برداران ساختمان ( مغازه داران پلاسکو)، مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، هیئت مدیره و مدیر عامل ساختمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، وزارت راه و شهرداری، وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، شورای شهر، سازمان آتش‌نشانی و متصرفان مغازه‌ای که آتش‌سوزی در آن آغاز شد، هستند. 
به گفته وی در این حادثه به دو نهاد هلال احمر و شرکت گاز تذکرات لازم داده شد. هر چند این دو سازمان در این حادثه مقصرنبودند، اما مثلاً به شرکت گاز هشدار دادیم که لازم است گاز‌رسانی به این گونه ساختمان‌ها مورد توجه قرار بگیرد و سازمان هلال احمر هم آمادگی لازم را برای مقابله با اینگونه حوادث داشته باشد. 
وضعیت پرونده آتش نشانان شهید
قاضی محمد شهریاری درباره رسیدگی به وضعیت پرونده 16‌شهید آتش‌نشانی و فوت شش‌نفر از کارکنان ساختمان گفت: همزمان با بررسی‌های تخصصی درباره این حادثه یکی از سازمان‌هایی که در این ماجرا مقصر شناخته شده بود قبل از تعیین میزان تقصیر هر کدام از نهادها دیه شش‌نفری که در این حادثه فوت کرده بودند پرداخت کرد، اما خانواده‌های 16‌شهید آتش‌نشانی اعلام کردند تا کنون هیچ مبلغی به عنوان دیه دریافت نکرده و از عاملان حادثه شکایت دارند و هرگز از شکایت خود صرف نظر نخواهند کرد. 
به گفته قاضی محمد شهریاری پرونده در حال حاضر در مرحله ابلاغ نظریه کارشناسی به مقصران، خانواده شهدای آتش‌نشانی این حادثه و خانواده شش‌متوفای است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جسدی مچ کالبد شکاف را در پزشکی قانونی گرفت!

5 ساعت تجاوز به دختر 15 ساله توسط 2 پسر / دختر مُرد!+عکس دختر و متجاوزان

بازیگر مشهور زن سینما و تلویزیون در آستانه طلاق از همسر ثروتمندش / پرونده در دادگاه تهران

نقشه زن بی حیا برای مرد متاهل در کوچه خلوت

پریا 17 ساله ام در خانه فساد شب ها را صبح می کنم! + سرنوشت تلخ

فرار سهیلای 14 ساله از پیشنهاد پدر بی حیا / وقتی گرفتار 5 جوان شدم!

اقدام بی شرمانه عروس و داماد امریکایی در خیابان + عکس

وحید مرادی اعدام می شود / مادر مقتول خواستار شد + فیلم و عکس

فوری / هواپیما ربایی در آسمان ایران / فرد مهاجم مسلح است

بازیگر خوش تیپ سعودی از کشور اخراج شد / او باعث اغوای زنان می شد + عکس

دعوای زنانه منشی با دختر جوان با لنگه کفش در کلینیک زیبایی! + عکس

فیلم برداری از صحنه رفتار حیوانی پسر تهرانی با دختر دانشجو

این پسر جوان را می شناسید / او در خیابان خلوت تهران به دختر جوان تجاوز کرد + عکس

 

کدخبر: 383059 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟