کیفرخواست «حد» برای سارقان خانه های اعیانی شمال تهران+عکس

رسیدگی به این پرونده از 17 خرداد سال گذشته و به‌دنبال سرقت Stealing از خانه‌ای ویلایی در خیابان دولت آغاز شد. مرد صاحبخانه وقتی به خانه برگشته بود متوجه تخریب در ورودی و سرقت 600 میلیون تومان از خانه‌اش شده بود.

با شکایت مرد جوان؛ پرونده‌ای در دادسرای ویژه سرقت تشکیل شد و درحالی که بررسی‌ها برای دستگیری عاملان این سرقت ادامه داشت، کارآگاهان پلیس Police با سرقت‌های مشابه دیگری رو به رو شدند. سرقت‌های میلیونی از خانه‌های ویلایی شمال شهر این فرضیه را برای تیم تحقیق مطرح کرد که سرقت‌ها توسط اعضای یک باند صورت گرفته است.

با این احتمال، کارآگاهان به بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل سرقت‌ها پرداخته و تصویر یکی از متهمان را به‌دست آوردند. تصویر به‌دست آمده از سارق جوان با تصاویر موجود در آلبوم پلیس آگاهی پایتخت تطبیق داده شد و بدین ترتیب هویت متهم جوان شناسایی شد.

با بررسی سوابق محسن، کارآگاهان در تحقیقات نامحسوس موفق به شناسایی مخفیگاه وی در غرب تهران شده و او را در خانه لوکس و اعیانی‌اش در حوالی بلوار فردوس دستگیر کردند. کیف زنانه، انواع ادکلن گرانقیمت، ابزار مخصوص سرقت از خانه و... وسایلی بود که از خانه متهم جوان کشف شد.
شگردی خاص برای سرقت
محسن پس از دستگیری و انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی، در همان تحقیقات اولیه به ده‌ها سرقت از خانه‌های ویلایی شمال شهر اعتراف کرد. او در تحقیقات گفت: وقتی از زندان Prison آزاد شدم به همراه برادرم و دو نفر از دوستانم به نام‌های «سامان» و «وحید» باندی تشکیل دادیم. ما سوار بر موتورسیکلت در خیابان‌های بالای شهر پرسه می‌زدیم و پس از شناسایی خانه‌های خالی وارد مرحله دوم سرقت می‌شدیم. معمولاً گروه‌های ما 4 نفره بود، با خودروهای لوکس و مدل بالا مثل سانتافه و مزدا 3 به محل سرقت می‌رفتیم و پس از تخریب قفل درهای ورودی به سراغ گاوصندوق‌ها می‌رفتیم و آنها را تخریب می‌کردیم بعضی را نیز به کارگاه در و پنجره‌سازی یکی از اعضای باند منتقل می‌کردیم تا قفلش را بشکند. برای اینکه بتوانیم گاوصندوق‌ها را براحتی پیدا کنیم دستگاه فلزیاب با خودمان می‌بردیم.
دو برادر، سردسته سارقان به‌دنبال اعترافات متهم، کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه «علی» در محله فلاح تهران، او را دستگیر کردند و یک خودروی مزدا3 که در زمان سرقت‌ها از آن استفاده شده بود، توقیف کردند.در ادامه مشخص شد «سامان» و «وحید» نیز مدتی قبل به اتهام دیگری بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند، بدین ترتیب با هماهنگی‌های قضایی دو متهم جوان به دادسرای ویژه سرقت منتقل شدند.
بررسی‌ها نشان می‌داد اموال سرقتی، ارزشی بیش از 50 میلیارد تومان داشت. متهمان این اموال را در مدت دو سال سرقت کردند.
با اعتراف چهار متهم اصلی این باند، 10 همدست دیگر آنها نیز بازداشت شده و به سرقت هایشان اعتراف کردند. در ادامه رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی موفق به شناسایی تعدادی از خریداران اموال سرقتی و کشف مقدار زیادی از اموال شدند.
با تکمیل تحقیقات، چهار عضو اصلی این باند که سناریوی سرقت‌های میلیاردی از خانه‌های پایتخت را رقم زده بودند به اتهام ارتکاب سرقت‌های حدی بزودی در دادگاه محاکمه می‌شوند.
مجازات سرقت های مسلحانه
محمدطاهر کنعانی ، حقوقدان در خصوص این پرونده گفت: طبق اصل قانونی بودن جرم Crime ومجازات وعدالت کیفری هرجرمی مجازات قانونی خودش را دارد. ارکان و عناصر هرجرمی از جرم دیگر متفاوت است. اگر به اصول و مبانی تفسیر قانون Law توجه نشود ممکن است جرمی به جای جرم دیگر تلقی و مجازاتی نامتناسب و ناعادلانه برای متهم اعمال شود.قانونگذار چنان به لزوم تناسب جرم و مجازات و ضرورت اعمال دقیق جرایم بر ارکان قانونی وعناصر تشکیل دهنده جرم، اهتمام داشته که طبق بند«چ» ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری عدم تناسب جرم و مجازات را از اسباب اعاده دادرسی دانسته است.
همچنین براساس قاعده «دراء» و مواد ۱۲۰ و۱۲۱ قانون مجازات اسلامی چنانچه درشرایط مسئولیت کیفری ووقوع جرم شبهه یا تردید باشد، جرم یا شرط مزبور ثابت نمی‌شود.یکی از مواردی که جرایم و مجازات‌ها با همدیگر همپوشانی دارند جرم سرقت مسلحانه و محاربه است.قدرجامع هردو جرم حمل سلاح یا استفاده از سلاح و بردن مال است.

شرط افتراق محاربه از سرقت مسلحانه ارعاب و اخافه عمومی مردم است. فقیهان عامه و امامیه درتعریف محارب گفته‌اند محارب کسی است که سلاح را آشکار می‌کشد و موجب ارعاب و اخافه مردم می‌شود.ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی نیز می‌گوید: محاربه عبارت است ازکشیدن سلاح به قصد مال یا جان یا ناموس مردم یا ترساندن آنها.
شرط دقیقی که برای تحقق جرم‌ محاربه وجود دارد ترساندن مردم است. یعنی قصد محارب ترساندن عموم مردم باشد و وحشت عمومی نیز محقق شود والا اگر فعل مجرم موجب سلب امنیت و ترس و وحشت عمومی نشود جرم ثابت نمی‌شود. ماده ۲۸۱ قانون مزبور نیز شرط تحقق محاربه برای سارقان را سلب امنیت عمومی دانسته است.وحشت عمومی یعنی محارب چنان تیراندازی کند که مردم وحشت زده پا به فرار Escape بگذارند و ازترس بیرون خانه نیایند و درنتیجه تیراندازی دریک خیابان خلوت بدون انتقال وحشت به عامه مردم به هیچ وجه محاربه محسوب نمی‌شود.ماده ۶۵۴ قانون مجازات اسلامی سرقت با حمل سلاح به‌صورت ظاهر را سرقت مسلحانه توصیف کرده است.
باری اگر فعل مرتکب موجب ارعاب و وحشت عمومی نگردد و یا تحقق وحشت عمومی مورد تردید باشد و محرز نشده باشد جرم منظور سرقت مسلحانه است و نه محاربه.
نکته دیگر مجازات محارب است. طبق ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی چهارنوع مجازات اعدام execution وصلب و قطع دست وپا و نفی بلد برای جرم محارب پیش‌بینی شده است. هرچند تعیین هریک از چهار مجازات در اختیار قاضی Judge است ولی قاضی در تعیین مجازات مبسوط الید نیست. براساس روایاتی از امامان معصوم به نقل از شهید ثانی در مسالک الافهام از امام سؤال شد که آیا تعیین مجازات به دلخواه قاضی است؟ امام(ع) فرمود خیر، تابع شدت مجازات است‌. اگر کسی را کشته باشد اعدام و اگر سرقت کرده باشد قطع دست راست و پای چپ و اگر فقط ترس عمومی ایجاد کرده باشد به مجازات نفی بلد محکوم می‌شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 374048 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟