ماجرای اقدام به دستگیری مرتضوی در خارج از کشور و فرار او به ایران

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، دادستان پیشین تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی که دارای پرونده‌های متعدد قضایی است، در آذر ماه سال 96 در رابطه شکایت اولیای دم روح الامینی به اتهام معاونت در قتل Murder (حادثه Incident کهریزک ) به تحمل دو سال حبس محکوم و این حکم نیز از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد، اما نامبرده تاکنون برای تحمل کیفر( دوسال حبس ) خود را به اجرای احکام دادسرای تهران معرفی نکرده است. از سوی دیگر مرتضوی در واکنش به خبر صدور حکم جلبش، در جوابیه‌ ای مدعی شد که تا به حال از طرف اجرای احکام هیچ‌ گونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن به عمل نیامده است.

از آن روز تا کنون، همه به دنبال سعید مرتضوی هستند و این موضوع به شدت در فضای مجازی سر و صدا کرد. شماره تلفن همراه او در دسترس نیست و همین، نگرانی ها را بیشتر کرده است. که نکند وی مانند خاوری به خارج از کشور گریخته باشد.

اما برخی ها تحلیل می کنند، که اوبه چند دلیل نمی تواند فرار Escape کند. اولا با دستور مرجع قضایی ممنوع الخروج است. و ثانیا یکبار نیز طعم تلخ سفر به خارج از کشور را چشیده است. در آن سفر مرتضوی متوجه شد که پلیس Police آن کشور قصد دستگیری او را دارد،  بلافاصله با ترفندهای خاص و تعویض هواپیما، زودتر از موعد مقرر به کشور بازگشت.

اما با تمام این مسایل، سوال این جا است که چطور ممکن است مقامات قضایی هیچ اطلاعی از سعید مرتضوی نداشته‌باشند؟ چرا در مورد این پروند سکوت قضایی پیش گرفته‌اند؟ یا به قول مصطفی ترک همدانی، وکیل کارگران شاکی ، چطور 9 محافظ وی از مرتضوی خبر ندارند! بی‌خبرند؟. در این میان سکوت قضایی بیش از هر چیز بر احتمال متواری شدن مرتضوی دامن می‌زند.

فعلا مهمترین واکنش به این موضوع، چرایی نگرفتن تامین قرار مناسب از این متهم است و این پرسش مطرح می شود اگر خاوری از کشور گریخت، قبل از کشف فساد بزرگ سه هزار میلیاردی و تشکیل پرونده بود، چرا سعید مرتضوی پس از صدور حکم قطعی و صدور حکم جلب باید متواری شود.

البته حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای ،معاون اول قوه قضایی چهارشنبه هفته گذشته در نشستی با دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره اجرا نشدن حکم دو سال حبس مرتضوی اعلام کرده بود که «حکم جلبش صادر شده ولی هنوز متاسفانه گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست».

 آخرین بار اسفند ٩٦ مرتضوی گفته بود که «در خانه و مشغول استراحت است»؛ همان زمان که اخباری مبنی بر اجرای حکم سعید مرتضوی و معرفی او به اوین منتشر شد. بعد از آن هم با انتشار جوابیه اعلام کرد از «طرف اجرای احکام هیچ‌گونه احضار یا دعوتی از این جانب یا ضامن به عمل نیامده... »

با وجود اینکه همسر وی گفته که مرتضوی در منزل نیست، اما تهران است، حالا یک سئوال بدون پاسخ ذهن ها را مشغول کرده است: مرتضوی کجاست، چرا خود را پنهان کرده و مانند سابق در محافل و بین دوستان خود حضور نمی یابد.

مرتضوی کجایی ، دقیقا کجایی .؟

خسرو مبشر

 

کدخبر: 373380 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟