به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا،فرمانده انتظامی اردستان افزود: تحقیقات از دستگیرشدگان ادامه دارد و البته تا زمانی که این افراد به جرم Crime خود اعتراف نکرده باشند، مسئله قطعی محسوب نمی شود و از این رو امکان اعلام جزئیات بیشتر در این زمینه وجود ندارد. 
وی در ادامه از یگان حفاظت میراث فرهنگی و سایر مسئولان ذیربط در این شهرستان خواست تا با استفاده از امکانات الکترونیکی نسبت به نگهداری از اثرهای تاریخی نظارت بیشتری اعمال کنند تا زمینه های سوءاستفاده دشمنان میراث فرهنگی از بین برود. 
رئیس شورای اسلامی شهر اردستان نیز گفت: اثر ثبت ملی معروف به کاخ چهلستون ارستان در دهستان سفلی بخش زواره با این حادثه Incident آتش سوزی در آستانه نابودی قرار گرفته که باید مسئولان آن را مورد توجه بیشتری قرار دهند. 
روح الله جلالی اضافه کرد: دیگر اثرهای تاریخی و فرهنگی این شهرستان نیز با خطر بروز حادثه های مشابهی رو به رو هستند، به طوری که در گذشته نیز شاهد تخریب سنگ مقبره امیراویس بودیم؛ از این رو انتظار می رود مسئولان اردستان و استان اصفهان پیش تر چاره اندیشی کنند. 
وی عنوان کرد: کارامدترین راه نگهداری از بناهای تاریخی استفاده از ظرفیت تشکل های غیردولتی و به کارگیری جوانان علاقه مند و شایسته بومی در امر بهره برداری از این اثرها می باشد. 
کوشک سرهنگ آباد معروف به کاخ چهلستون اردستان صبح دیروز (سه شنبه) به علتی نامشخص دچار آتش سوزی شد و بخش زیادی از سازه های چوبی این اثر ملی از جمله ایوان بنا در جریان حادثه از بین رفت. 
پس از چند ساعت از آغاز آتش سوزی، نیروهای آتش نشانی در محل حاضر شده و نسبت به مهار شعله های آتش اقدام کردند. 
مرحله نخست عملیات مرمت این بنای تاریخی با مالکیت خصوصی که در روستای سرهنگ آباد از توابع زواره در شهرستان اردستان واقع شده، اسفند ماه 1396 با اعتبار دولتی افزون بر پنج میلیارد ریال انجام و به مالک تحویل داده شده بود. 
نخستین گزارش تاریخی از بنای سرهنگ آباد اردستان که به اعتقاد کارشناسان ترکیبی از کاخ چهلستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز است، به سفرنامه حاج سیاح در حدود سال 1258 باز می گردد. 
کوشک سرهنگ آباد (نزدیک به یک سده پس از احداث) در سال 1355 به شماره 1278 در فهرست آثار تاریخی ملی کشور ثبت شد. 
این کوشک از جمله اثرهای های تاریخی فراموش شده اردستان است که به رغم رونق گردشگری در استان اصفهان طی این سال ها، اسیر دست حادثه ها شد و این روزها تنها سایه ای از شکوه گذشته را برای رهگذران تاریخ به یادگار گذاشته بود. 
باشکوه ترین کاخ تاریخی در مناطق کویری ایران به جا مانده از دوران قاجار، در حدود سال 1260 توسط 'مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری' مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجار ساخته شد و در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلی بخش زواره در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان قرار دارد. 
شهرستان اردستان با برخورداری از یک اثر جهانی، 67 اثر تاریخی ملی، 2 بافت تاریخی و 78 محوطه باستانی در فاصله 118 کیلومتری شمال شرق اصفهان واقع است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

عجیب ترین عکس ها از یک تصادف در تهران + عکس

توهین ناموسی به یک زن تهرانی فاجعه آفرید / ناصر باید ادب می شد

منصور هر وقت زن شوهر دار را می دید به زور با فریده کثافت کاری می کرد + عکس زن و مرد

زمین یک شبه دهان باز کرد / مردم وحشت زده شدند + عکس

این پسر شیطان صفت را می شناسید؟ / او آزارگر نوجوانان کرمانشاهی بود + عکس بدون پوشش

خودسوزی وحشتناک زنی در اهواز

ساعت 4 صبح مردان عراقی از 3 زن ایرانی فیلمبرداری کثیف می کردند / پلیس آبادان فاش کرد

نسیم نجفی اقدم کیست؟ / این زن چرا در ساختمان مرکزی یوتیوب خودکشی کرد + فیلم و عکس

اولین گفتگو با قاتل 11 اهوازی در قهوه خانه +فیلم و عکس

زایمان وحشیانه زن باردار برای دزدیدن نوزاد! + عکس

برادر خشن چشم خواستگار خواهرش را کور کرد / ناصر قصاص چشم خواست!

اقدام وحشیانه خواستگار شکست خورده با خانواده دختر 17 ساله در جنگل + عکس

کدخبر: 370685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟