به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، این دستگیری از سوی ناظران به عنوان اقدامی که می‌تواند تشدید هرچه بیشتر حملات علیه اقلیت روهینجا را در پی داشته باشد محکوم شده است.
گزارش شده که روز چهارشنبه "آئونگ زاو وین"، یکی از ثروتمندان شناخته شده و قانونگذار سابق حزب موسوم حزب "اتحاد همبستگی و توسعه" در فرودگاه شهر یانگون میانمار در حالی که قصد عزیمت به یک سفر تجاری در شهر بانکوک را داشت، دستگیر شد.
دولت میانمار در بیانیه‌ای ادعا کرد: او متهم به تامین مالی شورشیان موسوم به "ارتش رستگاری روهینجایی" آراکان شده است.
گزارش شده که آئونگ زاو وین در بازداشتگاه پلیس Police شهر مینگالادون در نزدیکی فرودگاه یانگون به سر می‌برد و به رغم آنکه پنج روز در بازداشت بوده هنوز کسی او را بازجویی نکرده است.
یک فعال روهینجایی به نام نای سان لوین گفت: دولت و ارتش میانمار با این دست اقدامات این پیام را به همه اقلیت روهینجایی که در یانگون زندگی و کار می‌کنند، می‌رساند که حتی آنها هم تحت تهدید قرار دارند و مقام‌ها می‌خواهند کل جامعه روهینجا را از بین ببرند نه فقط گروهی از آنها که در راخین هستند.
از ماه اوت سال گذشته میلادی تاکنون در پی عملیات تحت رهبری ارتش میانمار علیه اقلیت روهینجا در راخین هزاران تن از اعضای این اقلیت مسلمان کشته شده و بیش از ۷۰۰ هزار نفر از آنها نیز به کشور بنگلادش که همسایه میانمار است، فرار Escape کردند.
آئونگ زاو وین یکی از تاجران شناخته شده روهینجایی در میانمار محسوب می‌شود و صاحب مجموعه‌ای از دارایی‌ها از جمله چندین هتل در یانگون و همچنین شهر نایپیداو به همراه چندین شرکت ساخت و ساز است.
او تا سال ۲۰۱۵ قانونگذار منطقه مائونگ داو واقع در ایالت راخین بوده است.
مارک فارمانر، مدیر یک گروه موسوم به "کمپین برمه در بریتانیا" اظهار داشت: این شدیدا نگران کننده است که او را اینطور دستگیر کرده‌اند. این نوع رفتار متعلق به دیکتاتوری نظامی قدیمی است.
در عین حال بازداشت وی باعث شگفتی بسیاری از ناظران شده چراکه او یکی از کسانی است که از بابت ارتباطات نزدیکش با ارتش میانمار شهرت داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 363166 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟