ماجرای این پرونده در‌حالی آغاز شد که طی ماه‌های اخیر، اخباری از‌سوی قضات چند مرکز قضایی در مشهد مبنی‌بر‌اینکه تعدادی از متهمان و مجرمان توسط فردی به هویت «آرش» با ارائه وثیقه آزاد شده‌اند، به پلیس Police اعلام شد و باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی وقوع جرم، تیمی از مأموران دایره تجسس کلانتری شهید‌نواب صفوی، مسئول رسیدگی به این پرونده شدند.

مأموران در آغاز تحقیقات خود، ابتدا به‌منظور شناسایی متهم به رصد میدانی پرداختند و تیمی دیگر از ضابطان قضایی، از متهمانی که با جواز کسب متهم آزاد شده بودند، بازجویی کردند. زنی جوان که توسط متهم با ارائه جواز کسب آزاد شده بود، در مواجهه با یکی از افسران تحقیق این پرونده گفت: چند‌سالی است که دچار اعتیاد شده‌ام و مواد مخدر Drugs مصرف می‌کنم. چند روز پیش، وقتی خماری به‌سراغم آمد طبق معمول برای مصرف مواد به‌سراغ افرادی که می‌شناختم، رفتم. در راه بازگشت به خانه، ناگهان تعدادی پلیس که نمی‌دانم از کجا می‌دانستند من مواد مخدر حمل می‌کنم، به‌سراغم آمدند. با دیدن آنان ترس همه وجودم را فرا‌گرفته بود. برای اینکه مدرک جرم Crime را از بین ببرم، تصمیم به معدوم‌سازی مواد مخدر گرفتم، ولی تلاشم بی‌نتیجه ماند و پلیس مرا دستگیر کرد.

وی ادامه داد: پس‌از دستگیری، به کلانتری نواب صفوی منتقل و با تشکیل پرونده راهی دادسرا شدم. می‌دانستم که یا مرا به کمپ می‌فرستند یا راهی زندان Prison خواهم شد؛ به‌همین دلیل با خانواده‌ام تماس گرفتم و از آنان طلب کمک کردم. زمانی‌که به دادسرا رفتم، مادرم خود را رساند و گفت نگران نباشم؛ چون فردی پیدا شده و می‌خواهد به ما کمک کند. مادرم گفت وقتی مقابل دادسرا منتظرم بوده تا داخل شود، مردی جوان به طرفش رفته و عنوان کرده است که می‌تواند مشکل مادرم را حل کند. او (متهم) به مادرم گفته بود در‌قبال دریافت ۵٠٠هزار‌تومان حاضر است جواز کسبش را برای ضمانت من بگذارد. وقتی مادرم این موضوع را بیان کرد، بلافاصله تمام دارایی‌ام را به او دادم و خواهش کردم که نگذارد مرا ببرند. بعد از گذشت چند‌ساعت متوجه شدم مادرم، جواز این مرد جوان را به‌عنوان ضمانت گذاشته است. آن روز آزاد شدم و پس‌از آن به پیگیری پرونده‌ام پرداختم تا اینکه رأی دادگاه، صادر شد و من تبرئه شدم. با صدور این حکم به‌سراغ متهم رفتم تا پولم را از او بگیرم، اما تلفنش را پاسخ نداد.

مأموران کلانتری نواب صفوی در ادامه تحقیقات خود، اظهارات چند شاکی دیگر را که توسط متهم تلکه شده‌ بودند، دریافت و ضمیمه پرونده کردند.

دستگیری آرش در مقابل دادگاه

بررسی‌های میدانی دیگر تیم تحقیقاتی این پرونده ادامه داشت تا اینکه آرش در‌مقابل یکی از مجموعه‌های قضایی مشهد شناسایی و در‌حالی‌که مشغول صحبت با یکی دیگر از طعمه‌هایش بود، دستگیر شد.

متهم پس‌از دستگیری، به کلانتری نواب منتقل شد و در‌برابر افسر تحقیق پرونده‌اش قرار گرفت و عنوان کرد: چند سال پیش به‌همراه برادرم کسب و کاری راه‌اندازی کردیم، اما فشار اقتصادی، راه نفس‌کشیدن را از ما گرفت و ناچار کار را تعطیل کردیم. در‌این‌میان به برادرم گفتم جواز را باطل نکنیم؛ چون روزی به دردمان خواهد خورد. مشکلات اقتصادی بر زندگی‌ام همچنان فشار می‌آورد و به هر دری می‌زدم تا شاید بتوانم کاری پیدا کنم، اما همه درها به رویم قفل شده بود. به‌ناچار به فکر ضمانت متهمان و مجرمان افتادم؛ آنان و خانواده‌هایشان حاضر بودند هر مبلغی برای آزادی Freedom خود یا فرزندشان بپردازند.

در‌مقابل دادگاه‌ها و دادسرا‌ها می‌نشستم و به صحبت‌های افرادی که به‌دنبال ضامن می‌گشتند، توجه می‌کردم. هنگامی‌که متوجه می‌شدم فردی در‌پی یافتن ضامن است، جلو می‌رفتم و به او می‌گفتم حاضرم کمکش کنم. آن‌ها هم که من را فرشته نجات خود می‌دیدند، مبالغی را که می‌خواستم، می‌پرداختند.

آرش در ادامه اظهاراتش گفت: نمی‌دانستم کاری که انجام می‌دهم، جرم است؛ چون در روزنامه آگهی‌های زیادی درباره ضمانت دیده بودم.

کلاهبرداری از ١٢ متهم

فرمانده انتظامی شهر مشهد در تشریح دیگر ابعاد این پرونده عنوان کرد: متهم اصلی این پرنده، فاقد سابقه کیفری است و تا‌کنون به ١٢فقره ضمانت برای متهمان و مجرمان با استفاده از پروانه کسبش و دریافت مبالغی از آنان اعتراف کرده است.

سرهنگ محمد بوستانی افزود: این مرد جوان پس‌از تشکیل پرونده برای ادامه تحقیقات به دادسرا معرفی شد.

وی در ادامه به دستگیری دو جوان قاپ‌زن در مشهد اشاره کرد و گفت: در‌پی اعلام اخباری مبنی‌بر قاپ‌زنی‌های دو جوان موتور‌سوار در محدوده بولوار طبرسی و میرزا‌کوچک‌خان از شهروندان مشهدی، به مرکز فوریت‌های پلیسی‌١١٠، تیمی از مأموران کلانتری‌٢۴ این شهر برای شناسایی و دستگیر متهمان این پرونده وارد عمل شدند.

سرهنگ بوستانی تصریح کرد: مأموران این کلانتری پس‌از چند شبانه‌روز رصد میدانی محل وقوع جرم موفق‌به شناسایی متهمان شدند و در‌حالی‌که دو جوان موتور‌سوار تصمیم داشتند گوشی تلفن همراه یکی از عابران پیاده را سرقت Stealing کنند، دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی مشهد اظهار کرد: مأموران در استعلام شماره پلاک موتور‌سیکلت متهمان دریافتند که این وسیله‌نقلیه به‌تازگی به سرقت رفته است. دو پسر جوان در اظهاراتشان معترف شدند چند ماه پیش، این موتور‌سیکلت را سرقت کرده‌اند.

وی با اشاره به ادامه تحقیقات این پرونده گفت: متهمان، دو جوان نوزده و بیست‌و‌سه‌ساله هستند که یکی از آنان تبعه غیر‌مجاز خارجی است. هر دوی متهمان پس‌از تشکیل پرونده راهی دادسرا شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

شهرآرا / محمدحسن سیرجانی

 

کدخبر: 353515 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟