حوالی ساعت پنج عصر یکی از روزهای دی ماه، وقتی وارد مرکز مشاوره شدم، حضور یک پسر 9 ساله و دختر بچه ای 5 ساله که روی مبل سالن انتظار نشسته بودند، نظرم را جلب کرد. صدای داد و بیدادی هم از داخل اتاق مشاوره به گوش می رسید که مدام بر استرس و نگرانی این طفل معصوم اضافه می کرد.
رامین دستانش را محکم به هم فشرده بود و به زمین نگاه می کرد،‌ مثل این که داره زمزمه ای می کنه یا دعایی می خونه، ریحانه هم با یک بیسکویت تو دستش، روی مبل داخل سالن انتظار مرکز مشاوره آرامش خوابش برده بود.
رفتم جلو تا از رامین در مورد دلیل مراجعه شون بپرسم، یه نگاهی به من انداخت، چیزی نگفت، بعد چند ثانیه بغضش ترکید، آروم آروم گریه می کرد، بدون صدا اشک می ریخت، گاهی لبخند می زد ولی اشک هاش هنوز سرازیر بود.
بهش گفتم می دونم بابا و مامان جر و بحث دارن. می خوای با هم صحبت کنیم؟ رامین با نگاه پر از اشک جواب داد، می خوای چی کار کنی؟ این دو تا ما رو نمی خوان!
هر روز دعواست، در کنار درگیری های مختلف خودشون، هر روز سر این که من پیش کی باشم و ریحانه پیش کی بمونه درگیری دارن، از صبح که از خواب بیدار می شیم، نمی دونیم شب کجا و خونه کی هستیم؟
از اول سال درگیری ها بالا گرفته و باعث شده از هم جدا زندگی کنیم، گاهی من پیش بابا هستم، گاهی هردومون، گاهی هم هردو می ریم پیش مامان.
چون بابا و مامان فردا صبح کار دارن، از الان دعوا سر ماست، طبق روال گذشته ریحانه باید بره خونه بابا بزرگ تا منم بعد مدرسه برم اونجا، ولی بابا قبول نمی کنه به مامان میگه باید خودت پیش بچه ها باشی، کار به جر و بحث و دعوا کشید.
می دونم بابا داره لجبازی می کنه تا مامان بخاطر نگهداری ما نتونه بره سر کار و نتونه از کشور خارج بشه! آخه چند وقته کارهاش واسه رفتن به خارج درست شده ولی مشکل ما رو داره و بابا هم رضایت نمی ده.
حالا که دیگه یه مقدار به من اطمینان پیدا کرد، آروم گفت: شما پلیس Police هستید؟ می شه ما دو تا اینجا بمونیم؟ قول می دیم اصلا اذیت نکنیم، دوسمون ندارن، تمام درگیری و جر و بحث ها بخاطر من و ریحانه ست، اگر ما نبودیم، الان هر دوشون راحت بودن. چرا این دنیا تموم نمیشه؟ خوش به حال ریحانه، لااقل می تونه بخوابه و خیلی چیزها را نمی شنوه و نمی بینه.

نظریه کارشناس
جدایی و یا اختلافات شدید والدین دارای اثر آنی و زودگذر نیست، بلکه در تمامی مراحل زندگی فرزندان، اثرات منفی و زیان باری را بر جای خواهد گذاشت.
جدایی، یکی از فقدان های عمده زندگی است. این فقدان نه تنها برای افراد متارکه، بحران ایجاد می کند، بلکه آسیبی شبیه مرگ والدین بر فرزندان و اعضای خانواده وارد می کند.
طلاق و جدایی موجب اضطراب فرزندان و افسردگی نوجوانان می شود به نحوی که کمتر از زندگی لذت می برند.
همچنین روحیه وسواسی و اضطراب، گوشه نشینی، بهانه جویی، انتقام جویی، بی رحمی، غمگین بودن، زود رنجی، نزاع و درگیری، بدخوابی، بی اشتهایی،‌ بیزاری از زندگی،‌ شک و دودلی و احساس بیماری، پرخاشگری و عصیان، بی قراری، حسادت، سوء ظن، سماجت و بعضا افسردگی از دیگر حالاتی است که در بچه های طلاق دیده می شود.
وقتی جدایی اجتناب ناپذیر می شود، مسئله مهم سرپرستی کودکان است. تک والدی مشکلات خاص خود را به همراه خواهد داشت از جمله اینکه اگر کودک با هر دو والد در ارتباط باشد؛ یعنی یکی از والدین، کودک را سرپرستی نماید و دیگری هم بتواند با او دیدار کند ناهماهنگی میان دو الگو، دو نوع روحیه و شخصیت را در او رشد خواهد داد.
زندگی با یک والد و بی ارتباط بودن با والد دیگر موجب می شود که کودک شناخت صحیحی از جنسیت و صفات روحی و بیولوژیکی والد دیگر پیدا نکند، لذا پسرهایی که با مادر زندگی می کنند، ممکن است با بسیاری از صفات مردانه، بیگانه و بی تجربه بمانند و برعکس دخترانی که تنها با پدر زندگی می کنند، احتمال دارد از شناخت الگوهای رفتاری زنان و اصول خانه داری و همسرداری محروم بمانند.
برداشتی که کودکان از مسئله طلاق و جدایی دارند با برداشت والدین آن ها متفاوت است.
کودکان می خواهند از محبت و همراهی والدین خود برخوردار باشند و مطمئن باشند که هر دو آنان در کنارشان هستند، با طلاق و جدایی، تعلق و دلبستگی فرد به خانواده کاهش می یابد و هویت خانوادگی او مخدوش می شود.
ویژگی های مشترک فرزندان پس از طلاق، با احساس گناه است از اینکه آیا آنان در جدایی میان والدین خویش نقشی داشته اند؟ آیا آنان نسبت به ادامه زندگی پدر و مادر خود دچار قصور و کوتاهی گشته اند؟تشدید می شود.
جدایی،نه تنها تعادل روحی فرزندان بلکه وابستگان و نزدیکان را بر هم می زند.


سخن پایانی
خانواده بستر تمام شئونات اجتماعی و خاستگاه افرادی است که باید با جسم و اندیشه ای سالم و پویا، چرخه حیات جامعه را به گردش درآورند.
خانواده نخستین نهادی است که برای پاسخ گویی به نیازهای فطری بشر به ویژه نیاز به زندگی اجتماعی، شکل گرفته است و نزدیکترین و عمیق ترین تعامل افراد در بستر خانواده تحقق می یابد.
امروزه خانواده ایرانی با چالش هایی رو به روست که از جمله این چالش ها طلاق است. این پدیده داراى اضلاعى به تعداد تمام جوانب و ابعاد جامعه انسانى است.
این معضل بزرگ اجتماعى در هیچ زمانى مانند عصر حاضر، خطر انحلال کانون خانواده و آثار سوء ناشى از آن را به دنبال نداشته است.
در این بین لازم است با برگزاری کارگاه ها و یا از طریق رسانه ها، اهمیت نقش عواطف و نحوه صحیح تبادل انرژی عاطفی بین زوجین آموزش داده شود.
تاکید بر آموزش های قبل از ازدواج و حین ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده و رضایت عاطفی مناسب بیش از پیش مد نظر قرار گیرد.
فرهنگ همسان گزینی همسر و لزوم آشنایی و شناخت خصوصیات و ویژگی های اخلاقی و رفتاری زوجین ترویج شود.
همچنین زوجین با بهره مندی از خدمات روانشناختی و مشاوره ای برای ریشه یابی اختلافات خانوادگی، سعی در ایجاد تفاهم حداکثری در زندگی مشترک و توافق حداقلی در اختلافات، تلاش برای شناخت بهتر و کاهش تفاوت های رفتاری و اخلاقی، خواهند توانست درصد قابل توجهی از اختلافات خانوادگی را به صلح و سازش و آرامش تبدیل کنندبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
اخب

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

ازدواج شوم مینای 20 ساله با مرد 62 ساله / مرا در اتاق خواب زندانی کرد و ..!

تجاوز وحشیانه به نوعروس 16 ساله دور از چشم داماد / 3 جوان دستگیر شدند

زن شوهر دار برای عقب نماندن از دوستانش تن به دوستی های شیطانی داد تا..!

اقدام کثیف معصومه 27 ساله با 6 بچه قد و نیم قد

لباس مسی را از تنش کندند + فیلم

کورس 3 خودرو پورشه و یک مدسدس بنز / عملیات برای خارج کردن راننده ها گرفتار+ فیلم و عکس

کیوان وقتی مرد همسایه به خانه بازگشت به سمت بالکن دوید و..!

وقتی زن شوهردار به تنهایی به سفر رفت / داخل پراید اجاره ای آن بلا سرم آمد!

دزد را کشتم و الان باید اعدام شوم!

سرمایه دار کرمانی قاتل اجیر کرد و پسرش را کشت!

ناگفته های تلخ از ساعتی قبل از تصادف قائدی و شاکر / خانواده احمدرضا علیه مهاجم استقلال شکایت کردند +عکس

رییس دانشگاه تهران دستگیری چند دانشجو در روزهای اخیر را تایید کرد

فلج شدن پسر جوان بر اثر بازی کامپیوتری + عکس

ضرب و شتم شدید ماموران شهرداری مشهد هنگام تخریب یک ملک + عکس

بدترین خبر پزشک مخصوص به شاه + فیلم

 

کدخبر: 352589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟