روزهای خوش برای رفتگران کرجی / رفتگر پاکدست چالشی مهربانی به راه انداخت + عکس

 ماه گذشته از مشکلات شدید یک رفتگرپاکدست نوشته بودیم که پس از مصدومیت شدید هنگام کار، خانه نشین شده و به خاطرتاخیر 16 ماهه درپرداخت اجاره خانه، حکم جلبش صادر شده بود. اما پس از انتشار این گزارش، بلافاصله به‌همت یک زوج نیکوکار البرزی، بدهی وی به‌صاحبخانه و کسبه محل پرداخت و آپارتمان آبرومندی برای زندگی خانواده 4 نفره‌اش تهیه شد. ازسوی دیگر سخنگوی دولت واستاندار البرز نیز با حمایت بموقع، به یاری رفتگر جوان شتافتند و در کمتر از یک هفته آرامش به زندگی آشوب زده این پاکبان برگشت.

انتشار این گزارش موجب شد تا چند رفتگر دیگر نیز با تشریح جزئیات زندگی و مشکلات خود، خواستار حمایت نیکوکاران شوند. آنها در میان همه ناامیدی‌ها و فشار مشکلات، به سخاوت انسان‌هایی امید داشتند که نمی‌توانستند به دستان خالی از عروسک دختری خردسال، غبار نشسته بر شیشه دل یک زن جوان، نگاه‌های سنگین صاحبخانه و زخم زبان‌های کسبه محله یک رفتگر بی‌تفاوت باشند. انسان هایی که نمی‌گذاشتند امید و آبروی رفتگران در کوچه و پس کوچه‌های شهر، خاک بخورد.
پس از انتشار گزارش‌های مشکلات رفتگران کرجی، معاون خدمات شهر شهرداری کرج نیز در جایگاه یک نیکوکار برای حل مشکلات پاکبانان کرجی پیشقدم شد. به‌طوری که حالا یکی از رفتگران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز مشغول به کارشده است و دیگری که به‌دلیل برخورد با خودروی فراری دچار شکستگی گردن و از کار افتادگی است، سرکارگر منطقه 8 شهرداری کرج شده و چند رفتگر اخراجی نیز به کار بازگشته‌اند.درهمین حال پیمانکارمربوطه نیز پیگیر اقدامات قانونی برای دریافت دیه رفتگران با استفاده از بیمه مسئولیت است. درهمین حال به دستور «اصغر نصیری» شهردار کرج، حقوق رفتگران پیش از کارکنان شهرداری پرداخت می‌شود و حساب های پیمانکاران نیزمورد رسیدگی قرار گرفته است.
انتقاد سازنده را می‌پذیریم
حسن مدیرروستا-معاون خدمات شهر شهرداری کرج- با بیان اینکه روزانه بیش از هزار تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود گفت: چون این خدمات در تاریکی هوا است و شهر بیدار نیست، خیلی از شهروندان از رنج و سختی کار رفتگران باخبر نیستند و با وجود هزاران سال قدمت تمدن و فرهنگ غنی کشورمان، موجب خدشه دار شدن سیمای شهر می‌شوند. در حالی که هزینه تمیزی شهر از بودجه شهرداری و مردم شهر است که می‌توانست این هزینه صرف حفظ محیط زیست، احداث پارک و... شود.
وی با اشاره به اینکه در بحث تنظیف 1800 کارگر و در حوزه فضای سبز 1500 کارگر برای شهر کرج به طورشبانه روزی زحمت می‌کشند، افزود: به طور مثال در منطقه 8 شهرداری کرج بیش از400 کارگر فعالیت دارند که رسیدگی به امور بیمه، مشکلات و... آنان سازمانی گسترده نیاز دارد تا رصد و پیگیری شود. بسیار دیده شده که رفتگران در ساعات کاری اقدام به انجام امور غیر محوله می‌کنند. شست‌و‌شوی حیاط یا پارکینگ خانه‌های ویلایی، خالی کردن بار کامیون‌ها و انبار فروشگاه‌ها به‌خاطر دریافت انعام، جمع‌آوری ضایعات محله‌ها و فروش‌شان و.. در ساعات کاری آنان بارها موجب دردسرهای قانونی برای این گروه و پیمانکاران شده است. به طوری که به ناچارمشکلات پیمانکاران نیز در جلساتی مطرح شده تا برای رفع آنها چاره اندیشی شود. آنها گاهی نیز با زیاده خواهی‌ها مواجه می‌شوند. برخی با طرح مسائل عاطفی، با هدف زیاده خواهی دنبال مقاصد و جریان‌سازی هستند. نمی‌گوییم مشکلات نیست بلکه بی‌اطلاعی رفتگران از قوانین و مقررات باعث برخی نارضایتی‌ها می‌شود که باید از راه درست حل شود.
معاون خدمات شهر شهرداری کرج افزود: نگاه شهرداری ومعاونت خدمات شهری به مشکلات کارگران، نگاهی انسانی است. نمی‌گوییم همه مشکلات را حل کرده‌ایم اما در برابر کسانی که برای پاکیزگی شهر تلاش می‌کنند در چارچوب مقررات قانونی حمایت‌های لازم را انجام می‌دهیم. این وظیفه شرعی و قانونی ماست و مسئولیت آن را با همین نگاه پذیرفته‌ایم. کار ما بی‌نقص نیست و انتقاد سازنده را می‌پذیریم. ضمن اینکه پیگیر شکایات کارگران و گزارش‌های مردمی هستیم. چرا که هر رفتگر، سرپرست یک خانواده است که اگر بر اثر بی‌تدبیری ما دچار مصدومیت یا مرگ شود، باید همه گونه پاسخگو باشیم. به همین دلیل در بحث ایمنی از پیمانکار خواسته‌ایم سختگیر باشند. گاهی رفتگر به بهانه‌های مختلف از پوشیدن لباس کار و استفاده از ابزارش، امتناع و گاهی سهل‌انگاری می‌کند. این بی‌مبالاتی، ناخواسته موجب مصیبت و مشکلات است.
مدیرروستا با تأکید بر اینکه پاکبانان کرج هیچگونه معوقه‌ای در بحث حقوق و مزایای قانونی خود ندارند، افزود: به دستور شهردار کرج از ماه گذشته رفتگران، پیش از کارکنان شهرداری حقوق دریافت کرده‌اند. همچنین در بررسی حسن انجام کار یک پیمانکار خدمات شهری پس از پایان قرارداد 3 ساله اش، مشخص شد که حدود 500 میلیون تومان مغایرت در پرداخت حق و حقوق کارگرانش وجود دارد که چون در ازای بهای پیمان از آنها تضمین‌ها دریافت و حسن انجام کار در پایان قرارداد بررسی می‌شود، دستور واریز مطالبات به حساب رفتگران را صادر کرده‌ایم. همچنین جلسه‌ای برای اعمال شرایط سختی کار رفتگران با مدیرکل تأمین اجتماعی البرز و مدیر کل کار و امور اجتماعی البرز برگزار کرده‌ایم که هر رفتگر بتواند با 20 سال سابقه بیمه پاکبانی بازنشسته شود و سختی کار این قشر لحاظ شود.
به حسن نیت خبرنگار پی بردم
حمید یاری- پیمانکار مناطق 8 و 10 شهرداری کرج-نیز پس از انتشار گزارش نارضایتی رفتگران گفت: خوشبختانه حسن نیت خبرنگاران استانی محرز شد. ضمن اینکه معتقدیم مطالبات بحق آنان جای دفاع ندارد. اگر کارگر بر اساس و تأیید بازرس اداره کار در هنگام انجام وظیفه دچار آسیب شود، طبق توافقنامه بیمه مسئولیت خسارات قانونی و دیه وی پرداخت می‌شود. اما گاهی کارشناس حوادث، تشخیص می‌دهد که آسیب دیدگی کارگر به‌دلیل انجام امور غیر محول بوده و وی در ساعت کاری با ترک محل کار اقدام به انجام سفارش دیگری کرده که نمی‌توان از کارفرما انتظار قبول مسئولیت داشت. به طوری که در چند مورد نیز کارشناس اداره کار درخواست یا شکایت کارگر مصدوم را غیر قابل بررسی اعلام کرده است.
وی افزود: ناگزیر بین 1500 نیروی شاغل، نارضایتی به تعداد محدود مورد انتظار است اما با وجود این آماده رسیدگی به اعتراضات و نارضایتی کارگران و رفع آنها هستم.
پیمانکار شهرداری کرج گفت: رفتگران معترض به محل خدمت خود برگشتند و از اطلاع‌رسانی شفاف و بی‌شائبه در انعکاس مشکلاتی که از نظرمان دور مانده بود، سپاسگزارم.
وی افزود: کاش مردم نیکوکار شهرمان در جهت رفع معضل فرهنگی شهرمان نیز همت کنند و از شهرهای دیگر کشورمان الگو‌برداری کنیم که یک روز در میان زباله‌ها جمع‌آوری و در همان مبدأ به صورت تفکیک شده است. متأسفانه رفتگران کرجی روزانه در سه شیفت اقدام به نظافت محله‌های شهر می‌کنند و نسبت به بی‌توجهی شهروندان در نظافت و پاکیزگی شهر گله مندند. بسیاری از این رفتگران به‌دلیل افتادن از خودرو حمل زباله، تصادف Crash با خودروهای عبوری، شکستگی دست و پا و آسیب‌های جانی گاهی دیگر قادر به انجام کار نیستند. آنها را پیش از رسانه‌ای شدن ببینیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.
اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:
تجاوز وحشیانه به زینب 7 ساله توسط پسر 24 ساله / دخترک به کلاس قرآن رفته بود که..! + عکس  
تجاوز به شیدای 18 ساله در گاوداری! / نوید به التماس هایم توجه نکرد
زن شوهردار به ساسان پول می داد تا دوستی کثیف شان قطع نشود و..!
جریمه میلیونی برای رانندگان که کنار جاده نماز می‌خوانند!
فیلم لحظه دستگیری جوان شیطان صفت در خیابان سراج / اگر سوار پراید این تبهکار شده اید با پلیس تماس بگیرید+ عکس
پایان پرسه های شوم دختر 15 ساله و 3 پسر با پیکان شیشه دودی در دهدشت
داماد برای عروس راه برگشتی نگذاشت / او دختر جوان را به ارتفاع 120 متری برد و ..! + عکس
زیبایی شهناز و خبیثی زن مطلقه زندگی ام را نابود کرد!
سرنوشت شوم زن یک مرد زندانی! / او به دنبال اعتراف شیطانی من است و ..!
گفت من فقط به درد دوستی می خورم و اگر علاقه در میان است ارتباطمان قطع! / او رفت و من ماندم و رسوایی!
نسرین با فرشید فرار کرد اما..! مادر بی نوایم قربانی عشق کور من شد
زندگی شاهانه یک مرد گدا با 3 زنش / این مرد خودش را لو داد + عکس

کدخبر: 351114 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟