این پرونده در حالی در مسیر پیگیری‌های قضایی قرار گرفت که سیزدهم دی‌ماه سال گذشته عوامل یکی از مجموعه‌های آبی مشهد با اورژانس تماس گرفتند و اعلام کردند که مردی سال‌خورده هنگام شنا در قسمت عمیق استخر دچار حادثه Incident شده است.

با اعلام این خبر، بلافاصله اکیپی از مأموران تلاشگر اورژانس برای کمک به مصدوم این حادثه راهی محل شدند و پس از مدت‌زمانی کوتاه، در مجموعه آبی موردنظر حضور یافتند. تکنسین‌های اورژانس در مواجهه با فرد حادثه‌دیده و انجام معاینات اولیه پزشکی، متوجه شدند که این مرد سال‌خورده قبل از حضور آنان، در آب جان باخته است.

بدن بی‌جان متوفی با هماهنگی عوامل انتظامی به بیمارستان منتقل شد و موضوع به بازپرس جنایی دادسرای مشهد مخابره گردید.

پستم را ترک کردم

پس از اعلام خبر فوت مرد سال‌خورده در استخر، بلافاصله تیم جنایی دادسرا راهی بیمارستان شدند و به بررسی اولیه جسد متوفی پرداختند.

با توجه به اینکه آثار ضرب و جرح و کبودی روی اندام متوفی وجود نداشت، علت احتمالی مرگ در تحقیقات اولیه غرق‌ شدن در قسمت عمیق استخر به علت آشنا نبودن با فنون شنا مطرح شد و بدن بی‌جان قربانی این حادثه برای بررسی دقیق علت مرگ، به پزشکی قانونی انتقال یافت.

قاضی پرونده در قدم بعدی تحقیقات خود به همراه کارآگاهان اداره جنایی پلیس Police آگاهی راهی محل حادثه شد و به بررسی میدانی محل پرداخت. غریق نجاتی که بدن متوفی را از قسمت عمیق استخر بیرون کشیده بود، در رویارویی با مقام قضایی گفت: من مسئول قسمت کم‌عمق استخر هستم و طبق معمول، در حال تذکر دادن به شناگرانی بودم که از سر و کول همدیگر بالا می‌رفتند. در همین زمان، صدای چند نفر از شناگران که در قسمت عمیق بودند توجهم را جلب کرد. آن‌ها مردی که روی آب شناور بود را صدا می‌زدند. او نیز هیچ واکنشی نشان نمی‌داد. در همان لحظه، سکوی همکارم را مشاهده کردم که خالی بود. برای همین، بلافاصله وارد عمل شدم و مرد سالخورده را به بیرون آب منتقل کردم. بر اساس تخصصی که فرا گرفته بودم، سریعا برای احیای او اقدام کردم اما تأثیری نداشت گویا، او مدت‌زمان زیادی در آب بود. لذا سریعا موضوع را به اورژانس اطلاع دادیم و وقتی عوامل امدادی به استخر آمدند، متوجه شدم پیرمرد تمام کرده است.

در همین زمان، قاضی Judge پرونده به سراغ غریق‌نجاتی رفت که در لحظه حادثه پستش را ترک کرده بود.

این مرد جوان در مواجهه با بازپرس جنایی دادسرا گفت: استخر تقریبا خلوت بود و افراد زیادی در قسمت عمیق نبودند. لذا برای خواندن نماز پستم را ترک کردم. البته متوفی چند مرتبه در قسمت عمیق استخر آمد و شنا هم بلد بود. برای همین، جای هیچ نگرانی وجود نداشت. اصلا فکر نمی‌کردم که این اتفاق بیافتد.‌

این مرد جوان ادامه داد: البته قبول دارم که وقتی برای خواندن نماز محل را ترک کردم، باید موضوع را به همکارم می‌گفتم ولی این کار را انجام ندادم.

بررسی میدانی کارشناس دادگستری

با اعلام اظهارات شاهدان ماجرا و بررسی فیلم‌ دوربین‌های مداربسته این مجموعه آبی، مشخص شد که متوفی چند مرتبه به داخل قسمت عمیق استخر آمده و آشنایی کاملی به فنون شنا داشته است اما هنگامی که غریق‌نجات بخش عمیق پستش را برای خواندن نماز ترک می‌کند، متوفی ‌یکباره روی آب بی حرکت می‌ماند.

تحقیقات این پرونده در مسیر خود قرار داشت که نظر پزشکی قانونی اعلام شد و مشخص گردید متوفی به علت حمله حاد تشنجی در آب غرق شده است.

با اعلام نظر پزشکی قانونی، موضوع برای بررسی و شناسایی مقصر یا مقصران این حادثه در اختیار کارشناس رسمی دادگستری در امور ورزشی (شنا) قرار گرفت و مرحله دوم تحقیقات این پرونده آغاز شد.

بررسی‌های کارشناس دادگستری ادامه داشت تا اینکه پس از گذشت چند ماه نتیجه آن اعلام شد و مشخص گردید که چهار نفر از عوامل این مجموعه آبی از جمله سه غریق‌نجات و مدیر داخلی در بروز این حادثه نقش داشته‌‌اند و مقصر هستند.

طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری، متوفی نیز در این حادثه ٢٠ درصد مقصر شناخته شد زیرا چنانچه مشکل بیماری‌اش را به غریق‌نجات استخر گفته بود، دچار این حادثه نمی‌شد.

مقصر شناخته شدن عوامل استخر

با روشن شدن ماجرا و تکمیل تحقیقات قضایی، این پرونده برای صدور کیفرخواست به شعبه اظهار‌نظر ویژه قتل Murder دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢ مشهد ارجاع شد.

قاضی صادق صفری در‌این‌باره به خبرنگار ما گفت: طبق اعلام نظر کارشناس رسمی دادگستری و بررسی‌های انجام‌شده، دو نفر از متهمان ١۵ درصد و دو نفر دیگر ٢۵ درصد در وقوع این حادثه مرگ‌بار مقصر شناخته شدند. بر اساس اتهامات واردشده، از محاکم کیفری برای متهمان پرداخت دیه به میزان تقصیر‌شان در خواست شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه حادثه‌دیده در ماه حرام فوت کرده است، یک‌سوم دیه کامل نیز برای پرداخت دیه از سوی متهمان افزوده خواهد شد.

صفری تأکید کرد: ناگفته نماند که متوفی و خانواده وی نیز در بروز این واقعه مرگ‌بار مقصر هستند زیرا اولا متوفی باید موضوع بیماری‌اش را به غریق‌نجات اعلام می‌کرده است و ثانیا خانواده وی نباید او را تنها می‌گذاشتند.

دادیار شعبه اظهار نظر ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ٢ مشهد خطاب به میان‌سالان، سال‌خوردگان و افرادی که بیماری خاص دارند هشدار داد برای رفتن به استخر، حتما موضوع را به یکی اعضای خانواده اطلاع دهند و حتی‌المقدور با پسر یا یکی از نزدیکان خود راهی مجموعه آبی شوند. دیگر اینکه افراد بیمار پس از ورود به استخر یکی از عوامل مسئول در آنجا را درباره بیماری‌شان مطلع کنند. مسئولان مجموعه‌های آبی نیز حتما رفتارهای سال‌خوردگان، میان‌سالان و کودکان را در استخر زیر نظر داشته باشند و تذکرات لازم را به آنان بدهند.

وی ادامه داد: همچنین ناجیان غریق در صورت انجام کار ضروری و ترک پست خود، یکی از همکارانشان را در جریان قرار دهند و فردی را جای خود بگذارند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از شناگران، اقدامات لازم انجام شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مهدی قرآنی

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

برده داری جنسی11 کودک در دخمه مخوف یک قهوه خانه در غرب تهران + فیلم و عکس

اعدام 2 جوان شیطان صفت به خاطر آزار وحشیانه عروس کرجی +عکس

پایان تلخ ازدواج همزمان خواهر وبرادر تهرانی با خواهر و برادر شمالی + عکس

وقتی قهر کردم نمی دانستم ناهید مردغریبه را به خانه مان می برد و..!

اقدام شوهر جوانم زیر پتو برایم غیرقابل باور است!

از خانه نگین دوست دخترم بر می گشتم که احسان چشمم را با قمه کور کرد! + عکس

دانشجوی پسر با نیت شومی لباس زنانه پوشید اما..!

سرنوشت شوم سحر دختر یک هتلدار پولدار! / 15 ساله بودم که ..!

شناسایی سوراخ مثلثی شکل 35 متری در سانچی

مأمور پلیس به کشتن عمدی شرور سابقه‌دار در خیابان پرستار تهران متهم شد

بادیگاردی که همیشه یک چمدان دلار همراه داشت / قرار بود ماهی 6 میلیون تومان به من بدهد اما ..! + فیلم و عکس

گزارش جعبه سیاهِ «سانچی» تا ساعتی دیگر اعلام می شود + عکس

کدخبر: 350465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟