در جست و جوی خدمه نفت کش ایرانی در آب‌های «یانگ تسه» / موبایل خلبان عروجی روشن است و..!+ فیلم و عکس
حجم ویدیو: 2.53M | مدت زمان ویدیو: 00:00:22

این نفتکش یک‌میلیون بشکه میعانات نفتی را به ارزش ٦٠‌میلیون دلار از عسلویه به مقصد کره‌جنوبی حمل می‌کرده است حجم زیاد آتش در محل حادثه کار امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد در این نفتکش ٣٠ ایرانی و ٢ بنگلادشی حضور داشتند.

این حادثه ساعت ٢٠ به وقت محلی و ١٦:٣٠ شنبه ١٦ دی‌ماه به وقت تهران در نزدیکی بندر شانگهای چین رخ داد. عملیات جست‌وجو برای یافتن این افراد آغاز شد. کشتی‌های نجات چینی همراه با نیروهای امداد دریایی و بالگردهای نجات کره‌جنوبی به محل حادثه اعزام شدند.منابع مختلف خبر اسامی مفقودشدگان این حادثه را منتشر کردند. بنابر اعلام منابع خبری در چین ٢١ خدمه کشتی باری که همگی ملیت چینی داشته‌اند، نجات پیدا کردند نیروهای امدادی در تلاشند تا با مهار شعله‌های آتش به این نفتکش چند‌هزار تنی کمک شود. ارزش مالی محموله این نفتکش ٦٠‌میلیون دلار تخمین زده می‌شود. وزارت امور خارجه ایران از همان لحظات نخست اعلام این خبر از طریق سرکنسولگری ایران در شانگهای پیگیر سرنوشت این افراد شد.
در جست‌وجوی خدمه‌های دو کشتی
وزارت حمل‌ونقل چین در بیانیه‌ای درباره جزییات این حادثه اعلام کرد: «در پی این برخورد که شنبه حدود ساعت ٢٠ به وقت محلی (١٢ به وقت گرینویچ) روی داد، یک تانکر حامل ١٣٦‌هزار تن نفت تغلیظ‌شده به‌طور کامل آتش گرفت و خدمه آن‌که ٣٢نفر شامل ٣٠ ایرانی و دو بنگلادشی بودند، ناپدید شدند. عملیات جست‌وجو برای یافتن این افراد آغاز شد.» به گفته مسئولان وزارت حمل‌ونقل چین نفتکش سانچی «Sanchi» با پرچم پاناما و طول ٢٧٤متر برای شرکت ایرانی «برایت شیپینگ» کار می کرد و به مقصد کره‌جنوبی برای تحویل محموله خود در حرکت بوده که با یک کشتی باری چینی با نام «سی‌اف کریستال» برخورد می‌کند. این کشتی باری حامل ٦٤‌هزار تن غلات بوده که از آمریکا به مقصد استان جنوبی گوانگ دانگ در حرکت بوده است.
به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه، از پکن مقامات چینی محل حادثه را در فاصله ١٦٠مایلی (٣٠٠کیلومتری) شرق رودخانه «یانگ‌تسه» در نزدیکی شهر شانگهای، در شرق چین اعلام کرده‌اند.

تلفن همراه کاپیتان کشی روشن است

طبق گفته یکی از اقوام کاپیتان کشتی حادثه دیده ایرانی تلفن همراه «کاپیتان عروجی» روشن است اما کسی پاسخگو نیست.

یکی از بستگان نزدیک مجید قصابی عروجی کاپیتان شیرازی کشتی حادثه Incident دیده ایران گفت: آخرین گفت و گوی کاپیتان با همسرش ظهر شنبه بود و هیچگونه ناراحتی و یا مشکلی را بیان نکرده است.

وی افزود: در زمان انجام این گفت وگو کشتی ایرانی بر روی آبهای کشور چین بوده و کاپیتان از وضعیت عادی دریا نیز خبر داده است.

این بی اطلاعی از وضعیت کاپیتان و دیگر سرنشینان کشتی در حالی است که تلفن ماهواره ای کاپیتان زنگ می خورد اما کسی پاسخگو نیست.

مقامات دریایی چین، ٨ کشتی را برای عملیات جست‌وجو و نجات به محل حادثه فرستادند و کره‌جنوبی هم در این عملیات شرکت کرده و یک کشتی گارد ساحلی و یک بالگرد را به محل حادثه اعزام کرده است. درهمین حال شبکه خبری «سی‌سی‌تی‌وی» چین اعلام کرد؛ آتش‌سوزی ناشی از حادثه تصادف Crash کشتی‌ها در آب‌های شرق چین روند کمک‌رسانی را با مشکلاتی روبه‌رو کرد. بنابر اعلام این شبکه خبری مانع اصلی در کمک‌رسانی به بازماندگان احتمالی این حادثه، شعله‌ورشدن نفت موجود در تانکر حادثه‌دیده روی آب است و نیروهای امدادی برای خاموش‌کردن آتش تلاش می‌کنند تا در نهایت بتوانند خود را به نفتکش حادثه‌دیده برسانند. اما اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از همان ابتدا احتمال دور‌شدن خدمه کشتی ایرانی از محل حادثه را می‌داد‌: « به گفته او محموله سنگین و قابل اشتعال نفتکش ایرانی و ابعاد وسیع این حادثه باعث شد که نخست‌وزیر چین هم دستور سریع را برای خاموش‌کردن آتش و نجات حادثه‌دیدگان صادر کند: «این نفتکش با یک‌میلیون بشکه بارگیری مواد نفتی در نزدیکی‌های مرز بین چین و کره با کشتی چینی برخورد شدیدی می‌کند و انفجار و آتش‌سوزی آغاز می‌شود. آتش‌سوزی مهیبی اتفاق افتاده و حجم آتش هم بسیار سنگین است و همین مسأله کار امدادرسانی را مشکل کرد.»
در همین ‌حال حسن قشقاوی، معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه از پیگیری وزارت امور خارجه برای مشخص‌شدن سرنوشت مفقودشدگان و بررسی دلایل این حادثه خبر داد و در این‌باره گفت: «در مورد این حادثه با سفیر ایران در چین گفت‌وگوهای لازم انجام شده است، همچنین با توجه به این‌که این اتفاق در ١٦٠ مایلی شانگهای رخ داده با سرکنسول ایران در شانگهای نیز در گفت‌وگو هستیم تا از جزییات دقیق حادثه اطلاعات لازم را دریافت کنیم. معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر امور خارجه تأکید کرد: «طبق اطلاعات دریافتی این کشتی حامل ١٣٦‌هزار تن مشتقات نفت خام و پتروشیمی بوده که در فاصله١٦٠ مایلی رودخانه یانگ‌تسه با یک کشتی باری برخورد می‌کند.» او اضافه کرد: «سفارت ایران در چین و همچنین کنسولگری ایران در شانگهای در ارتباط با مقامات چینی هستند تا به‌ طور کامل از ابعاد حادثه اطلاع
کسب کنند.»
اطلاع‌رسانی چینی ٢٠دقیقه بعد از وقوع حادثه
هادی حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر ایران درباره سرنوشت خدمه مفقود‌شده نفتکش ایرانی هم گفت: «بنا بر اعلام مقامات چینی، همه خدمه کشتی باری هنگام وقوع سانحه از این شناور خارج شدند؛که خدمه های این کشتی ایرانی هستند و تحت پرچم پاناما تردد داشتند .» به گفته معاون دریایی سازمان بنادر ایران نفتکش ایرانی ۲۳ آذرماه وارد بندر عسلویه شد و ۵ دی‌ ماه از این بندر به مقصد کره‌جنوبی خارج شد. این نفتکش در ‌سال ۲۰۰۸ ساخته شده و از استانداردهای ایمنی جهانی برخوردار بود که نشان می‌دهد این نفتکش هیچ مشکلی از نظر ایمنی و فنی نداشته است و این کشتی از سوی شرکت ملی نفتکش به یک شرکت کره‌ای اجاره داده شده بود.
حق‌شناس با بیان این‌که مهمترین مسأله برای سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع از سلامت سرنشینان کشتی ایرانی است، درباره اقدامات انجام‌شده برای نجات خدمه نفتکش ایرانی گفت: «این حادثه ساعت ١٦:٣٠ عصر شنبه به وقت تهران رخ داد و مقامات چینی ٢٠دقیقه بعد موضوع را به نمایندگی شرکت ملی نفتکش ایران در چین اطلاع‌رسانی کردند. از همان موقع نیروهای امداد و نجات چینی در حال اطفای حریق نفتکش ایرانی هستند و این کشتی همچنان روی آب است و غرق نشده است، ضمن این‌که از کشورهای دیگر در حاشیه دریای چین و کشتی‌های عبوری درخواست کمک کرده‌ایم. کشور چین نیروهای امدادونجات خود را برای کمک به خدمه نفتکش ایرانی اعزام کرده است.» به گفته عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اثر این سانحه علاوه بر وارد آمدن خسارت برای ۱۳۶‌هزار تن میعانات گازی (نفت تغلیظ‌شده) که فوق‌العاده اشتغال‌پذیر است، به خود کشتی نیز خسارت وارد آمده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به سرباز هم خدمتی ساعت 4 و نیم صبح / سرباز جوان به اعدام محکوم شده بود!

فرار داماد از اتاق حجله / عروس تحت تعقیب قرار گرفت!

قتل رییس موسسه مالی اعتباری از سوی مشتری مالباخته در کرج + عکس

3 روز زندگی 2 جوان ایرانی با جسد دوستشان در ترکیه + عکس

دختر 27 ساله، خود را در اتاق خواب دار زد! / در جنوب تهران رخ داد

2 سال با کیوان بودم / وقتی با بیژن نامزد کردم هنوز به او فکر می کردم تا اینکه ..!

از راننده پراید درخواست آهنگ خاص کردم و او مرا به زور آزار داد و ..!

ارتباط پنهانی ام با میترا خوب بود تا اینکه او را به خلوتگاه بردم و ..!

وقتی مادرم عاشق مردی زن دار شد!

سارق حرفه‌ای: دزد بامرام هستم و پراید نمی دزدم!

زن بی رحم به 6 ماه حبس در سلول بدون بخاری در زمستان محکوم شد + عکس

طعم شب نشینی شرابی 2 دوست صمیمی تلخ شد!

مرد برنج فروش در تصادف عمدی طلبکارش را زیر گرفت و کشت +عکس

پسر 11 ساله تاجر سرشناس 6 روز گروگان 2 جوان بود تا اینکه ..! + عکس

کدخبر: 344996 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟