توقف فروش طرح سالیانه ایده خوبی است که می توان گفت در اکثر کشورهای جهان نیز فروش طرح ترافیک سالیانه وجود ندارد، ولی باید به این نکته نیز توجه کنیم که شهرداری تهران در ظاهر فروش سالیانه طرح را متوقف می کند و در عمل با اسم شارژ حساب طرح ترافیک بصورت سالیانه مبلغ زیادی را از مردم‌خواهد گرفت و با هر بار ورود به طرح از این مبلغی کسر خواهد شد. پس مشاهده می کنیم که عملا با این کار طرح ترافیک بصورت سالیانه واگذار خواهد شد. 

راهکار طرح ترافیک که در اکثر کشورهای پیشرفته هم اجرا می شود به این صورت است که به هیچ وجه طرح ترافیک سالیانه بفروش نرسد و فقط طرح ترافیک روزانه آن هم با قیمتی چندین برابر قیمت کنونی بفروش برسد که این کار باعث می شود خرید طرح ترافیک برای مردم مقرون به صرفه نباشد و هر فرد ترجیح بدهد که از حمل و نقل عمومی استفاده کند و فقط در مواقع اضطراری با خرید طرح ترافیک بتواند وارد محدوده طرح شود.

البته این مسئله خود مستلزم فراهم کردن زیر ساخت های حمل و نقل عمومی‌ به طریقی که هر فرد با آرامش و راحتی کامل بتواند در کمترین زمان ممکن به همه نقاط طرح با حمل و نقل عمومی سفر کند، است.

متاسفانه آنچنان که باید برای توسعه حمل و نقل عمومی و مترو کاری در شان تهران بزرگ انجام نشده است. توسعه اصولی زیر ساخت های حمل و نقل با اولویت افزایش واگن های مترو و سپس افزایش ایستگاه ها و در نهایت افزایش خطوط مترو و همچنین واردات اتوبوس های با آلایندگی کم در تعداد بالا و همچنین راه اندازی خطوط تراموای برقی که امکان جابجایی تعداد زیاد مسافر و همینطور بی نیاز از اختصاص دادن خطی مجزا برای عبور ترامو است یعنی از مسیر عبوری تراموای برقی سایر خودرو ها نیز عبور می کنند، بزرگترین کمک را به این شهر جهت کاهش ترافیک محدوده طرح و کاهش آلودگی هوای این شهر خواهد کرد. 

در طرح جدید، طرح ترافیک پنجشنبه ها لغو می شود و مردم ساکن منطقه طرح می توانند تا ساعت ۸ بدون پرداخت عوارض از محدوده خارج شوند. اما سئوال اینجاست که آیا ساکنان منطقه طرح ترافیک حق ندارند جهت خروج از طرح در ساعتی بعد از ساعت ۸ صبح از خانه بدون پرداخت وجهی خارج شوند؟ این خود سبب نوعی ترافیک کاذب و اجباری قبل از ساعت ۸ نمی شود؟ 

چندی پیش پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: این طرح باعث توزیع سفر و ترافیک می شود و نگاه درآمدزایی به این محدوده نداریم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: عوارضی، از برخی نهادهای دولتی که پیش از این با مبلغ بسیار پایین طرح سالیانه می گرفتند، افزایش خواهد یافت و پیش بینی می کنیم در صورت تصویب نهایی از محل افزایش عوارض برای این نهادها درآمد از ۳۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

در عمل و با حساب سر انگشتی متوجه می شویم در این طرح دقیقا توجه اصلی بر افزایش درآمد بوده و هر شخص می تواند با خودرو شخصی حتی در ساعت اوج ترافیک وارد طرح شود ولی باید هزینه بیشتری را پرداخت کند و با توجه به وضعیت حمل و نقل عمومی در حال حاضر حتی در ساعت اوج با صرفه ترین و راحت ترین راه همان خرید طرح گرانتر و ورود با خودرو شخصی خواهد بود. 

در این طرح جدید هیچ برنامه و امتیازی برای موتورسیکلت ها و خودرو های هیبریدی و برقی قائل نشده اند که به جرات می توان گفت همه شهرهای پرجمعیت کشورهای پیشرفته برنامه طرح ترافیک خود را بر پایه نوع آلایندگی خودرو تعیین می کنند و امتیاز ورود به محدوده اصلی طرح ترافیک فقط برای خودرو های برقی است. 

شهرداری تهران می توانست با اجرای این امتیاز برای خودرو های برقی و هیبریدی حتی دولت و شرکت های بزرگ خصوصی وارد کننده خودرو را مجبور به ایجاد تسهیلات برای واردات و فروش این نوع خودرو ها کند.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد تعیین محدوده زوج و فرد و محدوده طرح اصلی ترافیک که در سال ۹۷ نیز همان محدوده قبلی خواهد بود است. باید پرسید آیا در محل های ورودی این محدوده ها مکان هایی برای پارک خودرو افرادی که می خواهند خودرو خودرو آنجا پارک کنند در نظر گرفته شده؟

آیا در محل های ورودی به محدوده طرح ترافیک ایستگاه های برای استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد؟ 

با بررسی خیلی ساده متوجه می شویم در محل های ورودی طرح ترافیک نه پارکینگ های مورد نیاز شهروندان وجود دارد و نه ایستگاهی برای استفاده از حمل و نقل عمومی. حتی این محدوده طرح ترافیک اصلی و زوج و فرد با کارشناسی واقعی و توسط متخصصان خبره این حوزه انجام نگرفته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 343370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟