زلزله تهران فرصت خوبی بود برای رونمایی از ضعف ها

احمد قویدل در گفتگو با خبرنگاان، اظهار داشت: تکان زمین در تهران مهمترین نتیجه ای که داشت این بود که میزان آمادگی ستاد بحران در مقابل چشمان مردم سردرگم در خیابان های تهران و صف های پمپ بنزین ها قرار دهد. به طرز باور نکردنی تشکیل جلسه ستاد به رغم ترافیک سنگین خیابان ها موفق ترین اقدام ستاد بحران اعلام شد. نتیجه این جلسه آن شد که مردم زیر سقف نمانند.
وی افزود: متاسفانه در سایه سیاست گذاری صدا و سیما هر ثانیه این دستور کمرنگ تر می شد. گزارشگران صدا و سیما با فرض اینکه زلزله اصلی آمده است و مردم رفته رفته به شرایط عادی باز می گردند از ساعات اولیه پنج شنبه عادی شدن رفت و آمد در خیابان ها را با اشتیاق گزارش می دادند و کاملا فراموش کرده بود که حال که مردم در خیابان ها نیستند، پس تکلیف زیر سقف نماندن آنها که توصیه ستاد بحران است، چه می شود.
قویدل ضمن تاکید بر عدم آمادگی ستاد بحران، گفت: ستاد بحران نتوانست در شرایطی که هیچ اتفاقی نیفتاده خانه ها خراب نشده، مردم زیر آوار نیستند نیروهای امداد و نجات را به مردم نشان دهند. صدا و سیما هم به زعم خود مردم را به عادی کردن اوضاع ترغیب می نمود. متاسفانه ستاد نتوانست از این فرصت طلایی برای آموزش مردم استفاده نماید. ادبیات ستاد بحران کاملا مبهم و با بکار بردن واژه های مبهم تر مانند مردم هوشیاری خود را حفظ کنند، اساسا از ادبیات مرسوم و استاندارد در شرایط بحران بسیار دور بود. این توصیه آنقدر مبهم بود که عملیاتی شدن آن در زندگی مردم نشدنی بود.
مدیرعامل کانون ضمن اشاره به تشکیل ستاد سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در وزارت بهداشت و عضویت کانون هموفیلی ایران در این ستاد اهمیت شفاف بودن رهنمودهای ستاد بحران را یک عامل مهم در حفظ جان شهروندان دانست و با طرح این سئوال از ستاد بحران شهر تهران که مردم هوشیاری خودشان را حفظ کنند چه معنی دارد، افزود: این دستور را ستاد باید عملیاتی می کرد. هوشیاری یعنی چی، نشسته بخوابند، نخوابند، زیر سقف نباشند یعنی کجا باشند.
وی ادامه داد: ستاد حتی نیروهایش را برای لبخند زدن به مردم در خیابان هم نفرستاد. درب ستادهایی که سال ها نمایشی در محلات مستقر شده است حتی باز نشد. حتی یک صحنه به مردم نتوانست نشان دهند که در زلزله چه خواهند کرد. این آسیب بزرگ ستاد بحران بود.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شما چه انتظاری از ستاد بحران داشتید، توضیح داد:
۱- ستاد بحران برای واکنش در گام اول اساسا جلسه نمی خواهد. فرمانده می خواهد. در شرایط ایده آل تر در نهایت شورای فرماندهی سه نفره و چابک می خواهد که دستور دهد زیر سقف نمانید.
۲- گام دوم در اطلاع رسانی نیز کاملا دستوری است. می بایست محل های امن استقرار مردم در مناطق مختلف شهرداری ها و محلات به مردم اطلاع رسانی شود. استقرار جلوی درب منزل اساسا غیر کارشناسی است. مگر طرح زوج و فرد است از جلوی درب منازل شروع شود.
۳- با توجه نقش تقسیم بندی های شهرداری تهران، فرماندهی محلات و مناطق باید مشخص و با تعیین جانشین به مردم معرفی شوند این تقسیم بندی همانطور که در مدیریت شهری نقش ایفا می نماید در مدیریت بحران از محله به ترتیب نقش ایفا خواهد کرد.
۴- جلیقه فرم کارکنان و فرماندهان ستاد بحران می بایست به مردم معرفی شوند و برای آنها کارت های شناسایی هولوگرام دار صادر شود. معنی آماده باش با حضور این نیروها در سطح محله در محلات و خیابان ها در جانمایی های قبلی تجلی می یابد. این فرصت که بزرگترین امکان ارتباط چهره به چهره داوطلبان با مردم بود نیز از دست رفت. ستاد بحران باید با شفافیت به مردم بگوید بر اساس پیش بینی آنها عملیات امداد و نجات چه میزان نیروی آموزش دیده دارد و چه تقسیم کاری با سپاه و ارتش و بسیج دارد.
۵- ستاد بحران تا کنون از میزان نیروهای ضروری برای امداد و نجات در کشور آماری ارائه نداده است. به نظر می رسد با توجه به گستردگی زلزله در بخش های مختلف کشور سازمان داوطلبان هلال احمر و سازمان های مردم نهاد ضرورت دارد اقدام به عضوگیری و آموزش آنها برای مواجهه با بحران باشند. این اقدام فوریت جدی دارد. همکاری هلال احمر و سازمان های مردم نهاد این امکان را فراهم می آورد این سازمان از نیروهای متشکل مردمی برای تقویت حوزه امداد و نجات بهره مند شود. آئین نامه لازم در این حوزه ابلاغ گردیده است و غفلت ستاد از نقش سازمان های مردم نهاد در شرایط بحران محروم نمودن مردم از کمک نیروهای متشکل مردمی است.
۶- پخش برنامه های آموزشی برای مردم اهمیت ویژه ای دارد. تولید اوراق مکتوب اطلاع رسانی اهمیت خاص خود را دارد. پخش این اطلاع رسانی های مکتوب کاربردی می تواند راهگشا باشد.
۷ رسانه ملی باید در خدمت متقاعد کردن مردم برای اجرای رهنمودهای ستاد باشد. نه اینکه سخنگوی ستاد بگوید زیر سقف نمانید صدا و سیما بگوید «مغازه دارها دارند شیشه مغازه ها را پاک می کنند و...»، اوضاع به حال عادی باز می گردد.
۸- ستاد بحران بزرگترین فرصت را برای تمرین مقابله با زلزله در دو روز تعطیلی در تهران را از دست داد. مانوری که مردم آمادگی آن را داشتند. ستاد می بایست تردد میلیونی مردم را عملا در خیابان ها تجربه می کرد. میزان آمادگی نیروهای خود را ارزیابی می کرد. مانور زلزله در تهران باید در سطح شهر اجرا شود و نقاط ضعف و قوت شناسایی گردد.
قویدل در پایان گفت: هنوز هم دیر نشده تهران باید خروج چند میلیونی مردم از منازل و اسکان در محل های بدون سقف ایمن را عملا تجربه نماید. فرماندهی ستاد بحران باید حرکت دستورات خود را در محله ها ارزیابی نماید. راه ارتباطی با فرماندهان محلی و منطقه ای را آزمایش کند. این مانور بزرگ که بهترین موقع اجرای آن این دو روز بود می تواند راهنمای خوبی برای ستاد بحران باشدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز به 2 دختر دانش آموز 16 ساله در باغ ورامین / 5 جوان محاکمه شدند

تجاوز دو جوان به زن مهربان /یکی دست هایم را گرفت و دیگری ..! + عکس

استرس «حنانه» 10 ساله را کشت + عکس و گفتگو

وقتی نامه زن باردار داماد به دست نوعروس رسید

با صدف قرار داشتم، پدرش آنجا بود و مرا به خانه ای برد و ..!

دو وحشی دختر 22 ساله را در جنگل کشتند و خوردند! + عکس

اقدام شوم دختر جوان با نامزدش در پخش زنده اینترنتی + عکس

آلودگی هوای تهران در سال 1348 / هنوز در حال برنامه ریزی هستیم ولی ..! + تصویر

220 سال زندان و 420 ضربه شلاق مجازات دو دزد حرفه ای شب های تهران

حادثه عجیب و خنده دار برای سرنشین یک خودرو که کمربند نبسته بود! + فیلم

فوری / جلاد معروف ویدئوهای داعش در مرز ترکیه دستگیر شد + فیلم و عکس

دستگیری 230 دختر و پسر در پارتی شبانه شب یلدا در لواسان و فرمانیه

این جوان افغان در شرق تهران زورگیری می کرد+ عکس

تهران ترسید / گزارش شب وحشت پایتخت + عکس

قتل 2 زن جوان در مازندران + عکس

کدخبر: 339518 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟