به گزارش گروه حوادث رکنا، هر روز که می‌گذرد کانون‌های بیشتری از خانواده‌ها به دلیل مصرف مواد مخدر Drugs یا جرائم مرتبط با آن به پرتگاه نابودی می‌روند. آن سوی این خانمان‌سوزی‌ها، این‌جا و آن‌جا اجلاس‌های بسیاری برای مقابله با مواد مخدر برگزار می‌شود که دستاورد آن به اعلام تازه‌ترین آمار هولناک و به صدور یک بیانیه ختم می‌شود. در عمل اما آن چه وجود دارد خانمان‌سوزی بیشتر افیون است.

تازه‌ترین دورهمی، نشست گروه کارشناسی همکاری‌های مرزی در چارچوب ابتکار میثاق پاریس است که روز گذشته با حضور هیئت‌های نمایندگی بیش از 30 کشور و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در هتل هما تهران برگزار شد. از جمله نگرانی‌های مطرح شده در این اجلاس دو روزه افزایش نگران کننده کشت مواد مخدر در کشور افغانستان و رشد ۸۷ درصدی تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ بود.

علی مؤیدی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در افتتاحیه نشست آماری را ارائه کرد و گفت: «‌به طور میانگین 75 درصد کشفیات جهانی تریاک، 61 درصد کشفیات مرفین، 17‌درصد هرویین و همچنین بیشترین کیس‌های کشف پیش‌سازهای شیمیایی مواد مخدر توسط ایران صورت می‌گیرد.‌» او همچنین ادامه داد: «‌آنچه که راجع به گسترش سطح و منطقه کشت خشخاش و افزایش تولید مواد مخدر افغانستان در گزارش UNODC آمده است، تصویری است بسیار نگران کننده از موج مخرب ناشی از افزایش کشت و تولید که به زودی منطقه را در نوردیده و به اروپا و ماورای آن خواهد رسید. این نشست اولین صحنه مواجهه با شرایط جدید است که کارشناسان و متخصصان منطقه‌ای و بین‌المللی گردهم آمده‌اند تا آن را ارزیابی و راهکارهای متناسب را بررسی کنند.‌» علی مؤیدی هدف اصلی میثاق پاریس را جلوگیری از قاچاق Contraband مواد مخدر از افغانستان به اروپا دانست و گفت: «‌هیچ نوع نقشه راه یا برنامه اقدام عملی برای توقف کشت و تولید ارائه و پیش‌بینی نشده است و اگر چنین چیزی وجود دارد اثر آن در میدان عمل مشاهده نمی‌شود.‌» قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر عامل دیگری که باعث کاهش کشت و تولید انواع مواد مخدر می‌شود را نبود تقاضا و بازار Store سودآوری بیان کرد و گفت: «در کشورهای مقصد برنامه کاهش تقاضا باید به شکلی تدوین و اجرا شود که انگیزه‌ای برای سوداگران مرگ باقی نگذارد در حالی که هیچ نمونه عینی مجسم و مستندی از ایفای این تعهد حداقل در کمک به کشورهای مبدأ و کشورهای مسیر دیده نمی‌شود.‌»

این اجلاس دستاوردی دیگر داشت و آن‌هم اعلام رشد ۸۷ درصدی تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ بود. این موضوع را ماری آن‌‌منیر، هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و دفتر جرم Crime سازمان ملل اعلام کرد و گفت: «این هشدار جدی برای سلامت جامعه جهانی است که باید همه کشورها برای مقابله با آن همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند. این میثاق به دنبال پیشگیری از انحراف پیش‌سازها و کاهش سوءمصرف مواد مخدر تأکید دارد.‌» آن‌منیر ادامه داد: «‌در سال ۲۰۱۶ نسبت به سال قبل متأسفانه تولید مواد مخدر در جهان ۸۷ درصد رشد داشته است و این هشداری جدی است که باید در سطح جهانی، ابعاد مختلفی برای اقدامات مقابله‌ای و افزایش سلامت جامعه جهانی داشت. باندهای بین‌المللی و جرم‌های سازمان‌یافته منجر به انحراف پیش‌سازهای مواد مخدر شده‌اند.‌» هماهنگ‌کننده میثاق پاریس و بخش عملیات دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد افزود: «قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و عدم شکل‌گیری باندهای بین‌المللی مواد مخدر و مبارزه با آن تأکید ویژه‌ای دارد. باید با همکاری‌های بین‌المللی برای ایجاد ثبات و کاهش مسیرهای منتهی به کشورهای مقصد، اقدامات اساسی صورت گیرد.‌» این اجلاس و اجلاس‌های دیگر سال‌های زیادی است که برگزار می‌شود. آمار و ارقام و گزارش‌های ارائه و عکس یادگاری گرفته می‌شود، اما آن‌چه در عمل وجود دارد نگرانی است. نگرانی از شیوع مصرف و جرائم مرتبط با مواد مخدر که هر روز بیشتر می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

2 زلزله یکی از دیگری شدیدتر در کرمانشاه رخ داد/دقایقی پیش + فیلم و عکس

فیلم لحظه آتش گرفتن 2 دختر در جشن تولد ایرانی + تصویر

نقشه مرد شیاد برای روحانیان و مداحان معروف کشور

محسنی‌اژه‌ای در جمع دانشجویان سوت بلبلی زد! + فیلم دیدنی

ناگفته های دختر جوان تهرانی از دام میلیاردی مرد هزار چهره + فیلم گفتگو

مرگ معمایی مرد جوان در پانسیون خیابان فلسطین

این زن تهرانی همزمان 2شوهر داشت!

عکسی از جسد یک زن که توسط شوهرش در پاسداران سلاخی شد + تصویر تکاندهنده

7 زن مشهدی در دام کثیف 2 جوان خیابانی + عکس

خواننده معروف موسیقی سنتی در حادثه رانندگی درگذشت

برهنه کردن زنان و مردان ایرانی در برابر یکدیگر در فرودگاه بلگراد

شایان با فیلم که از من در باغ گرفته بود مدام با تهدید مرا به خانه اش می برد و ..!

تجاوز به دختر زیبای مو سیاه در حیاط خلوت + عکس

مرد خشن زنش را در برابر پمپ بنزین پاسداران تهران با چاقو کشت!

دختربچه خرمشهری بعد از 6 سال در خانه زن و مرد تهران پیدا شد + عکس

خانم دکتر تهرانی در رختکن بیمارستان شوکه شد

مرگ سرباز وظیفه با شلیک گلوله در بیمارستان بقیه الله تهران

قتل یک دختر به خاطر نپوشیدن لباس خواب

 

کدخبر: 336122 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟