ماجرای فوت یک بیمار با تجویز پمادی برای کبد

محمود خدادوست با اشاره به سوء استفاده‌های اخیر از واژه طب اسلامی به عنوان یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: این موضوع نه فقط از باب اینکه این نگاه و رویکرد اخباری‌گری در استفاده از روایات، آسیب به نظام سلامت می‌زند، بلکه بیشتر از بابت آسیب آن به باورهای دینی مردم، سبب نگرانی است.

خدادوست با اشاره به کارگاه‌ها و همایش‌های برگزار شده و مقالات بسیار ارزشمند ارائه شده برای بررسی موشکافانه در این حوزه، افزود: برگزاری چنین نشست‌ها و کارگاه‌هایی که به چگونگی استفاده از آموزه‌های دینی در عرصه سلامت می‌پردازند، در جهت تبیین و بررسی‌های کارشناسی در این حوزه است تا رویکرد جامعه دانشگاهی و آکادمیک و وزارت بهداشت در چگونگی استفاده از این ظرفیت مشخص شود.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه پرداختن به بحث چگونگی استفاده از آموزه‌های دینی در عرصه سلامت، نیازمند ورود افراد متخصص و خبرگان حوزه قرآن‌شناسی و حدیث‌شناسی است، گفت: از آنجایی که بخشی از این حوزه به مسایل طبی و پزشکی برمی‌گردد و تولیت سلامت بر عهده وزارت بهداشت است، ما نیز اجازه ورود پیدا می‌کنیم.

خدادوست با اشاره به اینکه کلیدواژه‌هایی مانند طب اسلامی، طب روایی، طب‌الصادق، طب‌الرضا، طب نبوی و ... سال‌ها قبل تنها در بحث‌های نظری مطرح بود، افزود: این واژه ها اخیرا وارد فاز عملکردی شده و بعضا افرادی با استفاده از همین عناوین، متاسفانه در مساجد و محافل عمومی طبابت کرده و داروی امام رضا(ع) و امام کاظم(ع)، بخور حضرت مریم(س) و به عنوان جدیدترین نوع آن، قرص خون امام رضا(ع) تجویز می‌کنند.

تولیت سلامت، بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده است

خدادوست در ادامه با اشاره به قوانین و اسناد بالادستی و فراتر از قانون، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب که تولیت سلامت را بر عهده وزارت بهداشت قرار داده و تکلیف را روشن کرده است، گفت: کسانی که در تبلیغاتشان از قول رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کنند که ایشان فرموده‌اند دغدغه من طب اسلامی است، باید بدانند که اگر چنین بود، در سیاست‌های کلی سلامت به آن اشاره می‌کردند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بند 12 سیاست‌های کلی سلامت، در خصوص طب سنتی فرمودند و در 6 جزء، به مسائل بسیار تخصصی و فنی اشاره کردند که استاندارد و روزآمد کردن و استفاده تلفیقی از آن در تعاملی منطقی با طب رایج، از جمله مهم‌ترین آنهاست.

مشاور وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه در سیاست‌های کلی سلامت نامی از طب اسلامی نیامده است، یادآور شد: در قانون Law نیز از قانون تشکیلات وزارت بهداشت در سال 67 گرفته تا قانون برنامه ششم توسعه که جدیدترین آن‌ها است، هیچ‌کجا کلمه‌ای به اسم طب اسلامی وجود ندارد.

خدادوست افزود: در اینکه این نوع اقدامات سوء استفاده است، شکی نیست اما عده‌ای عالمانه و عامدانه و برای منافع اقتصادی خود سوء استفاده می‌کنند و عده‌ای ندانسته وارد این وادی شده‌اند که در نهایت بازتاب آن، آسیب به باورهای دینی مردم است.

قربانیان سودجویان حوزه طب ایرانی، تنها مردم عادی نیستند

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به پرونده‌ای در پزشکی قانونی که فردی سودجو از این دست با تضمین محکم بهبودی، داروهای نوجوان 13 ساله مبتلا به ویلسون را قطع کرده و پمادی برای کبد وی داده بود که منجر به فوت وی شده بود، تاکید کرد: گاهی تصور می‌شود تنها مردم عادی فریب این سودجویی‌ها را می‌خورند ولی پدر این نوجوان فوق لیسانس پرستاری و خود، دست‌اندرکار نظام سلامت بوده فریب ادعای کاذب این فرد را خورده، درحالیکه فرزندش در نوبت پیوند کبد قرار داشته است.

خدادوست با اشاره به اینکه طبق اصل انتخاب، هر کس مختار است نوع روش درمانی خود را انتخاب کند و تنها نگرانی ما از این اتفاقات، بعد سلامت آن نیست، افزود: طبیعی است که بازتاب چنین کارهایی با نام اسلام و دین، آسیب به دین و مذهب مردم است و متولیان این حوزه باید وارد عمل شوند چراکه همه در این خصوص مسئولیم.

میراث عظیمی از روایات داریم که به حوزه بهداشت، درمان و سلامت برمی‌گردند

مشاور وزیر بهداشت تاکید کرد: در اینکه میراث عظیمی از روایات داریم که به حوزه بهداشت، درمان و سلامت برمی‌گردند، تردیدی نیست؛ اما آیا با این روایات می‌خواهیم مکتب طبی درست کنیم یا برای ابعادی فراتر از ابعاد جسمانی و روانی و برای ارتقای انسان با آن پیچیدگی و آن تعریف از سلامت از آن‌ها استفاده کنیم؟!

خدادوست افزود: اسلام و شریعت در جنبه هدایتی کامل است اما منابع استنباط احکام ما قرآن، سنت، اجماع و عقل است؛ پس چطور برای سلامت افراد تنها بر اساس روایات و بدون در نظر گرفتن دیگر منابع استنباطی به خصوص عقل، تصمیم می‌گیریم؟!

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه تعمیم روایات طبی صرف نظر از بررسی اسنادی و دلالی بر روی آن‌ها، نیاز به کار تحقیقاتی و انجام پژوهش دارد و نگاه اخباری‌گری در روایات حوزه سلامت یا سایر نظام‌های اجتماعی، خطایی راهبردی است که کل نهادهای زندگی مدرن را دچار مشکل می‌کند، گفت: باید نگاه راهبردی و اساسی را از دین بگیریم و در دل این ساختار از عقل و تجربه و دستاوردهای روز بشر استفاده کنیم و تردیدی هم در آن نیست.

خدادوست افزود: در حوزه چگونگی استفاده از ظرفیت دین در حوزه سلامت از بعد تبیینی، امیدوار به ورود حوزه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستیم تا با افرادی که آسیب به مصالح ملی کشور می‌زنند، برخورد شود.

به گزارش وزارت بهداشت، در همایش «نظام سلامت در اسلام» در استان گلستان، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا - عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مصطفی معلمی - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم رحمان ستایش - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز به ارائه مباحثی با عناوین رابطه علم و دین و ملاحظات علم دینی در پزشکی، تاریخچه بحث علم و دین و تفاوت زبان علم و دین، تعریف علم دینی و بررسی تاثیرات دین بر علم، بررسی معنا و مفهوم طب اسلامی، اصول استنباط دستورات پزشکی از روایات طبی، ملاحظات روش‌شناختی در برداشت از احادیث پزشکی و آسیب‌های فهم و نقد احادیث پزشکی پرداختند.

چشم‌انداز خوبی در کشور، برای استفاده از گیاهان دارویی ترسیم شده است

مشاور وزیر بهداشت همچنین در همایش روز جهانی غذا در دانشگاه علوم پزشکی گلستان حضور یافته و با تاکید بر اهمیت اصلاح سبک زندگی به عنوان مولفه مهم در سلامتی افراد، گفت: چشم‌انداز خوبی برای استفاده از گیاهان دارویی و سنتی در کشور ترسیم شده است و کشور ایران با تنوع اقلیمی و آب و هوایی بسیار مطلوب خود، خاستگاه رویش 8000 گونه گیاهی است که از این میزان، بیش از 2300 گونه آن، دارای خواص دارویی هستند.

خدادوست اظهار امیدواری کرد: با اصلاح سبک زندگی در گفتار دانشمندان ایرانی و خارجی تاکید فراوانی شده است تا بتوانیم جامعه ای سالم و پرنشاط را داشته باشیم. گفتنی است، مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از پروژه در حال ساخت سلامتکده طب ایرانی گلستان نیز بازدید و سرعت پیشرفت آن را بسیار عالی و قابل توجه ارزیابی کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

قاتل شیطان صفت در آخرین لحظه اعدام نشد + عکس

شب شیفت بودم وقتی به خانه آمدم با صحنه وحشتناکی روبرو شدم!

مهران مرا از پارک ملت به خانه ا ش برد / دوستانش آمدند و !!!

دختر به خاطر نهنگ آبی دستش را با چاقو خط خطی کرده بود / گفتگو با مادر دختر اصفهانی + فیلم

نقشه قتل دختر 27 ساله که ناخواسته باردار شد / او می خواست با بچه مرا پاگیر خودش کند + عکس

زن جوان دخترش خردسالش را از پنجره طبقه ششم به بیرون پرت کرد

مدیرعامل شرکت وقتی زنش خارج بود با من ارتباط گرفت و ندانسته پا در خانه اش گذاشتم و !!! + عکس

شکنجه وحشیانه «سارینا» 5 ساله به خاطر راز پنهان پدر و مادر +عکس

نامه خواستگاری 101 سـاله!

بلایی که سر دختر شهرستانی نزدیک خوابگاه آمد / او را پتو پیچ در کنار رودخانه پیدا کردند + جزئیات

قتل سریالی در ایستگاه های اتوبوس شهری / 2 مرد و یک زن کشته شدند + عکس

نظر محرمانه پزشکی قانونی درباره قتل «اهورا» چه بود؟ +عکس

راز پنهان جسد دختری به نام سارا در سیدخندان

ماجرای برهنه بودن اهورا در روز قتل / قاتل شیطان صفت نیمه برهنه بود + فیلم تکاندهنده

فوری / آزار آتنای دیگر در شهرری / او را زیرپله های مجتمع مسکونی برد !!!

راننده جوان لحظه مرگ خود را با دوربین ثبت کرد + فیلم

برگزاری مراسم یادبود "مریم میرزاخانی" در استنفورد + فیلم

بوسه های مهربانانه ماموران شهرداری به پیشانی مرد دستفروش +عکس

ثبت لحظات رویارویی نوزاد سوری با مرگ+ تصاویر ۱۴+

کدخبر: 319487 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟