این پرسش والدین بنیتا، افکار عمومی و البته کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی است. پلیس البته با انتشار گزارش‌هایی از جزئیات عملکردش تلاش کرده به این پرسش پاسخ بدهد. پرسش مهم‌تر اما این است که برای پیشگیری از حوادث Accidents مشابه آینده چه باید کرد؟

شناسایی مجرمین و کنترل آنها در زمان آزادی و فراهم‌کردن امکان ردیابی و شناسایی سریع آنها در زمان وقوع جرم Crime از طریق ثبت اطلاعات ژنتیک یکی از روش‌های تجربه شده در دنیا در این زمینه است.

سال 1374نخستین قدم‌ها برای تعیین هویت ژنتیک افراد برای حل معماهای پرونده‌های قضایی و تعیین هویت افراد در حوادث جمعی، در سازمان پزشکی قانونی برداشته شد. بانک اطلاعات ژنتیک اگرچه می‌تواند و باید برای همه افراد و گروه‌ها تشکیل شود اما در همه کشورها ثبت اطلاعات مجرمان سابقه دار و خطرناک در اولویت قرار دارد. در ایران نیز اولویت به این افراد داده شده و آنطور که رئیس بانک ژنتیک پزشکی قانونی می‌گوید هدفگذاری نخست این بانک ثبت 10هزار نمونه هویتی بوده که تا‌کنون 14هزار نمونه ژنتیک ثبت شده است؛ عددی که تا پایان امسال قرار است به 3برابر افزایش پیدا کند.

دکتر رضا رئوفیان با بیان اینکه تا پایان سال‌جاری نمونه هویتی از 30هزار زندانی پر خطر در سراسر کشور تهیه و پروفایل آنها در بانک ژنتیک ذخیره می‌شود، به همشهری می‌گوید:« قرار است با همکاری سازمان زندان‌ها و اداره کل بهداشت و درمان ابتدا با توجه به محدودیت بودجه‌ای و زیرساختی براساس اولویت‌بندی هویت ژنتیک مجرمان پر خطر تکرار‌شونده در بانک اطلاعات ژنتیک در تمام کشور تهیه شود که اکنون در زندان Prison تهران بزرگ و قزل‌حصار کار جمع‌آوری این اطلاعات آغاز شده است.» اهمیت این خبر را وقتی بیشتر درک خواهیم کرد که بدانیم به استناد آمار‌ها 60درصد مجرمان در بازه زمانی 3ساله با تکرار جرم به زندان بازمی‌گردند.

ناجا دسترسی ندارد

رئوفیان اگر چه می‌گوید با تشکیل این بانک تمام مشکلات کشور در حوزه وقوع جرایم برطرف نمی‌شود، اما تأیید می‌کند تکمیل این بانک می‌تواند در پیشگیری از وقوع و تکرار جرایم مؤثر باشد.اما یکی از مشکلات اصلی در استفاده حداکثری از این ظرفیت عدم‌دسترسی ناجا به بانک اطلاعات ژنتیک است. اصل مشکل گویا مربوط به عدم‌اتصال فیبر‌های نوری می‌شود.

رئوفیان جزئیات این موضوع را چنین توضیح می‌دهد: «به‌دلیل همین عدم‌اتصال هنوز سرویس دهی منظمی در این‌باره نداریم.البته قرار شده تا بهمن‌ماه زیر ساخت‌های لازم برای متصل شدن سیستم‌های پزشکی قانونی و ناجا به یکدیگر فراهم شود. در این صورت سرعت خدمات رسانی درخصوص دریافت هویت ژنتیک افراد بسیار سریع‌تر می‌شود.» به گفته وی، درصورت اتصال این سیستم 5‌روز زمان برای جواب‌دهی پیش‌بینی می‌شود که در موارد فوریت‌دار و با دستور مقام قضایی این زمان کمتر هم خواهد شد.

مثل بسیاری از قفل‌های دیگر، این یکی هم با کلید بودجه و اعتبار باز می‌شود. رئیس بانک ژنتیک می‌گوید: «اگر حمایت مالی لازم از پزشکی قانونی درخصوص تکمیل بانک ژنتیک انجام شود می‌توانیم با سرعت بیشتری این کار را انجام دهیم.» به‌روز رسانی لوازم مورد نیاز آزمایشگاه، افزایش توان کاری، فراهم کردن امکانات نمونه‌گیری، به‌کار گرفتن نیروی انسانی مورد نیاز و... خرج زیادی روی دست این سازمان می‌گذارد که اگر بودجه مورد نیاز تأمین نشود حتما خبری از پیشرفت‌های بیشتر هم نخواهد‌بود.

بانک اطلاعات ژنتیک به چه دردی می‌خورد؟

در صحنه جرم یا از روی بدن قربانی قبل یا هنگام وقوع جرم ممکن است شواهد بیولوژیک توسط تیم بررسی صحنه جرم یا پزشک معاینه‌کننده شناسایی شود. درصورتی که نمونه‌برداری صحیح انجام شود، معمولا پروفایل ژنتیک از این شواهد بیولوژیک به‌دست می‌آید که در بررسی تطبیقی در بانک ژنتیک می‌توان درصورت وجود پروفایل از یک فرد سابقه‌دار، این اطلاعات را تطبیق داد.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 288488 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟