ماجرای این پروندۀ کلاهبرداری از آنجا شروع شد که مردی سالخورده با مراجعه به دادسرای مشهد و تنظیم شکوائیه‌ای، از صاحبان یک مغازۀ لوازم خانگی در مشهد شکایت کرد.

در‌حالی‌که این پرونده برای سیر مراحل قضایی به شعبۀ٢٠۶ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ارجاع شده بود، شاکی پس‌از مواجهه با بازپرس این شعبه، پرده از راز کلاهبرداری‌های سریالی پدر و پسر فروشندۀ لوازم خانگی در مشهد برداشت. این مرد سالخورده در اظهاراتش به قاضی Judge پرونده گفت: «‌مجلس دامادی پسرم نزدیک بود و تعدادی از لوازم برقی او را هنوز نخریده بودیم؛ برای همین به همراه همسر و پسرم به مغازۀ دو متهم که واقع‌در خیابان سناباد مشهد است، مراجعه کردیم و به مبلغ ١۵میلیون‌تومان دو دستگاه یخچال و ماشین لباسشویی خریدیم. صاحب مغازه که مردی چرب‌زبان است، به من گفت که اگر فضا برای نگهداری لوازم نداریم، او می‌تواند تا روز عروسی، یخچال و ماشین لباسشویی را در مغازه‌اش بدون اخذ هیچ‌گونه وجهی نگهداری کند. کمی با خودم فکر کردم و به خانواده گفتم که صاحب مغازه راست می‌گوید؛ چون الان باید هزینه‌ای برای حمل و جابه‌جایی بپردازیم و بعد از آن در خانه در معرض دید همه قرار دهیم. لذا لوازم را به‌عنوان امانت به مغازه‌دار سپردیم. به هیچ وجه فکر نمی‌کردم این مرد سالخورده با ریش و موی سپید، دروغ بگوید و در امانت خیانت Cheat کند. روز عروسی فرا‌رسید و قرار بود همسرم با خانوادۀ عروس خانۀ پسرم را بچینند. برای همین به مغازۀ فروش لوازم خانگی رفتم، اما دیدم این واحد صنفی خالی است. چند مرتبۀ دیگر به آن مغازه مراجعه کردم، اما کسی نبود.».

دستگیری پدر و پسر در مغازۀ خالی

با اعلام این شکایت، دستورات لازم برای جلب دو متهم پرونده ازسوی بازپرس شعبۀ٢٠۶ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد صادر شد و طولی نکشید که متهمان توسط مأموران کلانتری سناباد دستگیر و به دادسرا منتقل شدند.

متهمان دستگیر‌شده که پدر و پسری ۶٠‌ و ٣۵ساله هستند، در ابتدا حاضر به همکاری با مقام قضایی نبودند، ولی هنگامی‌که متوجه شدند کار از کار گذشته و راهی جز بیان واقعیت پیش رویشان نیست، لب به اعتراف باز کردند و پرده از راز کلاهبرداری‌های سریالی خود برداشتند.

متهم پدر در اعترافاتش به قاضی پرونده گفت: «‌چند ماه پیش مغازۀ فعلی را با پرداخت ماهیانه ۴٠میلیون تومان از فردی اجاره کردم و با کمک پسرم، آن را اداره می‌کردیم تا اینکه اوضاع بازار Store کمی، سنگین شد و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرد و در همین بین چند برج اجارۀ مغازه به تعویق افتاد. صاحب مغازه پولش را می‌خواست و هر روز به مغازه می‌آمد تا پولش را بگیرد. چند روز پیش وقتی متوجه شد پولی در بساط ندارم، همۀ لوازم مغازه‌ام را برد و گفت تا اجاره‌های عقب‌افتاده را تسویه نکنم لوازم را بر‌نمی‌گرداند.».

تحقیقات اولیه، حکایت از کلاهبرداری نداشت و روند بررسی‌ها، حالت طبیعی خود را طی می‌کرد، اما با مراجعۀ شاکی دوم و بیان اظهارات وی، پرونده ابعاد تازه‌تری به خود گرفت. شاکی دوم که خانمی میان‌سال بود در اظهاراتش عنوان کرد: «مشغول تهیۀ جهیزیۀ دخترم بودم و به‌دنبال مغازۀ لوازم برقی می‌گشتم که در خیابان سناباد مشهد با تبلیغ هدیۀ ٢میلیون‌و۵٠٠تومانی این مغازه مواجه شدم. وسوسه شدم و با خودم گفتم به میزان ١٠میلیون‌تومان خرید می‌کنم و یک هدیۀ ‌٢میلیون و ۵٠٠تومانی هم از فروشگاه می‌گیرم. همراه با شوهر و دخترم وارد مغازه شدیم و لوازمی را که می‌خواستیم به مبلغ ١٠میلیون‌تومان خریداری کردیم. شوهرم همۀ مبلغ را کارت کشید و طبق قول صاحب فروشگاه، هدیه را به سلیقۀ دخترم انتخاب کردیم. صاحب فروشگاه به شوهرم گفت که اگر برای نگهداری لوازم کمبود فضا داریم، او می‌تواند آن‌ها را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای تا روز عروسی نگهدارد. ما هم با این موضوع مشکلی نداشتیم و موافقت کردیم.».

شاکی دوم این پرونده ادامه داد:‌ «تاریخ عروسی دخترم فرا رسیده بود و به شوهرم گفتم که با مغازه تماس بگیرد و از صاحب آن بخواهد لوازم را برایمان ارسال کند اما کسی پاسخ‌گو نبود. چند روزی تماس گرفتیم اما کسی تلفن مغازه را پاسخ نمی‌داد تا اینکه تصمیم گرفتیم به مغازه برویم. با مراجعه به این مغازه متوجه شدم که صاحبانش، آن را تخلیه و از آنجا نقل مکان کرده‌اند. در همان لحظه چند خانوادۀ دیگر که لوازم دختر و پسر خود را از این مغازه خریداری کرده بودند، در محل حضور داشتند. آنجا متوجه شدیم صاحب مغازه، لوازمی را که قبلا به ما فروخته بود، به چند خانوادۀ دیگر فروخته‌ است. تازه متوجه شده بودم که چرا صاحب مغازه از من خواست لوازم را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای نگهدارد.».

ورود ٢٠ مال‌باخته به پرونده

این پرونده ابتدای اردیبهشت در شعبۀ٢٠۶دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بررسی شد و دو متهم ۶٠‌و ٣۵ساله که پدر و پسر هستند، به اتهام کلاهبرداری و تحصیل مال از‌طریق نامشروع دستگیر شدند. تاکنون حدود ٢٠مال‌باخته به دادسرا مراجعه و از دو متهم که به شیوۀ مشابه سر آنان کلاه گذاشته‌اند، شکایت کرده‌اند.

بررسی‌های مقام قضایی نشان داد که متهمان با سوء‌‌استفاده از اعتماد مال‌باختگان لوازم خانگی فروخته‌شده را به بهانۀ اینکه آنان محل مناسبی برای نگهداری ندارند یا بهتر است هزینۀ باربری را نپردازند در مغازه‌شان نگه‌داشته و سپس آن‌ها را به افرادی دیگر می‌فروخته‌اند.

متهمان با این اقدام مجرمانه، تاکنون برای خانوادۀ مال‌باختگان به‌ویژه عروس و دامادهای جوان، مشکلات زیادی به وجود آورده‌اند. این دو متهم با وثیقۀ متناسب، راهی زندان Prison شدند و تحقیقات از این پدر و پسر کلاهبردار ادامه دارد.

شهروندان باید توجه کنند که برای خرید لوازم برقی حتماً به مراکز با‌سابقه و دارای مجوز مراجعه کنند و پس‌از خرید، از فروشنده بخواهند لوازم را برای آنان ارسال کنند. همچنین ضرورت دارد که شهروندان پس‌از خرید لوازم، حتماً از فروشندگان فاکتور دریافت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 268513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟