این‌ها گوشه‌ای از اظهارات شاکی پروندۀ کلاهبرداری با وعدۀ کار در کشور تایلند است که با مراجعه به دادسرای مشهد از یک کلاهبرداری مکارانه و وسیع در سراسر کشور پرده برداشت.

ظهر دوشنبه ١۴ فروردین‌ماه امسال بود که مردی جوان به دادسرای مشهد مراجعه کرد و پس‌از تنظیم شکواییه اش به شعبۀ جرائم رایانه‌ای هدایت شد. شاکی پس‌از مواجهه با دادیار شعبۀ٢٣٣ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ٢ مشهد، پرده از راز یک کلاهبرداری اینترنتی برداشت و به قاضی Judge مهدی حقدادی گفت: «چند‌ماه بیکار بودم و برای پیدا‌کردن شغل به هر جا که پیشنهاد می‌شد سر می‌زدم. چند‌روزی روزنامه خریدم و از قسمت نیازمندی های آن با چند شماره تماس گرفتم تا اینکه ٢۴اسفند‌ سال گذشته با یک آگهی استخدامی مواجه شدم که رانندۀ بدون خودرو لازم داشت. بلافاصله با شمارۀ اعلام‌شده که یک شماره تلفن همراه‌ بود، تماس گرفتم. خانمی جوان تلفن را پاسخ داد و بعد‌از گفتگویی کوتاه متوجه شدم آن‌ها به‌دنبال یک رانندۀ مجرب و باسابقه هستند. منشی عنوان کرد که شرکت آنان در شهر بانکوک تایلند واقع است و کادر اجرایی آن‌ تصمیم دارند راننده‌ای ایرانی با دستمزد ماهیانه ١٨٠٠دلار استخدام کنند.».

فرد مال‌باخته افزود: «با شنیدن این مطالب، خام حرف‌های آن زن شدم و بدون اینکه درمورد موضوع فکر کنم با درخواست او موافقت کردم. طولی نکشید که مردی جوان با من تماس گرفت و خواست مدارک مورد‌نیاز شامل پاسپورت، گواهی‌نامه، کارت ملی، و پرینت حسابم را اسکن کنم و عکسش را از‌طریق تلگرام Telegram برایش بفرستم. فکر و ذکرم شده بود رفتن به تایلند و کار‌کردن در شهر بانکوک. در رؤیا و تخیلاتم غرق شده بودم و هرچه از من می‌خواستند، بدون چون‌و‌چرا مهیا می‌کردم. بعد از گذشت چند روز مجدداً فردی به نام «م» با شماره‌ای که رقم‌های ابتدایی آن با **٠٠۶۶ شروع می‌شد، با من تماس گرفت و عنوان کرد که برای اخذ مدارک لازم سفر باید حداقل ۵میلیون‌تومان در حساب بانکی‌ام داشته باشم، سپس در سایتی با نشانی مشخص ثبت نام کنم. من همچنان به درخواست‌های بی‌اساس عوامل این شرکت پوشالی تن می‌دادم و آنان را قدم‌به‌قدم به هدف‌ شومشان نزدیک می‌کردم.».

این مرد جوان ادامه داد: «همۀ دارایی‌ام را که ۶میلیون‌تومان بود، به یکی از کارت‌های بانکی‌ام انتقال دادم و در سایت مورد‌نظر ثبت‌نام کردم اما پس‌از ثبت‌نام متوجه کسر این مبلغ از حسابم شدم. بلافاصله با آقای «م» تماس گرفتم و موضوع را به او گزارش کردم و این مرد شیاد گفت که خلاف ضابطه عمل کرده‌ام و حسابم از‌سوی سفارت تایلند بایکوت شده و تا چند روز دیگر طی دو مرحله پول به حسابم بر‌می‌گردد. همان‌طور هم شد. با عودت وجه به کارت بانکی‌ام مجدداً آقای «م» با همان شمارۀ قبلی با من تماس گرفت و عنوان کرد که کارم درست شده و باید ازطریق «وسترن یونیون» مبلغ عودت‌داده‌شده را به شماره کارتی به نام «ب.م» واریز کنم تا سفارت تایلند با اخذ ویزای من موافقت کند؛ البته قرار بود پس‌از اخذ ویزا این پول مجدد به حسابم عودت داده شود. بعداز پرداخت وجه، چندروزی منتظر خبر این مرد شیاد بودم اما متأسفانه خبری از او نشد. با شماره‌هایی که از این افراد داشتم تماس گرفتم ولی کسی پاسخ‌گو نبود. آنجا فهمیدم که سرم کلاه رفته است.».

شناسایی صاحبان حساب «وب‌مانی»

با شکایت مال‌باخته، دستور رسیدگی توسط قاضی حقدادی صادر شد و تیمی از کارشناسان پلیس Police فتای استان وارد عمل شدند. در مرحلۀ ابتدایی مسئولان روزنامه مربوطه جهت ارائه توضیحات به دادسرا احضارشدند تا برخورد قانونی با آنان صورت گیرد . پلیس فتا نیز پس‌از ردزنی‌های سایبری، ابتدای اردیبهشت امسال شماره حسابی را که ۶میلیون‌تومان به آن واریز شده بود، شناسایی و مسدود کرد.

دراین‌بین فردی به نام «م.م» و «ح.م» که صاحبان این حساب و ساکن شهر تهران بودند، به دادسرا مراجعه و در اظهارات خود به قاضی پرونده عنوان کردند که فردی به نام «م.ق» (نام و نشان شاکی پرونده) در وب‌سایت شرکت ثبت‌نام و درخواست مبلغ ١۵٠٠دلار «وب‌مانی» کرده و مبلغ ۵٩میلیون‌و١۵٠هزارریال به حساب درگاه اینترنتی وب‌سایت واریز کرده است اما کادر فروش این شرکت به خریدار مشکوک شده و مبلغ واریزی را به حساب او عودت داده‌اند.

دادیار شعبۀ٢٣٣ دادسرای عمومی و انقلاب ناحیۀ٢ مشهد گفت: «تحقیقات این پرونده ادامه داشت که روز گذشته پروندۀ مشابه دیگری به این شعبه ارجاع شد. شاکی دوم نیز مشابه مورد قبلی، مردی جوان است که در شکواییه خود اظهار داشته آگهی استخدام راننده را در یکی از روزنامه‌های پر‌تیراژ و کثیرالانتشار مشهد مشاهده کرده و با شمارۀ درج‌شده در این آگهی تماس گرفته است و فرد کلاهبردار با استفاده‌از شیوۀ قبلی مبلغ ۴٣میلیون‌و‌١۵٠هزار‌ریال از او کلاهبرداری کرده است.».

قاضی مهدی حقدادی به شیوۀ کلاهبرداری متهم این پرونده اشاره کرد و افزود: «متهم به بهانۀ استخدام راننده در کشوری خارجی، مدارک هویتی آنان را به دست می‌آورده و سپس با در‌دست‌داشتن اطلاعات هویتی مال‌باختگان در یک سایت خرید اکانت «وب‌مانی» (پول الکترونیکی که درزمینۀ خرید و فروش ارز و اعتبار اینترنتی فعال بوده و غیرقابل‌ بازگشت و ردگیری است) ثبت نام می‌کرده و مبلغ مورد نیاز را ازطریق حساب شاکیان بدون اینکه آنان خود متوجه باشند، پرداخت می‌کرده است.».

وی با بیان اینکه احتمال افزایش شاکیان و مبالغ کلاهبرداری‌شده توسط متهم اصلی این پرونده وجود دارد، اظهار کرد: «طبق تحقیقات میدانی کارشناسان فتا مخفیگاه متهم و گروهش شناسایی شده است و به‌زودی دستگیر خواهند شد.».

حقدادی در پایان تأکید کرد: «مدیرمسئولان و مدیران بخش نیازمندی‌های روزنامه‌های کثیرالانتشار مشهد موظفند نظارت کاملی بر درخواست‌های آگهی خود داشته باشند و از مشتریان، مدارک هویتی و مجوزهای مربوط را درخواست کنند؛ چرا‌که سهل‌انگاری در این امور، زمینۀ سوء‌استفادۀ افراد سودجو و مجرمان را مهیا می‌سازد. دادسرا با مدیران روزنامه‌‌ها، هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌هایی که با سهل‌انگاری اقدام به پذیرش آگهی ازسوی مجرمان کنند، در چهار‌چوب قانون Law برخورد خواهد کرد.».

وی تأکید کرد: « چنین آگهی هایی در روزنامه ها نمی‌تواند دلیلی بر سهل انگاری و اعتماد کاذب افراد شود و شهروندان می بایست در تمامی تصمیمات خود مشورت و کنکاش کنند.».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

این اخبار را از دست ندهید:

تصاویر شاه مازندران در بیمارستان و سردخانه / علت مرگ شاه مازندران در زندان اعلام شد

قتل در پارتی شبانه پسر سفیر آمریکای لاتین در تهران / بازیگران مشهور و فوتبالیست های سرشناس در میهمانی شبانه چه می کردند؟

شکنجه خوفناک علی در آشپزخانه / طناب دور گردن او را 3 نفری کشیدند! +عکس

وقتی در حیاط را باز کردم جوان مست مرا با کتک به داخل اتاق برد و ...

این مرد خطرناک را می شناسید / او دست به یک گروگانگیری مرموز در تهران زد و ناپدید شد + عکس

این ابلیس از اعدام گریخت / فرهاد را از پارک به خانه بردم و ... +عکس

شک بیش از حد زن برای شوهرش دردسرساز شد / او باید کارت بکشد! + عکس

«کریم آباد» رفسنجان درسوگ 8 زن وکودک + عکس قربانیان و حادثه

زن شوهردار تهرانی در دام شیطانی یک مرد با گریم خاص افتاد / او یک فیلم غیر اخلاقی از من برای شوهرم فرستاد و ...

اقدام شرم آور و کثیف مرد زن نما در واگن زنانه مترو / پلیس زن راز متهم را برملا کرد + عکس

تنبیه دانش آموزان با شلاق برای معلم گران تمام شد + تصاویر

عروس 3 ساعت پس از ازدواج طلاق گرفت و با مرد دیگری ازدواج کرد!

سرگردانی 6 ماهه خانواده زن گمشده در سیلاب خیابان پاسداران + عکس

تصادف هولناک قطار مسافری با خانه +عکس

قدرت باور نکردنی یک مادر که فرزندش به خطر افتاده بود + عکس

مادر حسود دستگیر شد + عکس

 

کدخبر: 264596 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟