دادگاهی در مکه ده‌ها تن از کارگران خارجی را که به دلیل عدم پرداخت چند ماهه حقوقشان از سوی شرکت ساختمانی بن‌لادن دست به اعتراض زدند، بین ۴۵ روز تا چهار ماه زندان Prison و نیز ۳۰۰ ضربه شلاق Whip محکوم کرد.

روزنامه "الوطن" و "عرب نیوز" تابعیت این ۴۹ کارگر را مشخص نکردند و هنوز جزئیاتی از سوی کارمندان سفارت‌خانه‌های خارجی منتشر نشده است.

روزنامه الوطن که پرونده شرکت هلدینگ بن لادن را از ابتدای سال گذشته میلادی دنبال می‌کرد، فاش کرد: این کارگران به چهار ماه حبس و ۳۰۰ ضربه شلاق به بهانه تخریب اموال عمومی و ایجاد اغتشاش و آشوب محکوم شدند. دادگاه مکه مکرمه نیز تعدادی دیگر را به حبس ۴۵ روزه محکوم کرد.

شرکت‌های ساخت و ساز که در راس آنها شرکت بن‌لادن و شرکت عربستانی اوجیه قرار دارند به دلیل ناتوانی عربستان در پرداخت پول‌های شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد از پرداخت حقوق کارگرانشان بازماندند.

روزنامه "عرب نیوز" نیز در ماه مه مدعی شد: کارگرانی که دستمزدشان را دریافت نکردند به نشانه اعتراض چند دستگاه اتوبوس‌ شرکت بن‌لادن در مکه را آتش زدند.

مقامات عربستان در آن زمان ادعا کردند، هفت دستگاه اتوبوس آتش گرفته است اما علت آن را ذکر نکردند.

شرکت بن لادن که تعدادی از تاسیسات مهم عربستان را احداث کرده ۸۰ سال پیش به دست پدر اسامه بن لادن اداره می‌شد.

شرکت مذکور گفته است، حقوق معوقه کارگرانی که هنوز در این شرکت کار می‌کنند را به محض دریافت پرداختی دولت می‌پردازد.

این شرکت پس از لغو مجوزش به دلیل حادثه‌ مرگباری که در مکه اتفاق افتاد، برای چند ماه نتوانست در مزایده‌های دولتی عربستان سعودی شرکت کند و دچار مشکلات مالی شدید شد.

ده‌ها هزار تن از کارگران شرکت عربستانی اوجیه متعلق به سعد حریری، نخست وزیر لبنان نیز منتظر پرداخت حقوقشان هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک کارگر شرکت اوجیه در ماه دسامبر گزارش داد، بخشی از حقوقش را گرفته است اما هنوز حقوق پنج ماهش را از شرکت طلب دارد.

دولت عربستان در نوامبر گفته بود، حقوق‌های معوقه شرکت‌های خصوصی را در ماه بعد پرداخت خواهد کرد.

اما محمد الجدعان،‌ وزیر دارایی عربستان در ۲۲ دسامبر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: پس از اعلام بودجه ۲۰۱۷ میلادی مطالبات عقب افتاده شرکت‌های خصوصی طی ۶۰ روز پرداخت خواهد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 235970 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟