بلای وحشتناکی که داعش بر سر زنان سنی آورد!

دیده بان حقوق بشر در این گزارش که بر روی پایگاه اطلاع رسانی اش منتشر کرد، نوشت: گرچه در گذشته روایت های مبتنی بر خشونت جنسیتی در مناطق تحت کنترل داعش ISISمنتشر شده، اما این نخستین موردی است که دیده بان حقوق بشر توانسته درباره بدرفتاری و خشنونت علیه زنان سنی مذهب عرب در عراق مستندسازی کند.
دیده بان حقوق بشر و دیگر نهادها، در گذشته به طور مفصل درباره جنایات داعش علیه زنان و دختران ایزدی عراق گزارش داده اند، اما در موارد قبلی، از جمله زنان ایزدی، قربانیان نه عرب بودند نه سنی مذهب، و داعش نیز مدعی می شد که این افراد کافر هستند.
'لاما فقیه' معاون بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در این باره نوشت: اطلاعات اندکی درباره بدرفتاری جنسی علیه زنان عرب سنی مذهب در مناطق تحت اشغال داعش وجود دارد، اما امیدوار هستیم که جامعه بین المللی و مقام های محلی همه توانشان را برای حمایت از این گروه قربانیان نیز به کار بگیرند.
دیده بان حقوق بشر در ژانویه 2017 با شش زن عراقی که در سال 2016 توسط داعش بازداشت شده بودند، مصاحبه کرد که هر شش نفر از شکنجه Torture در بازداشتگاه های داعش خبر دادند. این شش زن عراقی توانسته بودند از شهر حویجه در 125 کیلومتری جنوب موصل فرار Escape کنند. حویجه همچنان در اشغال داعش است.
این مصاحبه شوندگان پس از ضرب و شتم، به زور به ازدواج تروریست Terrorist های عضو داعش درآمده بودند و عده ای از آن ها نیز مورد هتک حرمت قرار گرفته بودند.
بر اساس اظهارات کارشناسان چهار سازمان بین المللی که یکی از آن ها یک موسسه پزشکی است، ارزیابی وسیع این گونه رفتارهای غیرانسانی و خشونت های جنسیتی داعش بر اساس مصاحبه با کسانی که از شهرهای تحت اشغال گریخته اند، دشوار است. به گفته آن ها، این قربانیان و خانواده هایشان از بیم بدنامی لب به سخن باز نمی کنند و سکوت را ترجیح می دهند.
یکی از امدادگران خارجی که در عراق فعالیت می کند گفت که قربانیان تجاوز Rape و ازدواج های اجباری با داعشی ها، از بیم مجازات یا بدنام شدن، معمولا این مساله را از خانواده های خود نیز پنهان می کنند؛ وی تاکید کرد که این افراد نیازمند حمایت های روانی و دارویی بلند مدت هستند.
به گفته فقیه، 'قربانیان خشونت جنسیتی داعش تبعات این بدرفتاری را تا سال های سال پس از فرار از چنگ این گروه با خود به همراه خواهند داشت. به همین دلیل مراقبت و بهبود آن ها مستلزم پاسخی چند بعدی است که علاوه بر حمایت های درمانی و روانی، تلاش برای از بین بردن برچسب های مربوطه در جامعه را نیز شامل می شود.'
گروه تروریستی داعش در سال 2014 به عراق حمله کرد و بخش های وسیعی از خاک این کشور را به اشغال خود درآورد. از آن زمان تاکنون شهرها و روستاهای متعددی از تصرف این گروه خارج شده است. ارتش عراق با همراهی نیروهای بسیج مردمی، اعم از شیعه، سنی و نیز نیروهای کرد تلاش می کند تا موصل، آخرین شهر مهم در اشغال این گروه را آزاد کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 246864 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟