حسن‌زاده:  رأی گل‌محمدی  به اتفاق آرا صادر شد

به گزارش رکنا، ابوالفضل‌ حسن‌زاده محمدی درباره کارگاه آموزشی معاون اجرایی و معاونان دست اولی و لیگی برتری با مسئولان مسابقات سازمان لیگ و عوامل قضایی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: ابتدا فرا رسیدن ماه محرم را تسلیت می‌گویم. جلسه خوبی بود که برخی مدیران و معاونان باشگاه‌های دسته اولی و لیگ برتری در آن حضور داشتند. مطالبی که در حوزه کمیته انضباطی و اخلاق به ما اختصاص داده بودند مطرح کردیم همچنین در مورد شایع‌ترین تخلفاتی که در باشگاه‌ها وجود دارد مسئولیت‌هایی که دارند تعداد پرونده‌های تشکیل شده فصل گذشته، میزان جریمه تعیین شده و تنبیهات اعمال شده حرف زدیم و سعی کردیم موضوع را آسیب‌شناسی کنیم تا شاهد کمتر شدن تخلفات در فصلهای آتی باشیم.

وی در مورد اینکه فصل گذشته حواشی زیادی مثل پرونده بازیکن گابنی، درگیری‌های یحیی گل‌محمدی در دربی و آیا در فصل جدید هم شاهد اتفاقاتی از این دست خواهیم بود توضیح داد: فوتبال قابل پیش‌بینی نیست اما امیدواریم شاهد این مسائل نباشیم.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص ادعای رضا جاودانی مبنی بر اینکه محرومیت یحیی گل‌محمدی شش ماهه بود اما طبق نظر رئیس اعضا و نظر رئیس کمیته به چهار جلسه کاهش یافت پاسخ داد: ارکان کمیته انضباطی فدراسیون پنج نفر هستند. در مقررات آمده که شش ماه محرومیت وجود دارد. یکی از مطالبی که برای باشگاه بیان شد همین بود. اگر در یک بازی فوتسال به صورت مثال به یک تیم 3 کارت زرد داده شود حداقل باید 140 میلیون تومان آن باشگاه را جریمه کنیم. در فوتبال این جریمه برای دریافت پنج کارت زرد است. رأی ما در مورد بحث گل‌محمدی مشخص است. در آن جلسه هر کسی عقیده و نظر خودش را عنوان کرد اما رأی به اتفاق آرا صادر شد و اختلاف نظری هم نداشتیم. البته این دیدگاه نیز وجود داشت باید در مورد محرومیت شش ماهه از ظرفیت همه اشخاص استفاده کنیم. 

حسن‌زاده تصریح کرد: در تصمیم گیری چند آیتم برای ما مهم است. تکرار تخلف، حسن یا سوء سابقه شخص جزو این موارد هستند. هر کسی ممکن است برای اولین دچار تخلف شود. کار ما که شبیه کار قضایی است مدنظر قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه ظاهرا ارکان قضایی فدراسیون فوتبال نسبت به بیانیه نویسی باشگاهها خیلی سختگیر نبودند، توضیح داد: یکی از مسائل مطرح شده در جلسه امروز همین بود. طبق اطلاعات من کمیته اخلاق در خصوص بیانیه نویسی پرونده‌هایی تشکیل داده و تعهداتی از دوستان گرفته است امیدوارم شاهد کمتر شدن صدور بیانیه‌ها دست کم در فضای مجازی باشیم.

وی در خصوص اینکه آیا فصل آینده جرائم انضباطی بیشتر خواهد شد گفت: طبق مصوبه 8 تیر سال گذشته هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال جرائم انضباطی 7 برابر افزایش پیدا کرد. همان زمان در این مورد اطلاع‌رسانی شد. بعید می دانم بار دیگر شاهد افزایش جریمه باشیم.

حسن‌زاده در خصوص آخرین وضعیت جاعل پرونده بازیکن گابنی گل‌گهر خاطرنشان کرد: مکاتباتی با پلیس فتا انجام دادیم. باشگاه گل‌گهر اسامی را دراختیار کمیته انضباطی گذاشت. همان افرادبه مرجع قضایی و پلیس فتا اعلام خواهند شد و تصمیم و تشخیص مرجع قضایی ملاک عمل خواهد بود زیرا طبق استعلام ما شخصی که به ما معرفی کردند اصلا فوتبالی نیست که بخواهیم در ارکان قضایی داخل فدراسیون به تخلفاتش رسیدگی کنیم.

وی در مورد اعتراض باشگاه پرسپولیس و محروم شدن هوادارانشان برای فصل آینده به دلیل اتفاقات دیدار فصل گذشته دو تیم در ورزشگاه یادگار امام اظهار داشت: رأی در کمیته انضباطی صادر شد و کمیته استیناف نیز این رأی را تأیید کرد. آن قسمت از حکم نیز مستدل و مستند بوده و اصلا در این خصوص که به خاطر هوادار پرسپولیس را محروم کرده باشیم درست نیست. فقط می‌خواستیم پیشگیری کنیم که شاهد چنین اتفاقاتی حتی در تهران نباشیم. البته این تخلفات در بازی پرسپولیس و تراکتور سابقه داشت. در سال 98 در بازی دو تیم به میزبانی ورزشگاه آزادی اتفاقاتی افتاد که در خصوص آن پرونده نیز چنین رأی‌ای صادر کردیم اما به خاطر شیوع ویروس کرونا آن حکم اجرایی نشد.

حسن‌زاده تصریح کرد:‌این مورد سابقه داشته و اگر اتفاقاتی این چنینی بین بازی تیم‌های دیگر شاهد باشیم از حیث پیشگیری احتمال دارد باز هم چنین حکمی صادر شود.

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا غیبت هواداران در بازی سال گذشته پرسپولیس و سپاهان با توجه به اینکه دیدار جنجالی دو تیم در اصفهان بدون هوادار برگزار شد منطقی بود، گفت: سؤال من این است اگر اتفاق بدی در حضور هواداران رخ می‌داد خودتان این سؤال را نمی‌پرسیدید که ای کاش بازی تهران بدون تماشاگر برگزار می‌شد؟ من از هواداران عذرخواهی می‌کنم اما حکم ما از باب تخلف آنها نبوده و فقط برای پیشگیری با توجه به حساسیتهایی که بین هواداران دو باشگاه فکر می‌کنیم داشته باشند این رأی را صادر کردیم.

حسن‌زاده در مورد اینکه غیبت تماشاگران در ورزشگاه سبب سلب جذابیت مسابقه می‌شود گفت: باشگاهها می‌توانند در مورد تصمیم ما حتی به دادگاه CAS اعتراض کنند. این تصمیم از نظر ارکان داخلی فدراسیون قطعی است. 

وی در مورد اینکه به چه دلیل برخی مواقع حکم این کمیته در مورد تخلف یک بازیکن پس از بازیهای حساس موکول می‌شود عنوان کرد: یکی از سؤالهای عزیزان در جلسه امروز همین بود. 1245 فقره پرونده محکومیت تا روز گذشته در کمیته انضباطی رأی صادر کردیم. هر حکم ما مشتمل بر چندین نفر شخص حقیقی و  حقوقی است. آیا می‌توانیم مدیریت کنیم. در مورد این حجم از پرونده در کدام بازی اعمال شود. اکنون زمان رسیدگی به پرونده‌ها را اعلام کردیم. قریب به اتفاق پرونده‌هایی که مطرح می‌شود در یک هفته منتهی به صدور رأی خواهد شد. شاید ارسال گزارش و تحقیقات ما زمانبر بوده باشد.

وی در خصوص اینکه در مدتی قبل اعلام شده بود در دو فصل اخیر نتیجه حدود 80 بازی 3 بر صفر اعلام شده و چه تدابیری برای جلوگیری از این اتفاق درنظر گرفته شده است اظهار داشت: امروز به عزیزان حاضر در جلسه گفتم 201 فقره شکایت در مورد استفاده از بازیکن غیرمجاز در تمامی لیگ‌ها داشتیم که 12 فقره از آنها منتهی به صدور رأی 3 بر صفر شد. چرا این موضوع در سایر تیم‌ها تسری پیدا نکرد به این دلیل بود که مهلت بیست و چهار ساعته برای اعلام اعتراض منقضی شده بود. وقتی تیمهای دیگر خواستند شکایت کنند فرصت بیست و چهار ساعته را از دست دادند. اگر این اتفاق می‌افتاد متأسفانه بازیهای بیشتری 3 بر صفر می‌شد.

حسن‌زاده در مورد آخرین وضعیت دیدارهای برگزارنشده فصل گذشته لیگ برتر و دسته اول گفت: در مورد لیگ برتر که احکام را صادر کردیم. کمیته انضباطی در خصوص آن سه مسابقه به زعم خودش رأی شدیدی صادر کرد تا شاهد تکرار چنین موضوعاتی نباشیم. با توجه به اعتراض باشگاه‌ها پرونده در کمیته استیناف در حال رسیدگی است.

او در خصوص پرونده‌های تبانی و شرط‌بندی عنوان کرد: رسیدگی به این مسائل حیطه کمیته اخلاق است و باید از  خود اسدی مقدم بپرسید. از محتویات این پرونده اطلاعی ندارم.

 

کدخبر: 811427 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟