لودرها به جان خیابان های ایذه افتاده اند + فیلم و عکس
حجم ویدیو: 1.71M | مدت زمان ویدیو: 00:00:13

به گزارش خبرنگار رکنا از استان خوزستان، لودرها و کامیون های سنگین مدت هاست در چهارراه های اصلی شهر ایذه در تردد هستند و زندگی را بر مردم و کسبه ی خیابان های حافظ جنوبی تا چهارراه اصلی شهر مختل کرده اند. خیابان هایی که اگر تا دیروز رنگ و روی درستی نداشتند ،حالا با حفاری های عمیقی که طی این چند ماه صورت گرفته ،به هرچیز ممکن میتوانند شباهت داشته باشند ،غیر از خیابان .

لودرها به جان خیابان های باستانی ایذه افتاده اند

مردم شهر از شرایط فعلی به تنگ آمده اند . رفت و آمد مردم باوجود مسدودی چندین ماهه معابر و خیابان های شهر زجر آور است .چهره ی میدان اصلی شهر ایذه در حال حاضر به گونه ایست که بیشتر به شهرک سینمایی می ماند تا شهری که داعیه ی قدمت و تمدن دارد.

یکی فعال اجتماعی می گوید: درایذه به واسطه ی عدم نظارت دستگاه های نظارتی بر عملکرد برخی سازمان ها،کسی گوشش بدهکار حرف مردم نیست. دراین شهر چیزی به نام حقوق شهروندی وجود ندارد. این شرایط در شان شهری توریست پذیر مثل ایذه نیست .

لودرها به جان خیابان های باستانی ایذه افتاده اند

یکی از اهالی ایذه می گوید : چرا سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان روی پروژه های پیمانکاران خود هیچ گونه نظارتی صورت نمی دهد . کلانترین پروژه های کشور هم برنامه ی زمانی دارند. این توجیه که پروژه های آب و فاظلاب زمان بر هستند که نشد حرف .

لودرها به جان خیابان های باستانی ایذه افتاده اند

درهمین رابطه باتوجه به باستانی بودن اکثر خیابان های ایذه ،یکی از فعالین میراث فرهنگی نیز می گوید:ایذه به عنوان یکی از پایگاه های تمدنی استان خوزستان در همه حال برای باستان شناسان و علاقه مندان به تاریخ ،مهم بوده و هست .

درحال حاظر با توجه به حفاری های عمیقی که در میادین این شهر با عنوان پروژه ی فاظلاب شهری ،آن هم به وسیله ی ادوات مبتدی و به شکل لاک پشتی دارد صورت می گیرد ، نکته ی قابل تاملی که پیش می آید اینجاست ،که چرا با وجود حفاری هایی با این عمق ،هیچ ناظری از طرف اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان روی این پروژه به چشم نمی خورد.حفاری هایی از این دست که در موارد بسیاری، تیغ های لودر بی رحمانه درتن آثار تاریخی فرورفته و به نابودی و گاه غارت آثار انجامیده ، طی سال های گذشته کم نبوده ونیست . یکی از این بسیار موارد، جوبجی است. عدم نظارت اداره ی کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان بر روی حفاری هایی از این دست را باید از این منظر نگریست که در استان خوزستان حفاری از هرنوع آن در مناطق دارای پیشینه ی باستانی ، به امری عادی تبدیل شده است .

واین عادی سازی همان خطری است که مدت ها فعالین حوزه ی میراث درباره ی شرایط پیش آمده ، هشدارهای بسیار دادند و کسی دراین بین گوشش بدهکار سازمان های مردم نهاد و فعالین فرهنگی و مدنی نبوده و نیست.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

خبرنگار: بهنام رضایی

کدخبر: 647033 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟