اتهام دزدی برای مسی!/ اسپانسرها به دنبال نفوذ

به گزارش رکنا، مراسم توپ طلای 2021 یکی از شدیدترین و به جرات جز پر حاشیه‌ترین مراسماتی بود که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم، به نحوی که لیونل مسی مجبور شد چند رقیب سرسخت خود را شکست دهد تا  با کسب 613 امتیاز بار دیگر به عنوان بهترین بازیکن جهان انتخاب شود تا با دریافت هفتمین توپ طلای خود رکورد جدیدی را در این زمینه از خود ثبت کند. 

رابرت لواندوفسکی، مهاجم لهستانی و 33 ساله باواریی‌ها فصل گذشته در 40 بازی 48 گل‌زده به نام خودش به ثبت رساند، او همچنین در فصل جاری هم فرم خوبی دارد و در 20 بازی 25 گل برای باواریایی‌ها به ثمر رسانده است، جدی‌ترین رقیب لئو در کسب این عنوان مهم بود که در پایان با 580 امتیاز به مقام دومی دست پیدا کرد. مسی در حالی برنده این عنوان شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال لوا شایسته‌ترین گزینه برای کسب توپ طلا در سال جاری بود و سال گذشته (این مراسم سال گذشته به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد) هم این عنوان باید به او می‌رسید. 

جورجینیو، هافبک چلسی پس از گذراندن یک سال باورنکردنی با باشگاه چلسی و همچنین لاجوردی‌پوشان، در رتبه سوم قرار گرفت. این بازیکن 29 ساله با چلسی قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، سوپرکاپ یوفا و همچنین تابستان امسال هم با ایتالیا موفق به کسب یورو شد.

در همین حال، لیونل مسی فصل گذشته عملکردی باورنکردنی داشت و بارسلونا را به قهرمانی در کوپا دل ری رساند و 38 گل و 14 پاس گل هم برای هم تیمی‌هایش ساخت با این حال، موفقیت او همراه با آرژانتین در کوپا آمریکا که با قهرمانی آلبی سلسته همراه شد یکی از عواملی بود که منجر به دریافت جایزه توپ طلا توسط او گردید.

اما با این حال واکنش‌های متفاوتی نسبت به هفتمین توپ طلا لیونل مسی وجود داشت. با اعلام برنده جایزه، هشتگ دزدی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد به طوری که کاربران به انتقاد از فرانس فوتبال پرداختند، آن‌ها توپ طلا را حق مُسلم روبرت لواندوفسکی، یا حتی بنزما و جورجینیو ایتالیایی می‌دانستند.

البته در توانایی فنی مسی هیچ شکی وجود ندارد و بی شک او را می‌توان جزو نوابغ دنیای فوتبال در قرن 21 محسوب کرد. زیرا در برخی مسابقات با پیراهن بارسلونا بود که یک تنه نقش ناجی و نقش اول را در تیمش به عهده می‌گرفت و در روز خاموش سایر ستاره‌های بلوگرانا بازی باخته را به یک باره با نبوغ فردی خود به برد تبدیل می‌کرد. 

البته خیلی دیگر هم بودند که معتقد بودند پس از درخشش لئو در پیراهن آلبی سلسته که منجر به نخستین قهرمانی او همراه با آنها در کوپا آمریکا شد و به شکلی طلسم جام نبردن خودش را با آرژانتینی بشکند و در کنار آن با شکستن رکورد پله عنوان گلزن‌ترین بازیکن آمریکای جنوبی را از آن خودش کند؛ حق مُسلم این ستاره ریز نقش دنیای فوتبال بوده تا جایزه توپ طلا را تصاحب کند. البته مسی هنگام رفتن روی سِن در صحبت‌هایش پس از کسب این عنوان، به تعریف و تمجید از لواندوفسکی پرداخت و اعلام کرد که باید جایزه این بازیکن در سال قبل، به او اهدا شود. مراسمی که به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

البته با وجود درخشش برخی بازیکنان در تیم‌های باشگاهی و ملی و همچنین بردن عناوین متعدد اما گویا برخی اتفاقات پشت پرده موجب شده تا برخی از آنها در مراسم توپ طلا نتوانند به حق واقعی خودشان برسند. 

مهمترین اتفاق این مراسم‌ها را می‌توان به جام‌جهانی 2010 مربوط دانست جایی که تیم اسپانیا خوش درخشید و در مهمترین رویداد سال به قهرمانی دست یافت اما در کمال تعجب مسی که اتفاق خاصی را همراه با آلبی سلسته تحت مربیگری مارادونا رقم نزده بود به عنوان بهترین بازیکن سال انتخاب شد. 

در مراسم 2010 وقتی که پپ گواردیولا در کنار سپ‌بلاتر، نام لیونل مسی را از درون پاکت بیرون آورد، تمام گزارشگران و ... از این اتفاق بهت‌زده شدند و واقعا نمی‌دانستند چگونه این انتخاب را تحلیل کنند.مسی در رای‌گیری از خبرنگاران سراسر دنیا، بالاتر از آندره اینی‌یستا و ژاوی هرناندز دو هم تیمی خود ایستاد.

این انتخاب آن‌قدر عجیب بود که حتی خود مسی را هم متعجب کرد؛ او، وقتی که جایزه را گرفت در کمال تعجب اینطور گفت «من خوشحالم اما اصلا انتظار این جایزه را نداشتم. تا پیش از این مراسم، همه از ژاوی و آندره صحبت می‌کردند. آنها همچنین به دلیل سال شگفت‌انگیزی که داشتند شایسته این جایزه بودند. آنها جام جهانی را فتح کردند که معمولا تعیین‌کننده این است که چه کسی جایزه را می‌گیرد. هر دوی آنها هم نقش بزرگی در قهرمانی تیم ملی کشورشان در جام جهانی داشتند. به این دلیل است که من فکر می‌کردم یکی از آنها جایزه را خواهد برد. واقعا سورپرایز شگفت‌انگیزی بود» و وقتی که این دو بازیکن اسپانیایی انتخاب نشدند، با حرارت بیشتری از فیفا و انتخاب مسی انتقاد کردند.

 در سال 2012 هم مسابقات یورو برگزار شد که تیم ملی اسپانیا قهرمان شد و تیم پرتغال به جمع 4 تیم برتر صعود کرد و در پنالتی ها به اسپانیا باخت و از صعود بازماند در شرایطی که بارسلونا در سال 2012 فقط جام حذفی اسپانیا را برد و در یک اتفاق عجیب مسی توپ طلا را برد. خود لیونل مسی وقتی توپ طلای 2012 را گرفت گفت : قطعا در این 4 سال که توپ طلا را گرفتم یک سالش حق کریستیانو بوده است.

یا در سال 2013 با وجود درخشش ریبری در پیراهن بایرن مونیخ و بردن شش جام معتبر در یک سال اما  در یک شرایط نابرابر و ناجوانمردانه توپ طلا را به رونالدو دادند تا پس از آن اتفاق خیلی‌ها به گلایه از مسئولان این مراسم بپردازند.

به هر حال اینطور می‌توان استنباط کرد اسپانسرها که مسببان اصلی این مراسم هستند اصلی‌ترین نقش را در انتخاب بازیکن برتر فرانس فوتبال دارند و کسب عناوین فردی به هیچ وجه مورد توجه چندانی قرار ندارد و از سویی هم محبوبیت بالای مسی و رونالدو در بین هواداران و همچنین اصحاب رسانه، مربیان یکی از عواملی است که منجر به این امر شده تا بیشترین توپ طلا از آن این دو بازیکن مهم دنیای فوتبال از بدو تاسیس تا الان شود.

کدخبر: 746051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟