ابعادی عجیب از ماجرای بسته شدن پنجره استقلال / در فوتبال ایران چه می گذرد؟

به گزارش رکنا، موضوع بسته شدن پنجره نقل‌و‌انتقالاتی باشگاه استقلال در ساعات پایانی نقل‌و‌انتقالات تابستانی به معادله‌ای عجیب در فدراسیون فوتبال تبدیل شده است. اتفاقی که نه باشگاه استقلال زیر بار آن می‌رود و نه فدراسیون فوتبال و دبیرکل آن توضیح شفافی درباره ابهامات می‌دهند.

موضوع «بسته شدن پنجره نقل‌و‌انتقالاتی باشگاه استقلال به دلیل عدم پرداخت حق رشد مهدی قایدی و محمد محبی است». موضوعی کاملاً ساده و همیشگی در فوتبال ما؛ اما این‌ بار با ابعاد بسیار پیچیده!

پیگیری ها در این خصوص نشان می‌دهد باشگاه شاهین بوشهر که حالا حکم بستن پنجره نقل‌وانتقالات  باشگاه استقلال را گرفته، طبق بخشی از حکمی که در مردادماه سال جاری از سوی کمیته وضعیت بازیکنان صادر شده، غیرفعال تلقی شده، اما این حکم نزد دبیرکل فدراسیون فوتبال مانده و حدود 10 روز پیش ابلاغ شده است، یعنی زمانی که باشگاه شاهین توانسته پیش از آن از طریق سیستم TMS فدراسیون فوتبال با فیفا مکاتبه و باشگاه استقلال را در پرونده حق رشد قایدی و محبی محکوم کند.

ماجرا از این قرار است که علی خطیر زمانی که سمتی در باشگاه استقلال نداشت، به‌عنوان وکیل باشگاه شاهین بوشهر کارهای مربوط به دریافت حق رشد مهدی قایدی را از باشگاه شباب الاهلی امارات دنبال می‌کند. این موضوع به محل اختلاف باشگاه بوشهری با خطیر تبدیل شده و پرونده‌ای در کمیته وضعیت تشکیل می‌شود. کمیته وضعیت پس از بررسی این پرونده، در مردادماه حکمی صادر می‌کند که طبق آن باشگاه شاهین بوشهر به دلیل عدم فعالیت از سال 95 به بعد، غیرفعال تلقی شده و به این ترتیب حق رشد مهدی قایدی باید به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود.

این حکم اما همانطور که اشاره شد تا حدود 10 روز پیش در کِشوی دبیرکل فدراسیون فوتبال باقی مانده و باشگاه شاهین در پرونده‌ای دیگر این‌بار علیه باشگاه استقلال با فیفا وارد مکاتبه شده و برای دریافت حق رشد مهدی قایدی و محمد محبی اقدام می‌کند و در نهایت پنجره نقل‌و‌انتقالاتی آبی‌پوشان را می‌بندد.

اتفاقی که باعث شده باشگاه استقلال نسبت به آن معترض باشد و در بیانیه خود نیز به این موضوع اشاره کند که چرا یک باشگاه غیرفعال به سیستم TMS فدراسیون فوتبال دسترسی داشته است؟ همین موضوع در فدراسیون فوتبال به یک اختلاف نظر بزرگ تبدیل شده و مشخص نیست چرا دبیرکل و امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال برخلاف حکم کمیته وضعیت، چنین اجازه‌ای به باشگاه شاهین بوشهر داده‌اند.

ماجرای عجیب باشگاه شاهین بوشهر اما به همین جا ختم نمی‌شود. با توجه به باز بودن سیستم TMS این باشگاه، اکنون فدراسیون فوتبال دو راه دارد. اول اینکه به فیفا اعلام کند باشگاه شاهین از سال 95 به بعد غیرفعال بوده که در این صورت باید توضیح دهد چطور سیستم TMS این باشگاه تاکنون باز بوده است. راه دوم این است که برخلاف حکم کمیته وضعیت، باشگاه شاهین بوشهر، فعال اعلام شده و حق رشد قایدی و محبی به حساب این باشگاه بوشهری واریز شود. اتفاقی که در صورت بروز آن باید احتمالاً در آینده منتظر پرونده‌ حق رشد مهدی طارمی نیز بود و در آن صورت هم باید مبالغ مربوط به حق رشد این بازیکن نیز به حساب باشگاه شاهین واریز شود! در واقع اکنون فدراسیون فوتبال در دوراهی سختی قرار گرفته و به نوعی با این ماجرا دچار بحران شده است.

نامه‌ای در روزهای گذشته منتشر شد که در آن هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال در تاریخ 20 خردادماه دستور رفع تعلیق باشگاه شاهین را امضا کرده است اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد این نامه مربوط به قبل از حکم کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال است. ضمن اینکه ماجرای رفع تعلیق باشگاه شاهین، با حکم کمیته وضعیت متفاوت است و طبق این حکم، باشگاه شاهین از سال 95 به بعد غیر فعال بوده و به همین دلیل نیز حق رشد بازیکنان سابق این تیم باید به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود.

منبع: تسنیم

کدخبر: 925865 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟