شاهنامه خوانی بانوی کوهنورد بر بام ایران + عکس

به گزارش رکنا، مینا حقانی بانوی تحصیلکرده، هنرمند و ورزشکار خوزستانی، توانست برای اولین بار بر فراز قله ی دماوند با شاهنامه خوانی خود، شاهنامه ی فردوسی را گرامی بدارد.

حقانی جزو زنان توانمند ایرانی است که پیش از این نیز توانسته بود اولین و تنهاترین زورخانه گردشگری کشور را به همراه همسرش مرشد علی اکبریفر در مسجدسلیمان برپا کند و یک بنای ثبت ملی شده را از حالت متروکه و بلااستفاده در همین شهر به یک نقطه مهم تبدیل کند.

او همچنین اولین و تنهاترین مهدکودک برمبنای شاهنامه و زورخانه را در مجموعه ی هزارویکشب در مسجدسلیمان تاسیس و فعال کرد و تاکنون فرزندان زیادی را پرورش داده است و از شاهنامه به عنوان ابزار تربیتی و آموزشی در راستای ورزش، هنر وفرهنگ استفاده کرده است؛ درمهد  شاهنامه خوانی هزارویکشب، در هر دوره کودکان ورزش، تئاتر ونمایش، سخنوری و فن بیان و زبان بدن، تمرکز و تقویت ذهن با رنگ آمیزی های تخصصی شاهنامه و فنون دیگر را پیش می برند که همه در کنارهم باعث رشد موازی کودک در این زمینه ها خواهد شد.

حقانی اولین و تنها زن فعال در هیات زورخانه ای بوده است که فعالیت های خیرخواهانه بسیاری را در راستای توسعه ورزش زورخانه ای انجام داده است و در برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در سال 1401 به میزبانی خوزستان نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.

او اواخر تیرماه سال جاری نیز توانست با صعود از یال شرقی دماوند بر روی قله به اجرای شاهنامه خوانی بپردازد و رکورد دیگری را در کشور به خود اختصاص دهد. صعود فنی ترین مسیر در ایران مسیر گرده ی آلمان ها به فاصله ی یک روز از صعود شمال شرقی دماوند نشان از توانایی بالای او در این رشته دارد.

مینا حقانی

حقانی در حال شاهنامه خوانی بر بام ایران

مینا حقانی در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد" دوره های مقدماتی و حرفه ای  خود در رشته کوهنوردی را از سال ۹۴ به موازات دیگر فعالیت هایم زیر نظر فدراسیون کوهنوردی در تهران طی کردم. صعودهای سبک آلپی، صعود بدون استفاده از حمل بار توسط قاطرو حداقل تولید زباله درکوهستان در صعودهای چند روزه از دیگر ویژگی های شاخص فعالیت های من در این رشته است.

وی ادامه داد: من همیشه عاشق کوهستان بودم و هستم. ورزش اصلی من نیز کوهنوردی و سنگنوردی است. از سال 94 که کوهنوردی را شروع کردم، اولین صعودم به قله دماوند از جبهه جنوبی بود. قله های دیگر از کشور از جمله علم کوه، قاش مستان را هم صعود کردم و همچنین صعودهای فنی داشتم که شاخص ترین آن ها صعود به علم کوه از مسیر گرده آلمان ها به فاصله ی کروزه از صعود به دماوند بوده است.

این بانوی کوهنورد گفت: قله دماوند با ارتفاع ۵۶۱۰ متر را هم که مرتفع ترین قله ی ایران است، در تیرماه سال جاری فتح کردم که پس از صعود به این قله رفیع که ارزش فرهنگی و ورزشی برای ما ایرانیان دارد، به اجرای شاهنامه خوانی نبرد رخش با شیر خوان اول هفت خوان رستم پرداختم تا نام و یاد فردوسی و اثرعظیم وی را بر بلندای دماوند گرامی بدارم.

منبع: ایسنا

مینا حقانی

کدخبر: 919008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟