مربیان مطرح دنیا به عنوان دستیار نمی‌آیند/ معروف مربی تیم ملی شود

به گزارش رکنا به نقل از مهر ، جهانگیر سیدعباسی درباره قهرمانی تیم والیبال جوانان در مسابقات جهانی گفت: تیم ملی والیبال جوانان با کسب این قهرمانی کار بزرگی انجام داد. قطعاً این قهرمانی مرهون حمایت‌های فدراسیون والیبال و زحمت کادر فنی بوده اما یکی از دلایلی که باعث شد این قهرمانی برای تیم رقم بخورد حضور این بازیکنان در سوپر لیگ سال گذشته بود که باعث شد تجربه گرانبهایی را به دست بیاورند. در سال ۲۰۱۹ برای تیم جوانان همین قهرمانی رقم خورد اما در پروسه حرفه‌ای سازی و انتقال این بازیکنان به سطح یک فاصله‌ای وجود دارد. در واقع بین تیم بزرگسالان و جوانان یک شکافی وجود دارد. همان تیمی که در سال ۲۰۱۹ قهرمان دنیا شد یک پاسور به نام فلاحت زاد داشت که به لحاظ فیزیکی از شرایط بسیار خوبی برخوردار بود، اما نمی‌دانم سرنوشت این بازیکن چه شد و کجاست. او حتی در لیگ یک هم بازی نمی‌کند.

بازیکنان را به قهرمانی جهان می‌رسانیم اما رهایشان می‌کنیم

مربی والیبال ایران عنوان کرد: در آن زمان امیرحسین اسفندیار در مسابقات قهرمانی جهان به عنوان بهترین بازیکن معرفی شد، اما الان به لحاظ عملکردی از خیلی از بازیکنان عقب افتاده است. یا زمانی که تیم جوانان قهرمان جهان شد، بازیکنی مثل امیرحسین توخته در ترکیب این تیم بود اما الان بین سرعتی‌زن بزرگسالان این بازیکن جز بهترین‌ها نیست. مشکل اصلی در والیبال این است که بازیکنان را تا قهرمانی در جهان می‌رسانیم اما بعد از آن رهایشان می‌کنیم. دقیقاً زمانی که این بازیکنان باید به یک بازیکن حرفه‌ای در سطح دنیا تبدیل شوند، آن‌ها را به خودشان واگذار می‌کنیم. با نهایت احترامی که برای همه مربیان ایرانی قائلم و خودم هم جزو آن‌ها هستم اما معتقدم ما در اینجا به یک مربی خارجی سطح یک مثل ولاسکو نیاز داریم. تیم ایتالیا در رده جوانان یک مدیرفنی مثل ولاسکو را در ترکیب تیم دارد، این نسل سال‌ها در والیبال ایتالیا خواهد درخشید.

فدراسیون والیبال نباید تیم جوانان را رها کند

وی گفت: در حال حاضر تنها حضرت‌پور از تیم جوانان که در سال ۲۰۱۹ قهرمان جهان شد، بازیکن ثابت تیم ملی شده و تا حدودی به استانداردهای جهانی نزدیک است. بقیه بازیکنان نتوانستند رشد کنند و به بهترین‌های دنیا تبدیل شوند. به نظرم این ایراد به فدراسیون برمی‌گردد که برای این بازیکنان برنامه نداشت. فدراسیون نباید این تیم را رها کند، همین تیم جوانان نسل طلایی والیبال ایران خواهند بود، بنابراین بازیکنان تیم جوانان به همراه چند بازیکن مستعد دیگر باید زیر نظر یک مربی خارجی سطح بالا آموزش ببینند ووالیبال مدرن دنیا را یاد بگیرند و شخصیتشان حرفه‌ای شود. دقیقاً همان کاری که ولاسکو انجام داد.

مربی باید شخصیت حرفه‌ای بازیکنان را هم بسازد

کارشناس والیبال ایران در واکنش به انتقادهای کاپیتان تیم ملی در مورد عدم حرف شنوی بازیکنان تیم ملی گفت: نقطه قوت تیم قبلی این بود که اولویت همه بازیکنان والیبال بود. به نظرم تیم ملی به مربی نیاز دارد که علاوه بر روند تکنیکی و تاکتیکی، والیبال مدرن هم به بازیکنان یاد بدهد و شخصیت حرفه‌ای از آن‌ها بسازد. بدون اغراق می‌توانم بگویم ولاسکو این شخصیت حرفه‌ای را به بازیکنان یاد داد. بازیکنی که صبح تا شب در فضای مجازی است و تمام تمرکزش این است که تماشاچیان در حین بازی چه عکس‌العمل‌های نشان می‌دهند، نمی‌تواند به درستی بازی کند.

مربیان تاپ دنیا به عنوان دستیار به تیم ملی نمی‌آیند

سیدعباسی در واکنش به جذب مربیان درجه یک دنیا به عنوان کمک مربی در تیم ملی گفت: من اسامی «هینن» و «آناستازی» را شنیدم که شاید به عنوان کمک مربی با آن‌ها مذاکره شود. باتوجه به شناختی که از هینن دارم او به عنوان دستیار به تیم ملی نمی‌آید چرا که این مربی جز بهترین‌های دنیاست. مربی مثل آناستازی هم همین شرایط را دارد. اگر قرار باشد یک مربی درجه یک را به عنوان کمک به تیم ملی بیاوریم، با الفاظ بازی نکنیم و او را به عنوان سرمربی جذب کنیم. ایرادی ندارد بهروز عطایی هم به عنوان کمک در کنار این مربی باشد، ولی نباید با عناوین بازی کنیم. اگر قرار باشد یک مربی درجه یک را به عنوان کمک به تیم ملی بیاوریم و تمام اختیارات را هم به او بدهیم و مربی ایرانی هم هیچ نقشی نداشته باشد روند درستی نخواهد بود. من بعید می‌دانم مربیانی چون هینن و آناستازی به عنوان کمک مربی به ایران بیاند.

والیبال ایران به المپیک نرود آسیب می‌بیند

مربی والیبال ایران گفت: درست است که هینن در گذشته از حضور در ایران به خصوص زمانی که سعید معروف در ترکیب تیم بود استقبال کرد، اما او با این شرایط خاص به تیم ملی نمی‌آید. به نظرم باید یک مربی درجه یک خارجی برای تیم ملی جذب کنیم تا فرصت حضور در المپیک را از دست ندهیم چرا که اگر والیبال ایران به المپیک نرود آسیب جدی می‌بیند، در کنار آن یک تیم «ب» از بازیکنان جوانان هم تشکیل دهیم.

سعید معروف را به‌عنوان مربی به تیم دعوت کنند نه بازیکن

سیدعباسی در مورد بازگشت سعید معروف به تیم ملی گفت: بعید می‌دانم سعید معروف به عنوان بازیکن به تیم ملی برگردد. چون او وقتی تصمیم گرفت قطعاً غیرقابل برگشت خواهد بود. فکر می‌کنم دوستان برای اینکه هجمه فضای مجازی را کم کنند این موضوع را مطرح کردند تا فضا را کمی آرام کنند. ضمن اینکه من معتقدم اگر قرار باشد از سعید معروف استفاده کنیم او بدون شک می‌تواند یکی از مربیان خوب دنیا باشد چرا که دانش و توانایی کافی را دارد. بنابراین باید از او به‌عنوان مربی دعوت کنیم به والیبال ایران کمک کند. او شخصیت کاریزماتیک دارد و به خوبی از پس این کار برمی‌آید.

کدخبر: 911361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟