فوتبال آسیا با طعم «عربیکا» / عقب ماندگی ایران و اوج گرفتن  شیخ نشین های خلیج فارس!

به سلامتی و میمنت روابط تیره سیاسی عربستان و ایران، سال ها پس از حمله به سفارت این کشور در ایران رو به بهبودی گذاشته و در این بین می توان انتظار داشت زیان های فوتبالی هم از بین برود. در تمام این سال ها تیم های عربستانی از سفر به ایران ممانعت کردند و تیم های ایرانی ضررهای زیادی از بعد مالی و از دست دادن امتیازات میزبانی متحمل شدند. خروجی سفر چند روز پیش مهدی تاج به عربستان و دیدار با همتای سعودی خود، این بود که تیم های عربستانی به کشورمان سفر کنند و البته مقدمات برگزاری دیداری دوستانه میان تیم ملی دو کشور مهیا شود.

مهدی ملکی

مهدی ملکی/ دبیر گروه ورزشی

در واقع فوتبال ایران در شرایطی به حداقل ها بسنده کرده که با سرعت بیشتری نسبت به سال ها و دهه های گذشته، در حال جا ماندن از فوتبال قاره است. آن هم در وضعیتی که عربستان و قطر در تلاش هستند خود را به عنوان دو قطب فوتبال قاره کهن مطرح کنند. کشور کوچک قطر که سال هاست از اوضاعی رشک برانگیز بهره می برد. آنها کمپ مجهز و فوق العاده اسپایر را احداث کردند که مشابه آن حتی در اروپا هم به ندرت وجود دارد، قهرمانی جام ملت ها را جشن گرفتند و البته جام جهانی را با کیفیتی خیره کننده برگزار کردند. در سمت مقابل عربستان که چند سال از سطح قدرت های برتر قاره فاصله گرفته بود، این بار با دورخیزی بزرگ درصدد جبران مافات و البته پیشی گرفتن از رقبایی چون قطر است. جذب کریستیانو رونالدو و شاید هم لیونل مسی در آینده ای نزدیک، تنها یکی از اقدامات سعودی ها در این مسیر است که نگاه ها در جهان را معطوف به فوتبال این کشور کرده و معمولا ردپایی از نام این کشور در سرتیتر رسانه های معتبر بین المللی دیده می شود.

تمام اینها در شرایطی است که ایران چون تماشاگری ساده در حال لذت بردن از رقابت جذاب عربستان و قطر است! ای کاش ماحصل سفر تاج و دیگر مسئولان به کشورهای دیگر، چیزی جز رایزنی برای انجام یک بازی دوستانه باشد و به پیشرفت و بهبود وضعیت فوتبال مان کمکی مهم و محسوس شود. از سویی نسبت به شرق قاره هم وضعیت خوبی نداریم و کارشناسان معتقدند فوتبال ایران حداقل دو دهه از ژاپن و کره جنوبی عقب است. فوتبال دولتی ایران برای رها شدن از چنگال بایدها و نبایدهای پرتعداد و موانع پرشمار نیازمند مدیرانی دلسوز و کاربلد است تا با همکاری تمام دستگاه های مسئول و تاثیرگذار، پروژه ای حداقل 10 ساله تعیین شود و طبق آن پیش برویم تا امکان رقابت با قدرت های قاره را داشته باشیم. در غیر اینصورت فوتبال مان حتی یارای مقابله با کشورهای حاشیه خلیج فارس چون امارت و عمان را هم از دست خواهد داد.

همین حالا هم با توجه به وضعیت ارز و البته امکانات، حضور در لیگ کشورهای امارات و قطر جزو آمال و اولویت های فوتبالیست های ایرانی است و با توجه به بهبود روابط میان ایران و عربستان، چه بسا خیلی زود نام این کشور هم به لیست مورد علاقه تعدادی از ستاره های فوتبال مان اضافه شود. نمونه اش خبری که چند روز پیش منتشر شد و اینکه باشگاه الاتحاد عربستان درصدد جذب احمد نوراللهی است. پیش از آن هم شایعاتی مبنی بر انتقال مهدی طارمی به فوتبال عربستان وجود داشت.

کدخبر: 890538 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مهدی ملکی
آیا این خبر مفید بود؟