۸ ادعای «بی خاصیت» تاج در ۹ ماه/ خبری از پولهای بلوکه شده نیست

به گزارش رکنا به نقل از مهر، یکی از برنامه‌های مهدی تاج قبل از بازگشت دوباره به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال درآمدزایی و گرفتن مطالبات ایران از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا بود که به واسطه آنچه که «تحریم‌های بین المللی» عنوان می‌شود، دسترسی به آن امکانپذیر نیست.

تاج شهریورماه ۱۴۰۱ به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد و بعد از گذشت ۹ ماه از شروع به کارش و برگزاری چند جلسه با «جیانی اینفانتینو» رئیس فیفا هنوز خبری از دریافت درآمدها و منابع مالی بلوکه شده در فیفا و AFC نیست.

در این ۹ ماه حداقل ۸ اظهارنظر از تاج درباره درآمدزایی و رایزنی با فیفا برای شکستن این سد منتشر شده است که آخرین مورد روز گذشته و بعد از مجمع فدراسیون آسیای مرکزی انجام شد.

در این گزارش نگاهی به وعده‌ها و اظهارات مهدی تاج و گزارش‌های سایت فدراسیون فوتبال در این مورد خواهیم داشت:

۱۷ شهریور ۱۴۰۱

خاصیتی نداشته باشم همان بهتر که نباشم!

مهدی تاج ۱۷ شهریور برای اولین بار بعد از انتخاب شدنش به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال، یک نشست خبری برگزار کرد و آنجا بود که بحث از فیفا مطرح شد. وی با اشاره به مشکلات مالی فدراسیون گفت: برای حق پخش طرح‌هایی دارم. صداوسیما ایران توانایی پرداخت این پول را ندارد. بعضی از باشگاه‌ها از دولت پول می‌گیرند؛ باشگاهی که ۲۰۰-۳۰۰ میلیارد تومان از دولت یا یک کارخانه می‌گیرد روا نیست بازهم از صداوسیما حق پخش بگیرد؛ سازمانی که گاهی حقوق کارمندانش هم عقب می‌افتد. در دو سال گذشته طرحی را با فیفا کار کردم که صداوسیما بدون اینکه ریالی بودجه اش را به فوتبال اختصاص بدهد، به همه باشگاه‌ها پول می‌دهد. این طرح را یک روز رونمایی می‌کنم. در همه دنیا اجرا می‌شود.

وی در خصوص میزان مطالبات ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا، گفت: حدود ۲۰.۶ میلیون دلار از AFC و فیفا طلب داریم. بخش بسیار کمی متعلق به باشگاه‌ها است و بیشتر آن متعلق به فدراسیون است. یک عده تلاش می‌کنند ما خوب فکر نکنیم و پاسخگوی وضع موجود هستیم. ۲۰ میلیون دلار عدد قابل ملاحظه‌ای است. پولی که آن زمان از فیفا می‌گرفتیم در هزینه جاری نمی‌بردیم و پک، فوتسال، زمین چمن و… را ساختیم. اینها برای هزینه عمرانی خرج می‌شود. برای تیم ملی هم خرج می‌کنیم. اگر در AFC باشم و خاصیتی برای ایران نداشته باشم، همان بهتر که نباشم! باید تلاش کنم این پول آزاد بشود.

۲۵ مهر ۱۴۰۱

اولین جلسه با رئیس فیفا در مالزی

بعد از این اظهارات تاج، او جیانی اینفانتینو رئیس فیفا را روز ۲۵ مهر در حاشیه نشست کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در کوالالامپور مالزی ملاقات کرد. سایت فدراسیون فوتبال همان روز نوشت: «در این نشست درباره مسائل فیمابین کمک‌های فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون فوتبال ایران بحث و تبادل نظر شد. همچنین مهدی تاج نشست جداگانه ای با «ماتیاس گرافستروم» معاون دبیرکل فیفا برگزار کرد.»

ناگفته مشخص است که بحث پول‌های بلوکه شده حتماً یکی از مباحث اصلی این نشست بوده اما هیچ خبری در این ارتباط و یا واکنش اینفانتینو در سایت فدراسیون منتشر نشد.

۲ آبان ۱۴۰۱

از کوالالامپور تا چهارمحال و بختیاری

رئیس فدراسیون فوتبال سومین بار این بحث را در مجمع هیات فوتبال چهار محال و بختیاری به میان کشید و در پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: برای رفع تحریم مالی و دریافت پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری هستیم.

او جزئیات بیشتری درباره تلاش‌های ایران و یا پاسخ‌های فیفا در اختیار رسانه‌ها قرار نداد.

۲۶ آذر ۱۴۰۱

پول AFC به سمت ساخت و ساز چرخید!

تاج بیش از یک ماه بعد از آن و پس از پایان کار ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، این بار پیگیری برای دریافت مطالبات فدراسیون از کنفدراسیون فوتبال آسیا را به سمت دیگری سوق داد. او به مذاکراتش با کنفدراسیون فوتبال آسیا برای گرفتن مطالبات از AFC و هزینه این مطالبات برای ساخت یک فدراسیون پرداخت.

تاج گفت: ۲.۸ (میلیون دلار) در AFC داریم که هماهنگ کردیم این پول را به سمت ساختمان جدید فدراسیون فوتبال ببریم که می‌خواهیم بسازیم. شهرداری هم در حال همکاری است و امیدواریم این ساختمان تا دو سال آینده ساخته بشود.

۱۱ اسفند ۱۴۰۱

سفر به مالزی برای رایزنی با AFC

رئیس فدراسیون فوتبال پیش از شروع تورنمنت فوتسال تایلند که بعدها با قهرمانی ایران به پایان رسید، به این کشور سفر کرد تا علاوه بر بازدید از اردوی تیم ملی فوتسال، از محل برگزاری رقابت‌های فوتبال ساحلی قهرمانی آسیا در تایلند هم بازدید به عمل آورد.

تاج که همزمان رئیس کمیته فوتسال و فوتبال ساحلی کنفدراسیون آسیا هم هست، بعد از تایلند عازم مالزی شد. سایت فدراسیون فوتبال در توضیح این سفر نوشت: «مهدی تاج بلافاصله جهت پیگیری رفع مشکل باشگاه‌های ایرانی درباره انتقال منابع مالی‌شان و رایزنی در این باره با مقامات کنفدراسیون جهت سفری یک روزه راهی مقر کنفدراسیون خواهد شد.»

۲۸ اسفند ۱۴۰۱

تلاش‌های بی نتیجه؛ مشکلات هنوز ادامه دارد!

هنوز یک ماه از سفر تاج به مالزی نگذشته بود که رئیس فدراسیون ایران این بار در مجمع عمومی این فدراسیون که ۲۸ اسفند برگزار شد، به اعضای مجمع خبر داد که مشکلات مالی هنوز ادامه دارد!

تاج گفت: چالش‌های مالی داریم که هنوز نتوانستیم این مشکل را با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برطرف کنیم. تحریم‌ها به طور جدی ادامه دارد. طلب فدراسیون، پرسپولیس و استقلال هنوز سر جای خودش است. با توجه به اینکه از فدراسیون فوتبال پول نمی‌گیریم و از منابع خود نظیر حق پخش هم درآمد نداریم یکی از چالش‌های اصلی فدراسیون است که اگر ما بتوانیم تحریم‌ها را پشت سر بگذاریم و پول بیاید می‌توانیم مشکلات مالی را رفع کنیم.

۲۷ فروردین ۱۴۰۲

اعتراف به یک کار بی حاصل

رئیس فدراسیون فوتبال اما در یکی از اولین مصاحبه‌هایش در سال جدید، شفاف و مستقیم اعتراف کرد که گرفتن پول‌های بلوکه شده امکانپذیر نیست.

تاج در حاشیه دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتسال ایران مقابل ازبکستان در تهران گفت: واقعیتش این است ما نمی‌توانیم پول خودمان را از فیفا و کنفدراسیون آسیا تأمین کنیم. درآمدهایمان هم خیلی محدود است. اگر آن پول‌ها را می‌توانستیم بیاوریم اصلاً محدودیتی نبود. ولی با همه این محدودیت‌ها من حساب کردم همین دیدار تدارکاتی فوتسال با ازبکستان چیزی حدود چهار الی پنج میلیارد تومان برای فدراسیون هزینه داشته است. بالاخره چاره‌ای نداریم.

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

کنگره کافا و بازگشت به خانه اول!

برگزاری کنگره فدراسیون آسیای مرکزی (کافا) در روز گذشته بار دیگر بهانه‌ای شد تا مهدی تاج رئیس فیفا در این خصوص اظهارنظر داشته باشد. تاج که مجدداً اینفانتینو رئیس فیفا و شیخ سلمان رئیس AFC را در این کنگره ملاقات کرده بود، اعلام کرد که تلاش برای رفع مشکل ادامه دارد آن‌هم در شرایطی که دو هفته قبل از آن اعتراف کرده بود نمی‌تواند از فیفا و کنفدراسیون آسیا پول بگیرد.

تاج روز گذشته گفت: بعد از برگزاری مجمع کافا، نشست‌های جداگانه ای با رئیس فیفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا داشتم. محور اصلی بحث در هر دو جلسه، موضوع رفع مشکل انتقال منابع مالی فوتبال ایران بود. راهکارهای تازه ای در این باره مورد بررسی قرار گرفت که امیدوارم فرصت‌های جدیدی برای فوتبال ایران فراهم آورد.

مشکلات مالی فدراسیون و وعده‌های توخالی

بر هیچکس پوشیده نیست که فدراسیون فوتبال با مشکلات شدید مالی مواجه است. برای تامین هزینه‌های تیم ملی فوتسال، فدراسیون دست به دامن حساب‌های سازمان لیگ فوتسال شده است که یک سازمان مستقل است و درآمدها و هزینه‌های جداگانه ای نسبت به کمیته فوتسال دارد. برای تیم‌های ملی فوتبال هم این اتفاق به اشکال دیگری رخ داده است و فدراسیون هزینه تیم‌های خود را از منابعی تامین می‌کند که به فدراسیون مرتبط نیستند.

اما وعده‌های توخالی درباره مذاکره با فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم دیگر کارساز نیست. این رویه حتی در دوران قبل از مهدی تاج هم وجود داشت و مدیران سابق فدراسیون هم اقداماتی برای گرفتن منابع مالی ایران در فیفا انجام دادند که همگی شکست خورد. با این حساب بهتر است فدراسیون فوتبال تمرکزش را روی منابع درآمدی جدید بگذارد و تا زمانی که صحبت از فیفا و کنفدراسیون آسیا «سر کاری» نباشد، سراغش نرود!

کدخبر: 889724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟