دریای طوفانی ، ناخدای قهرمان میسازد / کی روش قهرمان ایران می شود ؟

به گزارش رکنا، تیم ملی و کیروش در دهه گذشته با یکدیگر درهم تنیده شده‌اند، این مربی 69 ساله در سال‌های 2014 و 2018 ایرانی‌ها را به جام جهانی فوتبال هدایت کرد و پیوندی منحصربه‌فرد با یکی از کشورهای مطرح فوتبال آسیا ایجاد کرد.

این دروازه بان سابق که در سال های 1989 و 1991، پرتغال را به قهرمانی های پیاپی جام جهانی جوانان هدایت کرد، این مربی زمانی که در سال 2002 توسط الکس فرگوسن در منچستریونایتد به عنوان دستیار مربی منصوب شد، به شهرت جهانی رسید.

پس از موفقیت در منچستر او به سوی اسپانیا حرکت کرد و برای یک دوره 12 ماهه در استادیوم سانتیگائو برنابئو به مربیگری رئال مادرید پرداخت اما عدم موفقیت او باعث شد تا به ترک رئال مادرید اقدام کند و یک بار دیگر راهی منچستر یونایتد شود و در کنار آلکس فرگوسن به مربیگری بپردازد.

;d v_a

این دوره از حضور مرد پرتغالی با افتخارات فراوانی برای منچستری ها همراه بود. دو قهرمانی لیگ برتر و جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا در سال 2008 حاصل همین دوره بود.

پس از این روزها بود که کی روش دوباره به سمت سرمربیگری رفت. او که در سال 1991 به مدت دو سال هدایت پرتغال را برعهده داشت، در تابستان 2008 دوباره به محل کار خود بازگشت و پرتغال را در جام جهانی فوتبال 2010 آفریقای جنوبی رهبری کرد، جایی که آنها در مرحله یک هشتم نهایی توسط اسپانیا قهرمان نهایی جام، حذف شد.

;d v_a 2

اما حرکت بعدی او بود که باعث شد رابطه‌ای جدید در دوران مربیگری او آغاز شود، یک رابطه بین او و تیم ملی ایران که زمان زیادی در بر گرفت. کی روش پس از عملکرد تیم ملی در جام ملت های آسیا 2011 قطر، کار خود را با این تیم آغاز کرد و این دوره ای بود که پیشرفت هایی را برای ایرانی ها به همراه داشت، از جمله جواز حضور در جام جهانی فوتبال 2014 برزیل، چهار سال پس از اینکه این کشور از حضور در فینال های آفریقای جنوبی بازماند.

کی روش قسمت شکست ناپذیر فوتبال ایران را پررنگ کرد که از زمان علی دایی و علی کریمی گم شده بود، حتی با وجود اینکه آنها در جام ملت های آسیا 2015 به این مربی و تیم ملی ایران کمکی نکردند و در نهایت این تیم در ضربات پنالتی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا در ضربات پنالتی به عراق باختند و حذف شدند.

این مربی درباره دوران خوب مربیگری خود می گوید: یکی از بهترین خاطرات ورزشی دوران حرفه ای من، 4 سال پیش در جام جهانی روسیه، با یکی از بزرگترین خانواده های فوتبالی که افتخار کار کردن و ساختن آن را داشتم. فوتبال ورزشی است که هیچ راز و رمزی ندارد و همه چیز حول یک کلمه می گردد: تیم. هرگز به فوتبال دروغ نگو حتما تیم شما درست و به خوبی پیش می رود.

تیم او در جام جهانی فوتبال در سال 2018 روسیه پیشرفت بیشتری نسبت به قبل کرد و مراکش را شکست داد و برای اولین بار پس از سال 1998 در در این مسابقات توانستند حریف خود را شکست دهند، اما در حالی که چیزی نمانده بود تا از گروه خود صعود کنند، از حضور در دور حذفی باز ماند.

;d v_a 23

پس از آن و در بازی های جام ملت های آسیا 2019 تیم ملی ایران می توانست به کسب اولین عنوان قهرمانی پس از سال 1976 دست پیدا کند اما یک غیبت دیگر در فینال جام ملت‌های آسیا 2019 رخ داد، زمانی که کی‌روش و تیمش در نیمه‌نهایی حذف شدند.

کی روش پس از ناک اوت شدن ایرانی ها توسط ژاپن به نقل از فرانک سیناترا، خواننده افسانه ای آمریکایی، گفت: «من فکر می کنم ساده ترین کار کپی کردن آهنگ معروف «و حالا، پایان اینجاست» است. من بسیار خوشحالم و بسیار مفتخرم زیرا این کار را به روش خودم انجام دادم. وقت آن است که از هواداران و بازیکنان ایرانی در هشت سال گذشته تشکر کنم.

نکته جالب اما اینجاست که فرانک سیناترا، به خاطر بازگشت‌های فراوانش از بازنشستگی مشهور بود و به همین دلیل، کی روش پس از حضور در کلمبیا و مصر با تماشای راه‌یابی تیم دراگان اسکوچیچ به جام جهانی 2022 قطر، به تیم ملی بازگشت.

Iran_vs._Argentina_match__2014_FIFA_World_Cup_44

کی‌روش که تنها هفته‌ها قبل از پنجره بین‌المللی سپتامبر منصوب شد، بلافاصله دست به کار شد و همان سبک عمل‌گرایانه‌ای را ایجاد کرد که در دوره قبلی‌اش دستاوردهای زیادی داشت.

با پیروزی 1-0 مقابل اروگوئه و تساوی 1-1 با سنگال در دو بازی دوستانه در وین و شکست دادن تیم نیکاراگوئه با نتیجه 1-0 روز پنجشنبه در تهران، نشان داد پیوند بین مربی و بازیکنان مثل همیشه قوی است، او به خوبی می داند وقتی یک بازی را با برد تمام می کند اعتماد به نفس خود و بازیکنانش بیشتر می شود.

... و حالا می توان گفت کی روش به دنبال دستیابی به چیزی است که هیچ مربی دیگری روی نیمکت تیم ملی ایران موفق نشد به آن دست پیدا کند. مرد پرتغالی می خواهد ایرانی ها را به دور حذفی جام جهانی فوتبال هدایت کند.

انتهای پیام/

کدخبر: 842827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟