سیداکوف: کسی یادش نمی‌ماند آمریکا در غیاب روسیه قهرمان شد/ عموزاد بهترین کشتی‌گیر بلگراد بود/ تیلور از همه لحاظ بهتر از یزدانی بود

به گزارش رکنا، زائوربک سیداکوف زادهٔ ۱۴ مارس ۱۹۹۶ کشتی‌گیر اهل روسیه است که در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد رقابت می‌کند. سیداکوف قهرمان بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و قهرمان 2 دوره پیاپی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. او همچنین برنده مدال طلای بازی‌های اروپایی ۲۰۱۹ مینسک است.

سیداکوف در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ بوداپست حاضربود که میروسلاو کیروف کشتی‌گیر بلغاری، فرانکلین گومز کشتی‌گیر پورتوروکویی، جردن باروز کشتی‌گیر آمریکایی و فرانک چامیزو کشتی‌گیر ایتالیایی را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال آوتاندیل کنتچادزه کشتی‌گیر گرجی را شکست داد و مدال طلا وزن ۷۴ کیلوگرم را به  دست آورد.

سیداکوف یک

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹

سیداکوف در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که ویکتور هرناندز از مکزیک، کمیل ریبیکی از لهستان، مائو اوکوئی از ژاپن و جردن باروز از آمریکا را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال فرانک چامیزو از ایتالیا را شکست داد و مدال طلا وزن ۷۴ کیلوگرم را به دست آورد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

سیداکوف در وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد المپیک ۲۰۲۰ توکیو حاضر بود که آگوستو میدانا از گینه بیسائو، بکزاد عبدالرحمانوف از ازبکستان و دانیار کایسانوف از قزاقستان را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال ماگومدحبیب کادیماگمدوف از بلاروس را شکست داد و مدال طلا وزن ۷۴ کیلوگرم را به دست آورد.

اگر چه امسال در مسابقات جهانی بلگراد به دلیل مسائل سیاسی اجازه حضور روسیه در مسابقات داده نشد تا مدال طلا در غیاب او به کایل داک آمریکایی برسد.

به همین بهانه به سراغ سیداکوف کشتی‌گیر سرشناس روسیه رفتیم تا درباره نبود روسیه در مسابقات، عملکرد و نتایج تیم ایران و دلایل شکست یزدانی مقابل تیلور نظرات او را جویا شویم:

*در ابتدا درباره شرایط بدنی ات برایمان صحبت کن؟

با توجه به عدم شرکت در مسابقات بین‌المللی، تمرین می‌کنم تا بتوانم خودم را در فرم نگه مطلوب دارم. شرایط بدنی‌ام روند خوبی دنبال می‌کند و تنها نیاز به مسابقه دارم تا بتوانم به شرایط صددرصدی خودم برسم.برنامه‌های بعدی روی تمرین و همیشه آماده بودن برای حضور در مسابقات است.

سیداکوف دو

*درباره قهرمانی تیم آمریکا در نبود روسیه چه نظری داری؟

تماشای مسابقات قهرمانی جهان همیشه جالب است و عنوان قهرمانی باقی خواهد ماند و سال‌ها از آن می‌گذرد، اما هیچکس یادش نخواهد رفت که روسیه در مسابقه حضور نداشته است. مهم‌ترین موضوع این است که قهرمانان به یاد خواهند ماند.

*چرا باید ورزش در سیاست دخالت داده شود؟

بله همانطور که شما می گویید ورزش طبق منشور کمیته بین‌المللی المپیک باید خارج از سیاست باشد تا ورزشکاران در عرصه بین‌المللی به رقابت بپردازند.

*فکر می‌کنی چه زمانی اجازه حضور در مسابقات به شما داده شود؟

 امیدوارم به زودی به ما اجازه حضور در مسابقات بین‌المللی را بدهند. واقعأ دلم برای حضور در مسابقات تنگ شده اما ما تصمیم‌گیرنده نیستم و مسئولان باید تصمیم بگیرند چه زمانی به ما اجازه دهند تا در رقابت‌ها حضور داشته باشیم.

*درباره تیم ایران و کسب هفت مدال چه صحبتی داری؟

تیم ملی ایران عملکرد خوبی داشت، البته می‌توانست بهتر از این هم ظاهر شود. البته ایران تیم خوبی دارد و آینده روشنی برای آن‌ها متصور هستم.

سیداکوف سوم

*مهم‌ترین رقبایت در سطح بین‌المللی چه کسانی هستند؟

رقبای اصلی من در داخل روسیه هستند. در عرصه بین‌المللی هم کایل دایک، سالکازانوف، چامیزو و کادیماگومدوف از سخت‌ترین رقبای من هستند.

*بهترین کشتی‌گیر از نظر شما در مسابقات چه کسی بود؟

فکر می‌کنم بهترین کشتی‌گیر در وزن 65 کیلوگرم رحمان عموزاد خلیلی بود. البته زلیمخان آباکاروف در وزن 57 کیلوگرم نیز مشابه عموزاد عالی کار کرد.

*مسابقه قاسم‌پور با کاکس را چطور دیدی؟

قاسم پور برای قهرمانی جهان دست به هر کاری زد و شایسته عنوان قهرمانی جهان است. البته برای سالیان آینده کار سخت‌تری خواهد داشت و باید این عملکرد خوب را حفظ کند زیرا همیشه دفاع از عنوان قهرمانی از رسیدن به خود قهرمانی سخت‌تر است.

کامران - جی دن کاکس

*دلایل شکست یزدانی مقابل تیلور در چه چیزی بود؟

تیلور از نظر تاکتیکی یزدانی را شکست داد و البته دفاع از عنوان قهرمانی همیشه سخت‌تر از رسیدن به خود آن است. هر چه بود مسابقه قشنگی بد و تیلور مُزد خود را روی حملاتی که انجام می‌داد به خوبی گرفت. این رقابت بین یزدانی و تیلور همچنان ادامه دارد و هر کسی که بهتر تمرین کند و تمرکز بهتری هم داشته باشد می‌تواند در آن موفق باشد.

گفت‌وگو: یدالله محمدی

انتهای پیام/

کدخبر: 827504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟