سلیمی: مسابقات همبستگی محک خوبی بود/ با برنامه‌ریزی می‌توانیم به کسب سهمیه و مدال برسیم

به گزارش رکنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری، بهداد سلیمی با اشاره به کسب 27 مدال رنگارنگ شامل 9 مدال طلا که وزنه‌برداری را در صدر مدال‌آوران کاروان اعزامی ایران به قونیه قرار داد، در خصوص نتایج کسب شده در این بازی‌ها اظهار داشت: «نتایجی که وزنه‌برداران اعزامی کسب کردند نتایج خوبی بود و تقریبا همین انتظار را از آن‌ها داشتیم. در کل مسابقات همبستگی برای کسانی که اعزام شده بودند، حکم تدارکاتی برای رقابت‌های قهرمانی جهان را داشت و هم برای ورزشکاران و هم برای کادر فنی محک خوبی بود.»

وی در خصوص تاریخ‌سازی بانوان در این مسابقات نیز تصریح کرد: «در بخش بانوان اولین مدال طلای تاریخ را کسب کردیم. مدال خانم حسینی نخستین مدال طلای بانوان در تمام رقابت‌های بین‌المللی بود و برخی از ملی‌پوشان هم برای اولین بار روی تخته مسابقات بین‌المللی رفتند، با این وصف اگر کمی خوش شانس‌تر بودیم یک یا 2 نفر دیگر هم می‌توانستند مدال کسب کنند. با توجه به این که بانوان ما در مسابقات بین‌المللی کم تجربه هستند، انتظار از مدال‌آوری آن‌ها باید معقولانه باشد.»

سرپرست نایب رییسی فدراسیون وزنه‌برداری در پاسخ به این که برخی ملی‌پوشان بانوان از استرس اولین تجربه حضور بین‌المللی خود گفته بودند، تاکید کرد: «رویکرد فدراسیون نسبت به بخش بانوان کلا حمایتی است، یعنی تلاش ما بر این است که تیم بانوان در تمام مسابقات با حداکثر نفرات حضور پیدا کند. یکی از دلایل استرس این افراد هم کم تجربه بودن و کمتر میدان دیدن بود که با اعزام‌های بیشتر، تجربه بیشتری هم کسب خواهند کرد.»

دارنده مدال طلای دسته فوق سنگین بازی‌های المپیک 2012 لندن، در خصوص عملکرد تیم ملی مردان در اوزان سنگین و کسب رتبه نایب قهرمانی در رده‌بندی مدالی این بازی‌ها نیز توضیح داد: «در تیم ملی آقایان، با توجه به نتایج و رکوردهای قبلی که از «علیرضا یوسفی» دیده بودیم، انتظار بیشتری و دوست‌داشتیم نتیجه بهتری کسب کند که البته بعد از مسابقه توضیح داد یکی، 2 روز کسالت داشته و نتوانسته در شرایط ایده‌آل باشد؛ اما سطح مسابقات وزنه‌برداری دسته سنگین وزن در این دوره از بازی‌های همبستگی هم بسیار بالا بود از جمله اکبر جورایف ازبک، کسی است که طلای المپیک را دارد. شاید علیرضا یوسفی اگر کاملأ آماده بود می‌توانست حداقل در 2ضرب طلا بگیرد. در مجموع رکوردهایی که در این وزن زده شد مثل 246 کیلوگرم جورایف، قابل توجه است و در مسابقات آسیایی بالاتر هم خواهد رفت.»

سلیمی تغییر اوزان المپیک و کاهش آن به پنج وزن و کاهش سهمیه حضور در هر دسته وزنی گفت: این تصمیم IOC (کمیته بین‌المللی المپیک) در واکنش به وضعیت اسفبار دوپینگ در وزنه‌برداری طی سال‌های گذشته است، اما قطعأ با تغییر این اوزان، بعضی ورزشکاران حذف می‌شوند و برخی ناچارند از یکی 2 سال قبل وزن خود را کمتر کرده یا افزایش دهند تا در دسته وزنی مناسب قرار گیرند و این موضوع روی سلامتی و رکوردهایشان تاثیر گذار خواهد بود. البته این تغییر اوزان شاید برای وزنه‌برداران ما خیلی هم بد نباشد. ما در دسته 102 کیلوگرم سهراب مرادی و رسول معتمدی را داریم که هر 2 از قهرمانان و مدعیان به نام هستند. در 102+ هم علی داودی و علیرضا یوسفی جزو مدعیان مدال هستند اما برای سایر اوزان هم با برنامه‌ریزی درست و هدفگذاری، می‌توانیم به شرایط مطلوب کسب سهمیه و مدال برسیم.

نایب رییس فدراسیون در مورد وضعیت آماده‌سازی تیم های ملی بزرگسالان در آستانه مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی بحرین نیز توضیح داد: «روز پنجشنبه شرایط محل مورد نظر برای برگزاری اردو در ساری را بررسی خواهیم کرد و اگر مساعد باشد، اردوی تیم ملی بزرگسالان از اوایل شهریور در آنجا برگزار خواهد شد. کادر فنی اسامی 12 نفر را برای مسابقات قهرمانی آسیا در بحرین در نظر دارد اما با توجه به فاصله زمانی کوتاه باقیمانده تا مسابقات جهانی، چند نفر دیگر از ملی‌پوشان هم که قطعأ به جهانی اعزام خواهند شد، در اردو تمرین خواهند کرد.»

به گفته وی «در حال حاضر فدراسیون به اسامی که کادر فنی بر اساس شناخت و ارزیابی‌های خود معرفی کرده اعتماد می‌کند ولی قطعأ روال دعوت به اردوی تیم ملی بر اساس یک پروسه انتخابی خواهد بود که شروع آن برگزاری مسابقات قهرمانی کشور و سایر رویدادهای داخلی است. الان برای مسابقات پیش‌رو در بحرین (قهرمانی آسیا) و کلمبیا (قهرمانی جهان) ملاک انتخاب از نظر کادرفنی، مدال‌آوری است و با اسم و رسم افراد کاری نداریم. بنابراین هر کسی که آماده‌تر باشد به مسابقات اعزام می‌شود.»

سلیمی در پایان گفت: «از کادر فنی که جانانه تلاش کردند، از همه وزنه‌برداران اعم از آن‌هایی که مدال گرفتند یا برخی که دستشان از مدال کوتاه ماند، صمیمانه تشکر می‌کنم. تلاش همه آن‌ها ارزشمند بود و به تک تک بچه‌ها افتخار می‌کنیم.»

انتهای پیام/

کدخبر: 815601 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟