هاشمی طبا: زمانی اخلاق برای تیم ملی فوتبال در راس بود/ برای وزیر ورزش اشخاص دیگر تصمیم می‌گیرند+ فیلم بخش دوم
حجم ویدیو: 123.92M | مدت زمان ویدیو: 00:13:09

به گزارش رکنا، سید مصطفی هاشمی رییس اسبق کمیته ملی المپیک و سازمان تربیت بدنی در خصوص شرایط روز ورزش ایران به خبرنگار رکنا گفت: در برهه ای برخی اشخاص به من گفتند فوتبالیست ها بد هستند یا که استعمال دخانیات انجام می دهند و من در جواب گفتم سطح سواد یک فوتبالیست چقدر است. حتی من عقیده دارم بخش ورزشی ما از لحاظ رفتاری بهتر از متوسط جامعه است بدون اینکه بخواهم آنها را بزرگ جلوه دهم یا که برای آن ها در نوشابه باز کنم. اگر قرار بر تغییرات اساسی در بدنه ورزش است باید همه پدیده های کشور مانند صنعت و کشاورزی به خصوص در کشاورزی باید رویکرد جدید ایجاد شود. ورزش ما هیچ مشکلی ندارد و تنها به این بر می گردد ما یکسری مسائل را بزرگ جلوه می دهیم.

درباره جریان استعفای ۱۳ بازیکن در سال ۱۳۶۵ چه صحبتی دارید؟

مرحوم دهداری نسبت به تربیت بازیکنان خیلی حساس بود و چون روی حرفش ایستاد موضعش بر تغییر نسل بود. اتفاقا در بین آن بازیکنان چند نفر حضور داشتند که خیلی هم خوب بودند. من از مرحوم دهداری درخواست کردم چند بازیکن به تیم ملی برگردند. فنونی‌زاده بازیکن خوبی بود و هیچ مشکلی در تیم‌ملی نداشت. مرحوم دهداری خیلی روی مساله تربیتی و رفتار بازبکنان حساس بود.

 درباره شب زنده داری بازیکنان در بازی با الجزایر توضیح می دهید؟

ما در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مشابه همین اتفافات هم داشتیم اما صفایی رییس وقت فدراسیون فوتبال خودش به این مساله رسیدگی کرد. زیرا باید سرپرست، مربی تیم نسبت به این موضوع هم حساس باشند و هم نظر باشند. در جام جهانی ۱۹۹۸ دلیل برکناری ایوویچ را هنوز هم نمی دانم،البته می دانم چه مسائلی در این امر دخیل بوده است اما می ترسم بگویم زیرا شاید تهمت باشد. پس از شکست تیم ملی مقابل آاس رم‌به ایوویچ گفته بودند اگر به ایران بیایی ممکن است تو را اعدام کنند و او از ترس جانش دیگر به ایران برنگشت. خود من هم به فرانسه رفتم مشاهده کردم در تیم جو خوبی وجود ندارد اما هر چه بود شخص صفایی تیم را خوب جمع کرد. به نظرم ما می توانستیم در آن زمان خیلی راحت آلمان را با اختلاف ۲ یا ۳ گل ببریم، اما این جسارت در تیم ما وجود نداشت تا با اعمال تغییرات گسترده بتوانیم آلمان را ببریم. ما می توانستیم با استفاده از سرعت بالای مهدوی کیا و جا گذاشتن ماتئوس به آن ها ضربه بزنیم. زیرا جلال طالبی یک فرد دموکرات بود و او تنها در این مساله دخیل نبود. اگر صفایی نبود به طور حتم مشکلات بیشتری در تیم ملی وجود داشت.

آیا می توان عملکرد وزیر را در این ۱۰ ماه اخیر، یک عملکرد منفعل تصور کرد؟

شاید درست باشد ولی این نیست حتما کسی که ورزشی است حتما در کارش هم موفق باشد،زیرا تصور اشتباهی است برای اینکه یک نفر در یک رشته خاص سر رشته دارد و باید مدیریت تمام رشته های ورزشی را داشته باشد. یعنی باید جوهر مدیریت، اطلاعات مدیریتی و ابتکارات و تصمیم گیری های لازم را داشته باشد تا بتواند در هدف خود موفق باشد. به طور مثال در پرسپولیس مشاهده کرده ایم که آدم های ورزشی چگونه عمل کرده اند.البته افراد غیر ورزشی هم مرتکب اشتباهاتی شده اند اما بهتر است به جوانب ورزش آشنایی داشته باشد.

نظر شما درباره اولین کارت زردی که وزیر ورزش دریافت کرد؟

به نظرم دادن کارت زرد یا حتی استیضاح کار را درست نمی کند زیرا ما در آن زمان به طور دائم در کمیسیون های مجلس حضور داشتیم و با نمایندگان مجلس به اظهار نظر می پرداختیم. فقط نمی توانستند استیضاح منجر به برکناری انجام دهند. البته این امکان برایشان وجود داست با صحبت با رییس جمهور وقت رای به استیضاح ما در وزارت خانه بدهند. به نظرم کارت زرد یا قرمز یا حتی استیضاح ماهیت کار را تغییر نمی دهد. باید در زمانی که یک نفر می خواهد وزیر شود تمام جوانب سنجیده و پس از آن به او رای اعتماد بدهند.

قبول دارید در ورزش شاهد قحط الرجال در پست وزیر ورزش هستیم؟

ما قحط الرجال در ورزش نداریم به صرف اینکه خیلی به ما یا شاخه فکری معتقد نیست. زیرا اعتقاد در قلب و درون انسانیت وجود دارد نه تظاهر آدم که بیاییم نوع حرف زدن و لباس پوشیدن خودمان را طوری نشان دهیم که این را نمی توان اعتقاد دانست زیرا اعتقاد در نوع کار و عمل اشخاص است که او چقدر در کارش متعهد است. ما فکر می کنیم با انتخاب کردن اشخاصی که به ما اظهار وفاداری می کنند کار را درست انجام دادیم.‌به نظرم اظهار وفاداری کار چندان سختی نیست و هر منافقی می تواند این مساله را بروز دهد.

مانند برکناری شما در زمان ریاست وقت غفوری فرد از کمیته ملی المپیک؟

در این مساله طوری با من صحبت کردند که من راحت تر به زندگی ام بپردازم.

 آیا شخصی مانند غفوری فرد را که باعث برکناری شما از سمتتان شدند، می بخشیدید؟

من او را خیلی دوست دارم و با هم صمیمی هستیم. من در آن زمان هم نسبت به این اتفاق مشکلی نداشتم زیرا برخی همکاران او بودند که مشکل ایجاد می کردند. من نه تنها از او بلکه از سایرین هم کینه ای به دل ندارم.

 

انتهای پیام/

 

کدخبر: 813874 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟