افاضلی: مهدوی‌کیا قربانی بی‌برنامگی فدراسیون شد/ نباید انتظار زیادی از تیم امید داشته باشیم

هومن افاضلی در گفت‌وگو با رکنا، درخصوص ناکامی تیم امید ایران درمسابقات قهرمانی آسیا اظهار داشت: متاسفانه ناکامی تیم امید چیز تازه‌ای نیست و بعد از امیدهای سال 2014 ما‌بقی دیگر به دست‌آورد خاصی نرسیدند. تیم امید مشکلات زیادی دارد که بنظرم یکی از اساس‌ترین آن نگاه فوتبال پایه‌ای است که همگی به این تیم دارند. درصورتیکه بازیکنان شاغل در این رده اکثرا در رده بزرگسالان بازی می‌کنند، درصورتی که نگاه به آن‌ها درحد رده نوجوانان است. این موضوع به لحاظ انگیزشی خیلی کار را برای مربی و بازیکنان سخت می‌کند. جدا از آن یک سری از مسائل مثل نظام وظیفه و سردرگمی بین مدیریت فدراسیون و کمیته ملی المپیک که با وجود مرتفع شدن بسیاری از آن‌ها همچنان نتایج ما بهتر نشده است. درابتدا باید نگرشمان نسبت به این تیم را تغییر دهیم. تا بعد از آن به فکر مسائل فنی و ارتقا سطحی کیفی تیم باشیم.

وی ادامه داد: درفوتبال پایه جایی که بازیکنان از آنجا ساخته میشوند هم فجایعی اتفاق می‌افتد، که نتیجه‌اش افت روز به روز فوتبال ایران است. معتقدم که اگر ما بخواهیم تیم امید پیشرفت کند در ابتدا باید به داد فوتبال پایه برسیم. چرا که سطح بازیکنان ما در این رده سنی نسبت به 10 سال گذشته خیلی تغییر کرده است. بی‌برنامه‌گی و عدم آموزش صحیح به بازیکنان این رده از دلایلی اصلی افت است. قبل‌تر پروژه‌ای تحت عنوان کشف بازیکنان مستعد و آینده‌دار را در این رده سنی داشتیم که خروجی آن «سردار آزمون» بازیکنان دیگر بودند که متاسفانه این هم دیگر جمع شده است.

سرمربی اسبق تیم امید با اشاره به اوضاع نابسامان فدراسیون گفت: با وجود فدراسیونی که انقدر شرایطش بهم ریخته و بی‌ثبات است نمی‌توان انتظار داشت که شرایط امیدهای ایران بهتر از این‌ها باشد. پست هیات رییسه، ریاست فدراسیون فوتبال خیلی مهم و تعیین کننده است. کسی که روی آن صندلی می‌نشیند باید آنقدر توامند باشد که برای فوتبال کشور درهمه رده‌ها ارزش افزوده‌ای داشته باشد. امیدوارم که چرخه رو به رشد فوتبال ایران دوباره راه بیفتد تا شاهد روزهای خوب در ورزش کشور باشیم.

*برای مهدوی‌کیا خیلی زود بود سرمربی تیم امید شود

کارشناس فوتبال ایران درمورد اینکه بسیاری معتقدند انتخاب  مهدی مهدوی‌کیا  از ابتدا برای هدایت تیم امید اشتباه بوده است افزود: بله موافقم. بنظرم خیلی زود بود که مهدوی‌کیا بخواهد سمت سرمربی‌گری تیم امید را قبول کند. البته این را هم باید بدانیم که مهدوی‌کیا بیشتر از آنکه در این سمت چیزی به دست بیاورد، خیلی چیزها را از دست داد. او با شرایط حاکم در فدراسیون قربانی شد. بنظرم تیم امید نیز به سازماندهی، برنامه‌ریزی، بازی تدارکاتی دارد. متاسفانه شرایط برای ما مهیا نبود فدراسیون هم به دلیل وضعیت پیچیده‌اش نتوانست امکانات لازم را مهیا کند. جدا از این آقا مهدی هم تجربه اولش در مربیگری‌ است انصافا هم قرار نبود با یک تیم جوان و بی تجربه نتیجه آنچنانی بگیرد. البته نگفته نماند که پیشنهاد هدایت تیم امید را به هر مربی می‌دانند 90 درصد قبول می‌کردند. آقای مهدوی‌کیا هم بدون شک به قصد کمک به تیم این سمت را قبول کرد. گرچه موفقیت امیدها به فاکتورهای زیادی بستگی دارد با این وضع خیلی دور از ذهن بنظر می‌رسد، امیدوارم که در آینده تیم امید ما با برنامه‌ریزی مدون و تمرینات یک‌پارچه بتواند طلسم 50 ساله را شکسته رشد و پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام/

کدخبر: 792182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟