صالحی امیری: دوران مدیریت انفرادی تمام شده است / ورزش هیچگاه اولویت دولت نبوده / از روز اول با برنامه 4 ساله آمدم + فیلم

به گزارش رکنا، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در خبرگزاری رکنا، گفت‌وگوی مفصلی را درخصوص مسائل مختلف انجام داد  که در ادامه از زیر نظر می‌گذرانید:

*دوران مدیریت انفرادی تمام شده

*کار خاصی در کمیته المپیک انجام ندادم

*ورزش هیچگاه اولویت دولت نبوده

*فدراسیون‌ها حق دارند و کمیته ملی المپیک وظیفه

*برای بازی‌های آسیایی ارز 4200 تومانی گرفتیم

*نتایج کاروان ایران در المپیک توکیو قابل دفاع است

*مهمترین نیاز ورزش ایران ثبات و آرامش است

*پیشکسوتان ریشه‌های درخت سرسبز ورزش ایران هستند

*از روز اول با برنامه 4 ساله آمدم

*عمر مدیریت در ایران کوتاه است

*کشتی هویت فرهنگی ما است

*علیرضا دبیر فرد صادق و دلسوزی است

*تعلیق جودو ظالمانه بود

*دادگاه CAS رای عادلانه می‌دهد

*شفافیت اولویت کار ما بوده

*دغدغه‌ای برای بازی‌های کشورهای اسلامی نداریم

*هیچ مدیری بدون رسانه به اهدافش نمی‌رسد

 

سیدرضا صالحی‌امیری در ابتدا در پاسخ به این سوال که به دوران مدیریتش چه نمره‌ای می‌دهد، گفت: نمی‌توانم نمره‌ای به خودم بدهم چون دوران مدیریت انفرادی به پایان رسیده است. در علم جدید مدیریت بحثی به نام مدیریت جمعی یا مشارکتی مطرح است. مجموعه همکارانم در کمیته ملی المپیک تلاش کردند که از نقطه ابتدایی به نقطه‌ای که در آن قرار داریم جهش پیدا کنیم که این جهش در غالب 12 گام 12 برنامه و 12 پروژه محقق شد.

دکتر سید رضا صالحی امیری

او درخصوص بحث دیپلماسی ورزشی ادامه داد: 3 نکته در بحث دیپلماسی ورزش مهم است. داشتن دانش دیپلماسی ، لابی و فعالیت‌های در سایه و ارتباط با چهره‌های پر نفوذ در ورزش. باید با استفاده از این 3 عنصر از تهدید جلوگیری و از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده شود. هر میزانی قدرت و ظرفیت ورزش افزایش یابد، ظرفیت دیپلماسی هم افزایش پیدا می‌کند.

دکتر سید رضا صالحی امیری

رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: به طور مثال همسایگان را بببینید، وقتی که دیپلماسی فعال را در کنار لابی در کنار قدرت ورزشی مطرح می‌کنند به کرسی‌های بین‌المللی دست می‌یابند. نمی‌توانیم یک ورزش ضعیف داشته باشیم اما کرسی‌های بین‌المللی را کسب کنیم؛ بنابراین با گسترش ظرفیت ورزش قهرمانی ما می‌توانیم صاحب کرسی شویم و به فرصت‌های مختلف دست پیدا کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: ورزش هیچگاه اولویت اصلی دولت نبوده و دلیلش این نیست که دولت‌ها نخواهند به ورزش اهمیت دهند، بلکه مجموعه‌ای از چالشها مانند فشار اقتصادی، تحریم، فشار سیاسی بیگانگان و مشکلات اقتصادی باعث می‌شود تا ورزش در اولویت‌های بعدی قرار بگیرد و این مسائل واقعیت‌هایی است که دولت‌ها را درگیر خودش کرده است؛ دولت‌ها به اندازه توان خود به ورزش کمک کردند. به طور مشخص دولت دکتر روحانی و دکتر رییسی توجه حداکثری به ورزش کرده‌اند و همینطور مجلس همراهی و تلاش خود را انجام داد.

رییس کمیته ملی المپیک در ادامه درخصوص استراتژی این نهاد ورزشی گفت: مابه استراتژی روز اول وفاداریم که اعلام کردیم فدراسیون‌ها محق هستند و کمیته ملی المپیک وظیفه دارد تا خواسته‌های آنها را محقق کند. هرکسی که بحث و مجادله می‌کند حق دارد و کمیته ملی المپیک وظیفه دارد به مطالبات به حق فدراسیون‌ها پاسخ دهد.

او در ادامه درباره چالش با فدراسیون‌ها گفت: ما در این دوره با کمترین چالش مواجه شدیم و باید بپذیریم که نقد نشدن مدیران بی‌معنی است. منطق مدیریت این است که نقد شود چون مجموعه‌ای که مورد نقد قرار می‌گیرد، ایراداتش برطرف می‌شود.

او در ادامه اظهار کرد: اگر از هر 50 فدراسیون بپرسید که کمیته ملی المپیک بین فدراسیون‌ها تبعیضی قائل شده یا نه در جواب خواهند گفت خیر. ما یک خانواده هستیم در یک خانوده بحث و گفت‌وگو شکل می‌گیرد. چه اشکالی دارد یک مدیر مورد نقد قرار بگیرد؟ هیچ مدیری مقدس نیست.

صالحی امیری درباره نتایج کاروان ایران در المپیک توکیو گفت: مدعی نیستیم بهترین نتیجه را کسب کرده‌ایم، ما می‌گوییم ممکن‌ترین نتیجه را در شرایط سخت گرفتیم. اگر بخواهیم نتایج را با المپیک لندن تطبیق دهیم تحلیل غلطی است. شما می‌دانید که کشور در آن مقطع تعطیل شده بود و  مسابقات کسب سهمیه تعویق افتاد و ورزشکاران در قرنطینه خانگی به سر می‌بردند.

او افزود: از آن‌طرف رویداد المپیک یکسال تعویق افتاد و در فاصله یک ماه تا شروع مسابقات ژاپن تظاهراتی برعلیه این مسابقات برگزار شد و مردم اعتراض داشتند که نباید مسابقات برگزار شود. ما شرایط نامطمئنی را مدیریت می‌کردیم و از طرفی وقتی وارد توکیو شدیم با معطلی چهار ساعته مواجه شدیم و شرایط سنگین قرنطینه هم که وجود داشت.

وی ادامه داد: مسائل مالی همیشه دغدغه ورزش بوده با این حال مشکلی بابت اعزام به بازی‌های کشورهای اسلامی نداریم و باقدرت در قونیه حاضر می‌شویم.

صالحی امیری در خصوص مشکلات بوجود آمده در برخی فدراسیون‌ها اظهار داشت: چالش و مشکلی که درمورد فدراسیون ژیمناستیک به وجود آمده با گفت‌وگو قابل حل شدن است و در این مورد با رئیس جهانی فدراسیون نیز مکاتبات زیادی داشته‌ایم. تردید ندارم که از مشکل به وجود آمده عبور خواهیم کرد.

وی در مورد تیم فوتبال امید ایران ادامه داد: بنده به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک عرض می‌کنم که همگی ما از لحاظ مالی و معنوی پشتیبان تیم امید هستیم، ولی تمام مسئولیت مربوط به این تیم از ابتدا به فدراسیون فوتبال محول شده است. شخصا ایمان دارم که مهدوی‌کیا می‌تواند تیم امید را به دروازه‌های پاریس برساند. جدا از این انسجامی را که باید بین فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک برقرار می‌شد که خوشبختانه مدت‌ها است که برقرار شده است. درجلسه‌ای که با میرشاد ماجدی داشتم، مقرر شد مبلغ یک میلیارد تومان را به این تیم کمک کنیم که این کار را انجام دادیم.

رئیس کمیته ملی المپیک درمورد قانون گذاری و بودجه‌بندی صندوق پیشکسوتان ادامه داد: در این مورد یک بحث ساختاری و یک بحث مدیریتی داریم. به لحاظ ساختاری وظیفه حمایت از پیشکسوتان ورزشی به عهده صندوق است اما اگر قهرمان ما دچار مشکل شخصی و یا جسمی شود بلافاصله سراغ او می‌رویم تا کمکش کنیم. درسال گذشته تاکنون حدود 200 مورد به مبلغ 5 میلیارد تومان به ورزشکاران کمک کردیم. امسال هم همین برنامه را داریم، چرا که معتقد هستیم پیشکسوتان ریشه‌های درخت سرسبز ورزش ایران هستند. دراین سال برای اکثر پیشکسوتان مجسمه ساختیم برایشان مراسم گرفتیم تا شان آنها حفظ شود و بنظرم این حمایت معنوی از مالی مهم تر است. 

صالحی امیری درمورد اینکه چرا تصمیم به جدایی از کمیته ملی المپیک دارد گفت: دوره مدیریت در ایران کوتاه است. به هرحال با تغییر دولت‌ها مدیریت هم تغییر می‌کند. بنده از ابتدا با برنامه 4 ساله آمدم و در این مدت تمامی برنامه 4 ساله‌ام را به اجرا گذاشته و عملی کردم. امروز دغدغه‌ای برای آینده ندارم چرا که اهدافم را تعیین کرده و آن‌ها را به اجرا در آوردم.

وی در خصوص اختلاف نظر با علیرضا دبیر عنوان کرد: علیرضا دبیر از دوستان بسیار نزدیک من است و او را خیلی دوست دارم و رابطه بسیار خوبی هم با کمیته ملی المپیک دارد. کشتی ورزش اول ایران است و خیلی به آن باور دارم. البته نقد و کشمکش طبیعت کار اجرایی است ولی معتقدم که یک مدیر کاربلد نباید به هیچ وجه خودش را وارد این تنش‌ها کند. اگر ازم سوال شود که بیشترین حمایت را از کدام ورزش داشتید میگویم کشتی؛ چرا که این رشته هویت فرهنگی ایران است.

وی در مورد تعلیق فدراسیون جودو گفت: همگی ما از ما فدراسیون، کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان تلاش کردیم تا این موضوع برطرف شود. باورم دارم که تعلیق جودو غیرمنصفانه و ظالمانه است و معتقدم هرچه زودتر باید این تعلیق برداشته شود و امیدوارم دادگاه CAS رای خودش را به رفع این تعلیق بدهد. جودو برای بازی‌های کشورهای اسلامی قونیه اعزام خواهد شد و آینده این رشته درخشان است.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان توضیحاتی در خصوص بودجه کمیته و فدراسیون‌های ورزشی ارائه داد و از نقش پررنگ رسانه در پیشرفت ورزش یاد کرد و خاطرنشان کرد: هیچ مدیری بدون رسانه موفق نمی‌شود و باید با نقد منصفانه به پیشرفت ورزش کشور کمک کرد.

انتهای پیام/

کدخبر: 788806 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟