کار سخت غول ایرانی در راه رسیدن به تیم ملی

به گزارش رکنا، « رایان تفضلی » در ساتن انگلیس به دنیا آمد. پدر او ایرانی و مادرش اهل انگلیس است. این مدافع 30 ساله فوتبال‌اش را از سن 18 سالگی و با عضویت در آکادمی ساوت‌همپتون درسال ۲۰۰۵ استارت زد. وی در اکتبر ۲۰۰۹ به مدت یک ماه به صورت قرضی به تیم سالزبری سیتی در لیگ کنفرانس انگلستان ملحق شد و توانست برای نخستین بار در ترکیب اصلی بزرگسالان قرار بگیرد.

پس از آن تفضلی 5 بازی در لیگ و یک بازی در اف‌ای کاپ انجام داد و در دسامبر همان سال به ساوت‌همپتون بازگشت. پس از اینکه رایان در راهیابی به ترکیب اصلی ناکام بود، دوباره در سال ۲۰۱۱ به سالزبری سیتی بازگشت و به مدت ۳ ماه برای این تیم بازی کرد. پس از فسخ قراردادش با ساوت‌همپتون، به صورت آزمایشی با ایستلی وریدینگ تمرین کرد تا بتواند با آن‌ها قرارداد ببندد اما همچنان تلاش‌های او نتیجه بخش نبود.

ryantafazoli-photokade-5

*منزفیلد تاون*

فصل ۱۳–۲۰۱۲

تفضلی پس از یک سال دوری از فوتبال در روز ۲۰ اوت ۲۰۱۲ به منزفیلد تاون در لیگ کنفرانس پیوست. نخستین بازی‌اش را برای منزفیلد تاون در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۲ انجام داد. با این که او بیشتر فصل را با مصدومیت سپری کرد و فقط 5 بازی برای باشگاه‌اش انجام داد، درپایان فصل قراردادش را با این تیم تمدید کرد تا در پایان فصل با منزفیلد تاون قهرمانی در لیگ کنفرانس را تجربه کند.

فصل ۱۴–۲۰۱۳

در آغاز فصل ۱۴–۲۰۱۳ تفضلی شماره پیراهنش را از ۳۲ به ۱۲ تغییر داد. نخستین بازی‌اش در این فصل برابر نورث‌همپتون تاون در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۳ انجام داد که با نتیجه ۳–۰ به سود تاون به پایان رسید. متاسفانه رایان کمی بعد از ناحیه زانو دچار آسیب دیدگی شد و به مدت ۱ ماه از میادین دور بود. بازگشت او در روز ۲۹ دسامبر ۲۰۱۳ در برد ۲–۱ منزفیلد تاون برابر چلتنهام تاون رقم خورد. از آن پس، تفضلی خودش را در ترکیب تیم پایدار نمود؛ نخستین گلش را در ۸ مارس ۲۰۱۴ در پیروزی ۲–۱ برابر نیوپورت کانتی به ثمر رساند. هفته بعد نیز گلی دیگر را برابر روچدیل در برد ۳–۰ منزفیلد تاون به ثمر رساند. درپایان فصل در حالی که تنها ۲۴ بازی انجام داده بود توانست 3 جایزه را از آن خود کند؛ بازیکن فصل از نگاه هواداران، بازیکن فصل از نگاه رؤسا و مدیران و بازیکن سال منزفیلد تاون لقب بگیرد در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۴ تفضلی قرارداد جدیدی را با باشگاه امضا کند. 

ryantafazoli-photokade-4

فصل ۱۵–۲۰۱۴

تفضلی درپیش فصل ۱۵–۲۰۱۴ منزفیلد پیشنهاد باشگاه اسکاتلندی داندی یونایتد را رد کرد. نخستین گلش را در آغاز فصل در برد ۲–۱ برابر آکسفورد یونایتد به ثمر رساند. اوضاع برای او خوب پیش می‌رفت تا این که در بازی برابر آکرینگتون استنلی در اوایل اکتبر دچار آسیب دیدگی در عضلات عقب ران شد. به همین دلیل تا نوامبر همان سال از میادین دورشد. در ۲۶ دسامبر در تساوی برابر هارتل پول یونایتد 2 کارته شد. پس از محروم شدن از یک بازی دچار یک بیماری ویروسی شد تا دوباره برای هفته‌ها از میادین فوتبال به دور باشد. بازگشت رایان در تساوی ۰–۰ برابر وایکام واندررز در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ اتفاق افتاد. تفضلی ۴۸ بار در تمامی رقابت‌ها به میدان رفت و یک گل زد. در پایان فصل نیز قرارداد جدیدی را با باشگاه امضا کرد. 

01633365

*پیتربورو یونایتد*

وی در ۶ ژوئن ۲۰۱۶ قراردادی ۳ ساله با پیتربورو یونایتد امضا کرد. نخستین گلش را در ۱۸ اکتبر برابر نورث‌همپتون تاون به ثمر رساند. در آوریل ۲۰۱۷، بهترین مدافع فصل ۱۷–۲۰۱۶ پیتربورو شد در ماه مه نیز به عنوان بهترین بازیکن فصل ۱۷–۲۰۱۶ پیتربورو  را از آن خود کرد.

*هال سیتی*

در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹ بود که رایان با قراردادی ۲ ساله به هال سیتی پیوست. در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine اولین بازی خود برای این باشگاه را در اولین بازی فصل ۲۰–۲۰۱۹برابر سوانزی سیتی به عنوان یار تعویضی انجام داد.

157596027

*وایکام واندررز *

رایان که درسال 2020 به وایکام واندررز پیوست. از زمان حضورش در این تیم عملکرد موثری داشته است.او با حضور در 33 بازی موفق به زدن 4 گل شده در بازی آخر تیمش مقابل ویگان نیز با درخشش زیاد توسط اسکای اسپورتس با کسب میانگین امتیاز 7. 29 از Whoscored در کنار میشائیل اوزوکو، مدافع انگلیسی تیم روتردام (میانگین امتیاز 7. 21) 2 مدافع در تیم منتخب فصل 2021/22 لیگ وان قرار گرفت. 

uw20rnh5

اسکای اسپورتس در مورد مدافع ایرانی نوشته است: «رایان تفضلی اولین نفر از 3 نماینده وایکام در تیم فصل لیگ یک است. او بیشترین امتیاز را در بین همه مدافعان حاضر درلیگ وان کسب کرد (7. 29). رایان معمولا در مکان مناسب در زمان مناسب حضور دارد. این مدافع 30 ساله سومین دفع توپ را در این فصل (میانگین 5. 7 در هر بازی) داشت و در دوئل‌های هوایی (میانگین 5. 4 در هر بازی) نفر یازدهم شده است.»

wwignlrj

جالب‌تر اینکه تفضلی چندی پیش در یکی از استوری‌های اینستاگرامی خود به سوالی در رابطه با حضور در تیم ملی ایران پاسخ داده اینطور نوشته بود: «من 5 سال است که آماده هستم و دوست دارم یک روز در تیم ملی ایران بازی کنم.» 

با این حال بنظر می‌رسد، عملکرد خوب و ابراز علاقه‌های وی برای حضور در تیم ملی بار دیگر می‌تواند او را به گزینه‌ای برای اسکوچیچ در جام جهانی 2022 تبدیل کند. چرا که دست برقضا ایران در سال منتهی به جام جهانی قرار داشته با تیم ملی انگلیس هم‌گروه شده است. که بدون تردید حضور بازیکن مستعدی مانند تفضلی که سال‌ها تجربه حضور در لیگ فوتبال این کشور را داشته می‌تواند به تیم ملی کمک کرده به کار ایران در این رقابت‌ها بیاید.

01633367

البته مدافع 194 سانتی متری ویکام برای رسیدن به این مهم کار سختی دارد چون مدافعان مدنظر دراگان در دور نهایی انتخابی جام جهانی عملکرد خوبی داشتند؛ به هر ترتیب و در شرایطی که این روزها دوباره شاهد راه افتادن بحث دعوت از شایسته‌ها به تیم ملی هستیم، حضور یک رقیب سرسخت با سابقه بازی در فوتبال انگلیس می‌تواند گزینه جذابی برای لیست دفاعی سرمربی کروات باشد.

این نکته را هم باید در نظر داشت که از پلی‌آف اروپا هر تیمی به جام جهانی برسد، یک تیم قدرتی است و استفاده از مدافع باتجربه و تنومندی مانند تفضلی می تواند به تیم ملی کمک کند.

باید دید در نهایت تفضلی مورد توجه سرمربی تیم ملی قرار میگیرد یا اسکوچیچ با همان مدافعان همیشگی راهی جام جهانی می‌شود.

انتهای پیام/

کدخبر: 777606 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟