​کمیته فنی؛ شوخی تلخ فدراسیون با تیم ملی

به گزارش "رکنا" چند روز قبل بود که یک خبر جدید روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال قرار گرفت با تیتر " معرفی اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال " که طی آن «میرشاد ماجدی»، «مرتضی محصص»، «ابراهیم قاسم پور»، «پرویز مظلومی»، «حمید استیلی»، «نادر عزت اللهی» و «اصغر مدیرروستا» به عنوان اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال انتخاب شدند!

اتفاقی که به خودی خود و در شرایط نرمال و ایده‌آل، کار صحیحی محسوب می‌شود و اعضای این کمیته در صورت تفویض اختیارات و البته به شرط برخورداری از صلاحیت لازم، می‌توانند به پیشرفت باشگاه یا فدراسیون کمک کند.

با این وجود، بر کسی پوشیده نیست که کمیته فنی هرگز در فوتبال ایران در جایگاهی که باید قرار نداشته است. موضوعی که دلایل خاص خودش را دارد. اساسا کمیته‌های فنی تشکیل شده در فوتبال ایران، هیچ‌گاه دستور کار مشخص، حدود اختیارات تعریف شده و نقش تاثیرگذاری نداشته‌اند. به همین جهت هم کادر‌های فنی مستقر در باشگاه یا تیم‌های ملی، هرگز اعتنایی به جلسات برگزار شده تحت این چارچوب نشان نداده‌اند. هرکسی شش ماه اخبار فوتبال را دورادور دنبال کرده باشد، جمله معروف علی پروین در خصوص مدیرفنی را از بر است. گزاره‌ای که شاید در نگاه اول عامیانه و تند به نظر برسد، اما به واقع هیچ تعبیر دیگری با این صراحت نمی‌تواند تاثیرگذاری این کمیته‌ها را توصیف کند. از دید مربیان، افراد حاضر در کمیته فنی پیشکسوتانی هستند که اغلب برای پر کردن جای سرمربی یا تزریق عضو جدید به کادر فنی آنها برنامه دارند. موضوعی که البته بارها و بارها درستی آن هم تا حدود زیادی اثبات شده است.

اگر به بخش مربوط به کمیته فنی در سایت فدراسیون فوتبال سر نزده‌اید، نگران نباشید. چیز خاصی را از دست نداده‌اید! آخرین خبر بارگذاری شده در آن مربوط به یک سال قبل است. در شرح کار این کمیته هم آمده:" کمیته فنی و توسعه یکی از کمیته های دائمی فدراسیون فوتبال به شمار می رود که جنبه های فنی، نظارتی و تحقیقاتی در ارتباط با رشد و توسعه کمی و کیفی رشته های تحت پوشش فدراسیون فوتبال همچنین شاخص های گزینش و ارزیابی بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌های ملی را به هیات رئیسه فدراسیون پیشنهاد می نماید."

طبق همین منشور تدوین شده، کمیته فنی باید "شاخص های گزینش و ارزیابی بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌های ملی را به هیات رئیسه فدراسیون" پیشنهاد نماید. به راستی در همه سال‌هایی که فوتبال ایران را دنبال می‌کنید، به خاطر دارید که بگویند در جلسه کمیته فنی آقای ایکس به عنوان گزینه به هیات رئیسه یا هیات مدیره معرفی شد تا مذاکرات با او صورت بگیرد؟ پاسخ قطعا منفی است چرا که اساسا در فوتبال ایران این سیکل معکوس است. ابتدا مربی انتخاب می‌شود. سپس هیات رئیسه یا هیات مدیره یک جمعی از پیشکسوتان را به عنوان کمیته فنی دور هم جمع می‌کنند تا تازه "جنبه های فنی، نظارتی و تحقیقاتی در ارتباط با رشد و توسعه کمی و کیفی" را تحت پوشش فرار دهند! موضوعی که اتفاقا هیچ وقت هم سرانجام نداشته، چه برسد به آنکه این سرانجام خوش باشد!

*با نگاهی به اعضای کمیته فنی، بیش از پیش فرجام این کمیته قابل پیش‌بینی می‌شود

*مرتضی محصص

حتی یک درصد هم روی این حساب نکنید که فدراسیون فوتبال از نام عالیجناب محصص بگذرد. عضو مادام‌العمر تمام کمیته‌های فنی و آموزشی‌ای فدراسیون فوتبال با بازدهی مطلقا نامشخص. محصص که یک دوره بسیار کوتاه به عنوان آنالیزور روی نیمکت استقلال نشسته است، با برگزاری کلاس‌های مربیگری و به عنوان مدرس رسمی AFC در فوتبال ایران شناخته می‌شود. حضور ایشان در برنامه‌های تلویزیونی به عنوان کارشناس که بیشتر به روایت اتفاقات رخ داده در جریان بازی می‌پردازند، باعث شده تا بیشتر فوتبال دوستان ایرانی با ایشان آشنا باشند. اما با نگاهی به عملکرد تیم‌های ملی رده‌های سنی ایران به خوبی خروجی عملکرد ایشان در سالیان متوالی حضور در فدراسیون فوتبال آشکار می‌شود. محصص با حکم سرپرست فدراسیون فوتبال به عنوان رئیس این کمیته برگزیده شده است.

*میرشاد ماجدی

سرپرست کنونی فدراسیون فوتبال هم به مانند مرتضی محصص همواره پای ثابت کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بوده است. ماجدی که به عنوان بازیکن سابقه قهرمانی با استقلال در باشگاه‌های آسیا را دارد، هرگز به عنوان مربی سابقه‌ی چشم‌گیری نداشته و تنها مدتی به عنوان سرپرست باشگاه استقلال مشغول فعالیت بوده است. همچنین مسئولیت کمیته جوانان فدراسیون فوتبال نیز برای مدتی بر عهده ماجدی بود و هیچ‌گاه به عنوان بازیکن یا مربی تجربه حضور روی نیمکت تیم ملی را نداشته است.

*نادر عزت‌الهی

بازیکن سابق تیم ملوان که مربیگری را در رده‌های پایه ملوان شروع کرده و در طول دوران حرفه‌ای کاری‌اش، فعالیت فنی بیرون از شهر انزلی را تجربه نکرده است. ایشان که پدر «سعید عزت الهی» هافبک شایسته تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان ایران هستند، چه در دوران بازی و چه در دوران مربیگری سابقه حضور در تیم‌های ملی را تجربه نکرده‌اند و به واقع یکی از بزرگترین ابهامات کمیته جدید به حضور این پیشکسوت فوتبال ایران مربوط می‌شود.

*حمید استیلی

در شرایط عادی، قرار گرفتن حمید استیلی ، فوتبالیست با سابقه پرسپولیس و تیم ملی در کمیته فنی، با چشم‌پوشی بر دوران مربیگری کاملا ناموفق ایشان قابل قبول بود. اما احتمالا شما هم از شنیدن خبر حضور سرپرست تیم ملی در کمیته فنی فدراسیون فوتبال شگفت‌زده می‌شوید. احتمالا فدراسیون با این توجیه فُکاهی که حضور ایشان روی نیمکت تیم ملی می‌تواند باعث انتقال مستقیم نظرات کمیته به سرمربی تیم ملی شود، او را بر این منصب نشانده اند.

*ابراهیم قاسم‌پور

آقا ابراهیم به عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های ادوار فوتبال ایران، شخصیتی بسیار قابل احترام است. ایشان که عضوی از نسل طلایی فوتبال ایران است که در المپیک و جام جهانی به میدان رفته و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را در کارنامه دارد، از شایستگی بالایی برای حضور در کمیته فنی فدراسیون برخوردار هستند. هرچند ‌دور بودن طولانی مدت ایشان از فوتبال که به راحتی از کارشناسی‌های انجام شده در برنامه‌های برون مرزی توسط ایشان قابل درک است، یکی از نقاط نه‌چندان مثبت انتخاب ایشان به حساب می‌آید. چه، توقع شناخت کافی روی اسکواد تیم ملی از یک عضو کمیته فنی فدراسیون فوتبال، خواسته گزافی نیست.

*علی‌اصغر مدیرروستا

مهاجم محجوب فوتبال ایران در دهه هفتاد که سابقه حضور در جام ملت‌های آسیا 1992 را نیز در کارنامه دارد، دیگر انتخاب فدراسیون فوتبال برای حضور در کمیته فنی است. مدیرروستا که در تمام سال‌های حضورش به عنوان مربی و سرمربی، دستاوردی نزدیک به صفر داشته است و بعد از چند سال هدایت تیم‌های پیکان و پاس همدان، در نقش مدیر فنی پیکان مشغول است، قرار است به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص کادرهای فنی تیم‌های ملی نظر مشورتی بدهد.

*پرویز مظلومی

سرمربی سابق آبی‌های های تهران، از نظر دستاوردهای مربیگری در موقعیت بهتری نسبت به سایر اعضای کمیته فنی فدراسیون فوتبال قرار دارد. مظلومی که در دو مقطع هدایت استقلال را به دست داشته، یک جام حذفی برای آبی‌ها به دست آورده و طی سالیان دراز در کنار اسطوره باشگاه استقلال روی نیمکت یکی از دو قطب فوتبال ایران حاضر بوده. همچنین در مقطعی که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی بود، مظلومی علاوه بر همکاری با او در تیم ملی، سرمربی تیم ب ایران نیز بود.

البته که مقصود از بررسی شرایط اعضای کمیته فنی، زیر سئوال بردن صلاحیت فنی ایشان نیست. بلکه اساسا چالش اصلی، کارایی و تاثیر این عزیزان در سمت جدید است. اینکه آیا فدراسیون فوتبال آن اختیارات مشاوره‌ای مدنظر را به اعضای این کمیته می‌دهد؟ در صورتی که پاسخ مثبت است، اعضای کمیته فنی، دقیقا به پشتوانه کدام دستاوردهای بین‌المللی و برخورداری از چه اطلاعات بروزشده‌ای می‌خواهند نقش مشورتی خود را به نحو عالی ایفا کنند؟

کدخبر: 772603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟