سلیمانی: داوری را می‌شناسم که یک هفته قبل و بعد از بازی سیم کارتش را عوض می‌کرد/ دیواری کوتاه‌تر از داوران می‌شناسید؟

به گزارش رکنا، «حیدر سلیمانی» پیشکسوت داوری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی رکنا درخصوص درگیری « فرهاد مجیدی » سرمربی استقلال با «علی خسروی» داور پیشین فوتبال ایران اظهار داشت: بنظرم این موضوع را از چند جهت می‌توان مورد بررسی قرار داد. اول این را بگویم، که اصلا دنبال مقصر نیستم، ولی متاسفانه 90 درصد مربیان ایران درکنفرانس‌های مطبوعاتی قبل و بعد از بازی کارشان گیر دادن به داور است. به جرات می‌توانم بگویم که اگر صحبت کردن برعلیه داوری را برای کادرفنی تیم‌ها و بازیکنان ممنوع کنند. دیگر مربیان حرفی برای گفتن در کنفرانس مطبوعاتی نخواهند داشت.

*چرا کمیته داوران در چنین مواقعی ورود نمی‌کند؟

 

وی ادامه داد: مثلا درنشست خبری پیش از بازی برخی از مربیان می‌گویند می‌ترسیم داور برعلیه ما سوت بزند که همین موضوع باعث ایجاد استرس برای داور و تشویش اذهان عمومی می‌شود. بعد از بازی هم تمام تقصیر‌های بازی، ضعف‌های فنی و باخت تیم را گردن داور می‌اندازند. انگار که دیواری کوتاه‌تر از داوران نمی‌شناسند. این در شرایطی است که در لیگ‌های معتبر خارجی هیچکس کاری به داوری ندارد. حتی اگر داور اشتباه کرده باشد. چرا که آن‌ها حرفه‌ای فکر می‌کنند. جدا از این تهمت زدن به هیچ شخصی کار درستی نیست. آن هم نه به یک نفر بلکه به کل جامعه داوری. چرا که این حرف این را می‌رساند که انگار همه داورها دچار فساد و اشکال هستند. فکر می‌کنم اصلا این رفتار حرفه‌ای و درست نیست. بنظرم کمیته داوران یک همچین مواقعی است، که باید ورود کرده و از داوران و ناظرینش دفاع کند، ولی متاسفانه این کار را انجام نمی‌دهند تا ما مدام شاهد حمله مربیان لیگ برتر و بازیکنان باشیم.

*این برخوردها برای فوتبال ما خوب نیست 

 

پیشکسوت داوری کشور خاطر نشان کرد: متاسفانه داوران ما در مواقع بحرانی رئیس کمیته داوران را اصلا نمی‌بینند. این درحالیست که کمیته داوران باید یک سخنگو و مسئول داشته باشد تا حداقل هفته‌ای یکبار که مسابقات برگزار می‌شود جواب رسانه، باشگاه‌ها و طرفداران را بدهد. اصلا نمی‌گویم مقابله کند نه؛ حداقل مسئولی برای پاسخگویی وجود داشته باشد تا هربار شاهد چنین برخوردهایی نباشیم. بقیه حداقل بدانند که مسئولی وجود دارد. بحث دیگر این است، ما در fifa , afc مقرراتی برای داوران، ناظران داوری و اعضای کمیته داوران وضع کرده‌اند. به این معنا که شما حق کارشناسی بازی‌ها و اظهارنظر درخصوص داوری را ندارید. چرا که شما داور، ناظر و مسئول رسمی هستید. به همین خاطر است که تیم‌ها چنین برخوردهایی را نمی‌پسندند که داوران، اعضای کمیته داوران در برنامه‌های تلوزیونی و رسانه‌ها بازی ‌ها را کارشناسی کنند. حتی اگر نظر آن‌ها درست هم باشد باز هم موردپسند تیمی قرار نمی‌گیرد. مخصوصا اگر چنین برخوردهایی درحین بازی رخ بدهد تیم‌ها آن را بر نمی‌تابند. به همین خاطر فکر می‌کنم باید در فوتبال ایران، قانونی وضع شود تا با اجازه رئیس کمیته داوران فلان داور اجازه حضور در برنامه تلوزیونی را به عنوان کارشناس داشته باشد. ناظر داوری باید از رئیس کمیته داوران اجازه بگیرد، تا در برنامه‌های تلوزیونی شرکت کند. این رفتار غلط است. اگر fifa , afc بالادستی ما هستند ما هم باید از آن‌های پیروی کنیم. اگر این افراد محروم شوند دیگر شاهد چنین برخوردهایی نخواهیم بود. حرف فرهاد مجیدی این بود، که به این خاطر که علی خسروی علاوه بر کارشناسی رسمی عضو کمیته داوران است پس قعا طرف داور را میگرد نه تیم معترض را. البته کارشناسان دیگری هم هستند که دقیقا نظر مخالف یک کارشناس را می‌دهند. به همین خاطر فکر می‌کنم این برخوردها اصلا برای وجه فوتبال ما خوب نیست که بین داور، مربیان و بازیکنان هیچگونه تعاملی وجود نداشته باشد.

*داوری را می‌شناسم که یک هفته قبل و بعد از بازی سیم کارتش را عوض می‌کرد

سلیمانی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند در صورت استفاده از سیستم var حملات نسبت به داوری در فوتبال ایران از بین خواهد رفت یا خیر افزود: قطعا کمتر می‌شود. مثلا اتحادیه باشگاه‌های انگلیس خشن‌ترین هواداران فوتبال دنیا را دارد؛ ولی در مقابل تصمیمات داور حتی یک برخورد ناشایست از آن‌ها نمی‌بینید. به شخصه بارها در بسیاری از صحنه‌ها و حتی قبل از روی کار آمدن var دیده‌ایم که داور تصمیمی می‌گیرد در همان مورد با کمک داور صحبت می‌کند ولی حتی یک بازیکن به آن‌ها نزدیک نمی‌شود. چرا که آن‌ها از فرهنگ فوتبالی بالایی برخوردار هستند. حالا اگر چنین صحنه‌ای در ایران اتفاق بیفتد تمامی بازیکنان و نیمکت تیم دور داور جمع می‌شوند. پس موضوع فرهنگ ما است. البته ناگفته نماند که داوری ما در ایران اصلا حرفه‌ای نیست. یک داور به دلیل مسائلی که قبل‌تر گفتم، تمرکز کافی ندارد. چرا که آن‌ها در بسیاری از موارد تهدید می‌شوند. با این وضع یک داور به خاطر مسائل پشت پرده‌ای که با آن رو به رو است اشتباهات زیادی مرتکب خواهد شد. به شخصه داوری را سراغ دارم که یک هفته قبل و بعد از باز آنقدر مورد حمله و تهدید قرار می‌گرفت که مجبور می‌شد سیم کارتش را عوض کند. چرا که ما فرهنگ حرفه‌ای نداریم. با این اوصاف فکر می‌کنم استفاده از این تکنولوژی می‌تواند، به فوتبال ایران خیلی کمک کند. جدا از آن نباید بازیکنان و کادرفنی داور را دشمن خودشان بدانند به هرحال آن داور هم جزوی از بازی است پس بهتر اینکه با تعامل و دوستی بازی قشنگی را به نمایش بگذارند تا مورد پسند هوداران هم قرار بگیرد.

کدخبر: 772453 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترنم کشاورز
آیا این خبر مفید بود؟