علیدوستی: تیم‌ملی شایستگی صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی را دارد

تیم ملی فوتبال ایران تا کنون 5 بار موفق به حضور در جام جهانی شده است.تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی 2022 قطر با هدایت دراگان اسکوچیچ پای به این مسابقات گذاشته است. تیم ملی فوتبال ایران در حال حاضر در مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی از 6 با 16 امتیاز در رتبه نخست جدول رده بندی گروه A مسابقات مقدماتی جام جهانی قراردارد. تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی 7 بهمن 1400 به مصاف عراق می رود.

به گزارش رکنا، «حمید علیدوستی» پیشکسوت فوتبال ایران درخصوص پیروزی تیم ملی ایران مقابل امارات به خبرنگار ورزشی رکنا اظهار داشت: آمار تقابل ایران مقابل امارات همیشه خوب و همراه با برد بوده است. با توجه به بازی قبلی که ایران مقابل عراق انجام داد، صعودش به جام جهانی قطعی کرد کادرفنی تیم ملی می‌توانستند این بازی را به مصابه یک دیدار تدارکاتی در نظر گرفته و تیم دوم را به میدان بفرستند. ولی دیدم که این اتفاق رخ نداد. ایران با ترکیب اصلی خود دراین دیدار حضور پیدا کرد. بنظرم این اتفاق خوبی است. چرا که نشان می‌دهد که هیچ بازی برای ما  تشریفاتی نبوده، هیچ حریفی برای‌مان کوچک نیست. درمورد تیم ملی امارات هم باید بگویم، که این تیم با توجه به مربی هلندی که دارد، به بحث مالکیت توپ دقت ویژه‌ای داشته است. دربازی مقابل ایران هم خیلی باز بازی کرد. ولی به دلیل نداشتن توان و ظرفیت بالا در بازیکنان حرفه‌ای نتوانست دروازه تیم ما را بازی کند. حتی اگر دقت کرده باشید بیشتر با یک فوروارد قصد رخنه کردن به سمت دروازه ایران را داشتند. ایران هم به این دلیل که درخط جلویی مهاجمان باهوشی مثل «طارمی، جهانبخش و قلی‌زاده» را دارد خیلی راحت توانست به گل برسد. ولی درنیمه دوم اخراج «صادق محرمی» کار را برایمان سخت  و به نوعی شیوه بازی تغییر داد.

*تیم‌ملی ایران شایستگی صعود از مرحله گروهی جام‌جهانی را دارد

وی ادامه داد: درک تفاوت ما با تیم‌ملی امارات درخط جلویی است. به طوریکه امارات هیچ بازیکن باکیفیت و زهرداری ندارد. به همین دلیل است که فکر می‌کنم ما اگر 9 نفره هم بودیم آن‌ها نمی‌توانستند به ما گل بزنند. ولی برعکس ایران بازیکنان بسیار فوق‌العاده‌ای دارد. که باوجود 10 نفره شدن هم توانستند چندین موقعیت 100 درصدگل و یا تک به تک را ایجاد کنند.البته فکر می‌کنم اگر تمرکزی بیشتری داشتیم ایران میتوانست گل‌های بیشتری وارد دروازه امارات کند. در هرصورت لول بازی تیم ملی ایران به مراتب بالاتر از امارات است. چرا که ما اکثر بازیکنانمان لژیونر هستند، یک حس اعتمادبنفس و خودباوری، نسبت به سایر تیم‌های آسیایی دارند. که همه این موارد به ما این پیام را می‌دهد که ایران با توجه به کیفیت بالای بازیکنانش لیاقت صعود به مرحله بعدی جام جهانی را دارد. جدا از این فکر می‌کنم که کادرفنی می‌تواند به 2 بازی باقی مانده به عنوان فرصتی برای محک زدن شرایط بازیکنانش نگاه کند. مثلا دربازی با امارات «امید نورافکن» از دفاع چپ به دفاع وسط منتقل شده بود که بنظرم این قبیل ظرایف تاکتیکی می‌تواند ایران را برای صعود به جم جهانی آماده‌تر کند. فکر می‌کنیم حالا که کمتر از یک سال به شروع جام جهانی زمان باقی مانده است ما باید با یک برنامه‌ریزی مدون و عالی تیم ملی را آماده حضور در این رقابت‌ها کنیم. چرا که عمیقا معتقدم که تیم ملی ایران شایستگی صعود از مرحله گروهی را دارد.

*نسل طلایی فوتبال ایران دارای تمامی تجارب بین‌المللی است

پیشکسوت فوتبال ایران درخصوص اینکه عملکرد کدام یک از بازیکنان ملی‌پوش ایران را بیشتر دوست دارد گفت: اصلا نمی‌توانم اسم ببرم. چرا که ما درطول تاریخ فوتبال ایران هرگز این را نداشتیم که اکثر بازیکنانمان لژیونر باشند. مثلا ما درحال حاضر فقط 3 دروازه‌بان لژیونر آماده داریم. جدا از این بسیاری از بازیکنان فعلی درجام جهانی قبل هم کنار هم بودند مقابل تیم‌های بزرگی مثل: اسپانیا، پرتغال و مراکش به میدان رفتند. به دلیل حضور اکثریت آن ها در تیم‌های مختلف اروپایی واقعا ایران شرایط صعود به مرحله بعدی جام جهانی را دارد. مثلا: ایران در یک بازی «علیرضا جهانبخش»؛ در یک بازی «سردار آزمون» و در 2 بازی هم «مهدی طارمی» را در اختیار نداشت. ولی در تمامی آن دیدارها پیروز شد. که این مهم نشان دهنده یک کیفیت عالی تیمی است. بنظرم تیم ملی فعلی ایران از هرلحاظ بینظیر و بالاتر از سطح فوتبال آسیا است. چه به لحاظ روحی؛ روانی و چه در بحث فنی از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. واقعا فوتبال ایران نسل طلایی باکیفیتی دارد که این نسل طلایی دارای تمامی تجارب بین‌المللی هم است.

*دانش فنی اسکوچیچ 

پیشکسوت تیم فوتبال ایران در واکنش به اینکه بسیاری «دراگان اسکوچیچ» را مناسب هدایت تیم‌ملی فوتبال برای رقابت‌های جام‌جهانی نمی‌دانند گفت: درست است که ما از تیم‌ملی کشورمان تعریف می‌کنیم. ولی یکی از ارکان اصلی موفقیت یک تیم کادرفنی آن است. معتقدم که این حرف‌ها اصلا درست نیست. بدون تردید آقای اسکوچیچ آن دانش فنی و هوش مربیگری را داشتند که تیم ملی توانسته 14 برد پشت سرهم کسب کند. علاوه بر آن اسکوچیچ موفق شده حس همدلی، دوستی و تیم ورک را نیز بین بازیکنان ایجاد کند. که این خارج از جریان کیفیت فنی حاصل زحمات و هوش بالای سرمربی تیم ملی است. امیدوارم که تیم‌ملی در مسابقات جام جهانی نتایج خوبی کسب کرده و به مرحله بعدی این رقابت‌ها صعود کند.

کدخبر: 769534 ویرایش خبر
لینک کپی شد
ترنم کشاورز
آیا این خبر مفید بود؟