نادال و کریستیانو رونالدو الگوهای ورزشی دختر تنیسور ایرانی

به گزارش رکنا ورزشی، پیروزی تاریخی مشکات صفی در دور نخست گرند اسلم جوانان اوپن استرالیا انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های مختلف جهان داشت. از فدراسیون جهانی تنیس، انجمن تنیس زنان و شبکه تلویزیونی یورو اسپرت تا شخصیت‌های برجسته ورزشی همچون بیلی جین کینگ و بهرامی همگی به تعریف و تمجید از پدیده تنیس کشورمان پرداختند. 

صفی بعد از پیروزی تاریخی خود در روز یکشنبه این فرصت را یافت تا با چند رسانه معتبر خارجی نیز مصاحبه کند که یکی از آن‌ها گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی‌زبان “نشنال” چاپ امارات بود.

این بازیکن ۱۷ ساله در مصاحبه با ریم ابولیل خبرنگار مصری این نشریه از نحوه‌ آشنایی‌اش با تنیس و الگوهای ورزشی خود، سختی‌های راه و نقش خانواده‌ در این مسیر و هم‌چنین شرایط دشوار بازی در تابستان سوزان ملبورن سخن گفت.

در ادامه ترجمه این مصاحبه را که امروز در روزنامه نشنال چاپ شد می‌خوانیم:

اولین کاری که مشکات‌الزهرا صفی بازیکنی که روز گذشته به‌ عنوان نخستین دختر ایرانی توانست دیدار اول خود در گرند اسلم جوانان را با پیروزی پشت سر بگذارد. پس از ورود به محل برگزاری نشست مطبوعاتی انجام داد این بود که از دو خبرنگار حاضر در این نشست تشکر کرد.

با وجود آنکه صفی اهل کشوری است که قهرمانان زیادی در رشته تنیس به‌ ویژه در بخش زنان پرورش نداده است، بعد از صحبت با او خیلی زود در می‌یابیم که او چگونه توانسته به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند.

این بازیکن ۱۷ ساله که رتبه ۷۴ جوانان جهان را دارا است، اولین بازیکن ایرانی است که در جمع ۱۰۰ تنیس‌باز برتر جوانان جهان قرار گرفته و افتخار می‌کند که درهای جدیدی را به روی تنیس کشورش گشوده است:

«می‌خواهم بگویم از رویاهایتان دست نکشید چون زمانی که من کارم را آغاز کردم همه در ایران می‌گفتند این غیرممکن است، بازی در گرند اسلم‌ها غیرممکن است. تو نمی‌توانی این کار را انجام دهی. مخصوصاً این چیز‌ها را به مادرم می‌گفتند. بعد از آن دیگر رویایم را به کسی نگفتم و به تلاش ادامه دادم… به تلاشتان ادامه دهید، رویاهایتان را باور داشته باشید و به کسانی که این چیزها را می‌گویند گوش نکنید. این پیروزی برای من بسیار مهم بود و امیدوارم بتوانم این روند را ادامه دهم… اگر با موقعیت دشواری روبه‌رو شدید، با آن کنار بیایید و سرتان را بالا نگه دارید و برای پیشرفت بیشتر به تلاشتان ادامه دهید.»

در گرمای سوزان تابستان استرالیا در پارک ملبورن، صفی روز یک‌شنبه در دور اول رقابت‌های جوانان در ورزشگاه ۱۵۷۳ با آنجا نایار، بازیکن استرالیایی راه‌یافته از جدول مقدماتی روبه‌رو شد درحالی‌که به عنوان یک دختر مسلمان با حجاب، لگ ورزشی و تی‌شرت آستین‌بلند در این مسابقه ظاهر شد.

مشکات با ضربات متنوع و استادانه خود درحالی‌که با گرمای ملبورن شجاعانه می‌جنگید، در مدت زمان ۹۰ دقیقه و با پیروزی ۶-۴ و ۶-۳ برابر حریف استرالیایی توانست به مرحله دوم اوپن استرالیا راه پیدا کند. او اولین ورزشکاری است که با حجاب در یک گرند اسلم به رقابت‌ می‌پردازد:

«آفتاب را دوست دارم اما دیگر نه اینقدر! اما به این حجاب و پوشش عادت کردم. دیگر جزئی از بدنم شده، چون از ۹ سالگی در مسابقات مختلف و در هر آب‌وهوایی، سرد یا گرم با آن‌ها بازی کرده‌ام… البته که گرمای هوا را احساس می‌کنم. امروز شرایط سخت بود به خصوص در بین امتیازها اما گرما من را اذیت نمی‌کند. وقتی به زمین مسابقه می‌روید و امتیاز به امتیاز بازی می‌کنید دیگر درباره این چیزها فکر نمی‌کنید.

صفی برای اولین بار زمانیکه ۸ ساله بود با دیدن مسابقه رافائل نادال در تلویزیون به ورزش تنیس علاقه‌مند:

«اگر در کشور من از مردم بپرسید چه ورزشی را دوست دارند آن‌ها خواهند گفت فوتبال. روزی که همراه با مادرم مسابقه رافائل نادال را در تلویزیون تماشا می‌کردیم به یاد دارم. ما کنجکاو بودیم که ببینیم آیا زمین تنیسی در ایران هست که بتوانیم در آن‌جا این ورزش را امتحان کنیم؟… خانواده من عاشق ورزش هستند، به‌خصوص پدرم که در جوانی بازیکن فوتبال بود، و ما خیلی کنجکاو بودیم که تنیس چگونه ورزشی است و این‌که آیا می‌توانم آن را امتحان کنم؟»

صفی که در آکادمی تنیس آپت در تهران تمرین می‌کند برای بهبود رتبه خود در رده‌بندی جوانان تلاش زیادی کرده است. او می‌گوید با مشکلات زیادی برای حضور در مسابقات مختلف روبه‌رو است؛ مشکلانی نظیر نبود حامی مالی و دشوار بودن روند اخذ ویزا برای ورود به کشورهای دیگر.

صفی هم‌چنین اذغان می‌کند که در زمان نوجوانی او تماشای تنیس چندان آسان نبوده [چون ورزش تنیس در ایران کمتر از تلویزیون پخش می‌شود] اما او امیدوار است با رسیدن به رتبه‌های بالاتر بتواند نقشی در شناساندن بیشتر این ورزش در کشورش داشته باشد.

«فکر می‌کنم حالا [به بهانه پیروزی من] مردم کشورم دلیل خوبی دارند که تنیس تماشا کنند.»

صفی از دوران نوجوانی علاقه زیادی داشته که توانایی‌هایش را مقابل بازیکنان اروپایی و دیگر کشورها محک بزند تا بتواند سطح بازی خود را با بقیه بازیکنان جهان مقایسه کند.

وقتی به او گفتم من اهل مصر هستم و بیش از یک دهه است که ورزش جهان عرب را پوشش می‌دهم، صفی بلافاصله لبخند زد و گفت: «بسیار خوشحالم که شما امروز اینجا هستی، چون می‌توانی کاملاً شرایط من را به‌عنوان یک دختر اهل خاورمیانه که تنیس‌ بازی می‌کند، درک کنی.»

کاملاً مشخص است مسیر خاصی که او در ورزشی مانند تنیس طی کرده چگونه بوده و صفی این موضوع را مرهون پدر و مادر خود می‌داند که او را برای عبور از موانع و دنبال کردن تنیس به عنوان یک حرفه ورزشی تشویق کردند:

«دلیل اصلی حضور من در اینجا خانواده‌ام است، خصوصاً مادرم که همواره من را به حضور در مسابقات مختلف تشویق می‌کرد. وقتی شروع به رقابت در تورنمنت‌های ITF کردم، در تمام مسابقاتم شکست می‌خوردم و مادرم بود که من را به تلاش بیشتر تشویق می‌کرد و می‌گفت تو می‌توانی بهتر شوی و من هم واقعاً سخت تمرین می‌کردم… سختی زیادی کشیدم تا به اینجا رسیدم. همه چیز دشوار بود از تمرینات و گرفتن ویزا تا چیزهای دیگر. آسان نبود اما توانستیم این‌ کار را انجام دهیم… مهم‌ترین چیز این است حتی پس از شکست در هر مسابقه به تلاش و تمرینم ادامه دادم تا بهتر شوم، تا در تورنمنت‌های بیشتری حضور پیدا کنم و بتوانم به اینجا برسم.»

صفی از نادال و کریستیانو رونالدو ستاره فوتبال به عنوان الگوهای ورزشی خود یاد می‌کند. او نادال را مقدمه آشنایی‌اش با تنیس و رونالدو را الهام‌بخش جنگیدنش در لحظات دشوار می‌داند.

«بعد از تماشای مستند رونالدو متوجه شدم او هم دوران سختی را داشته است و همین به من انگیزه داد که می‌توانم در راهم موفق شوم.»

مسابقات برای صفی هنوز تمام نشده و او مشتاق است که به ماجراجویی‌اش در اوپن استرالیا ادامه دهد.

«این مهم‌ترین قدم در دوران ورزشی من و تنیس ایران بود. من دریچه جدیدی را به سوی تنیس ایران گشودم، چون ما هیچ بازیکنی را نداشتیم که در گرند اسلم جوانان یا بزرگسالان رقابت کند. بنابراین خیلی خوشحالم که توانستم این کار را انجام دهم. امروز روزی ویژه برای تنیس ایران است و بسیار خوشحالم که می‌توانم این احساس را با ایرانیان به اشتراک بگذارم.                             

کدخبر: 766008 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟