واکنش جالب رسانه خارجی به عملکرد تیم ملی بانوان در جام ملت‌های آسیا

تیم‌ملی فوتبال بانوان ایران بعد از پیروزی مقابل اردن  جام ملت‌های زنان آسیا2022 صعود کرد. تیم‌ملی ایران توانست در ضربات پنالتی با برتری 4 بر 2 به پیروزی دست یافته، برای اولین بار مجوز صعود به جام‌ملت‌های آسیا را کسب کند. تیم ملی فوتبال بانوان ایران در حال حاضر توسط «مریم ایراندوست» هدایت می‌شود. تیم ملی فوتبال در حال حاضر تلاش می کند تا پس از حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا شگفتی‌ساز شود. تنها لژیونر حاضر تیم ملی فوتبال بانوان «یاسمن فرمانی» است که در تیم فوتبال شارلوا بازی می‌کند.

به گزارش رکنا ورزشی، تیم ملی بانوان ایران که برای نخستین‌بار موفق شد جواز حضور در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را کسب کند، پنجشنبه‌شب در نخستین بازی خود در این تورنمنت برابر تیم هند که میزبان این دوره است، به تساوی بدون گل رسید تا در اولین حضور خود و اولین بازی، نخستین امتیازش را کسب کند. شاگردان مریم ایراندوست در مرحله انتخابی این دوره در یکی از گروه‌های سه‌تیمی با اردن و بنگلادش همگروه بودند که پس از برتری پرگل برابر بنگلادش دیداری سرنوشت‌ساز مقابل اردن برگزار کردند که پس از تساوی بدون گل و باتوجه به اینکه شرایط دو تیم کاملا مشابه بود، کار به ضربات پنالتی کشیده شد که درنهایت تیم ایران با درخشش زهره کودایی، گلر توانمند خود به برتری 4 بر 2 برابر این حریف دست یافت و برای نخستین‌بار جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را کسب کرد.

البته این دیدار با یک حاشیه هم همراه بود و آن‌هم اعتراض اردنی‌ها نسبت‌به گلر ایران بود که سروصدای زیادی به‌پا کرد و درنهایت هم کنفدراسیون فوتبال آسیا با حمایت از کودایی، اعتراض ناجوانمردانه اردنی‌ها را رد کرد. حالا تیم ایران با حضور در هند موفق شد در نخستین بازی خود یک امتیاز ارزشمند را از تیم میزبان کسب کرده و به ادامه تورنمنت امیدوار بماند. هندی‌ها هم اگرچه در سال‌های1979 و 1983 دوبار عنوان نایب‌قهرمانی این مسابقات را به‌دست آورده‌اند، اما در سال‌های اخیر کمتر توانسته‌اند در بین تیم‌های مدعی حضور داشته باشند و در 5 دوره قبلی هم نتوانسته‌اند جواز حضور در این مسابقات را کسب کنند. در دوره کنونی هم باتوجه به اینکه هندی‌ها میزبانی مسابقات را برعهده دارند، در بین تیم‌های حاضر در تورنمنت قرار گرفته‌اند.

تیم ایران در دور گروهی علاوه‌بر تیم میزبان با تیم‌های چین و چین تایپه نیز همگروه است که در دو بازی بعدی کار به‌مراتب دشوارتری خواهد داشت، به‌خصوص برابر چین که یکی از قدرت‌های فوتبال زنان در آسیا محسوب می‌شود و پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها نیز هست. بانوان فوتبالیست ایرانی در نخستین بازی خود نمایش قابل‌قبولی در این رقابت‌ها ارائه کردند و درنهایت موفق شدند نخستین امتیاز خود در تاریخ این بازی‌ها را به‌دست آورند. یکی از مهم‌ترین دلایل تساوی عملکرد خوب کودایی در این مسابقه بود که اوج آن مهار ضربه‌ای بود که به‌نظر می‌رسید درحال تبدیل شدن به گل نخست هندی‌ها است، اما گلر ایران با واکنشی استثنایی آن‌را مهار کرد و مانع از باز شدن دروازه‌اش شد. این واکنش موردتوجه AFC و فیفا قرار گرفت و آنها در صفحات اجتماعی خود به تمجید از این عکس‌العمل عالی پرداختند و حتی صفحه فیفا آن را با سیو تاریخی گوردون بنکس مقایسه کرد. گلر نامدار انگلیسی ضربه سر پله برزیلی را با واکنشی عالی مهار کرد و بسیاری معتقدند این بهترین سیو یک گلر در تاریخ فوتبال است.

مقاومت جانانه و کسب یک امتیاز

رسانه‌های هندی پیش از این مسابقه معتقد بودند تیم کشورشان که به ببرهای آبی شهرت دارد، شانس بسیار بیشتری از حریف خود دارد و می‌تواند سه امتیاز این دیدار را کسب کند، اما با شروع مسابقه اوضاع به‌شکلی دیگر رقم خورد و درنهایت دو تیم امتیازات را تقسیم کردند. سایت «بریج هند» در این‌باره می‌نویسد: «هند در نخستین دیدار خود در جام ملت‌های زنان آسیا برابر تیم ایران به نتیجه‌ای بهتر از تساوی دست پیدا نکرد. بازیکنان هند در این دیدار موقعیت‌های بیشتر و بهتری نسبت‌به حریف داشتند، اما دفاع خوب حریف مانع از گل شدن این فرصت‌ها شد. ایران که برای نخستین‌بار است در این تورنمنت حاضر می‌شود، خیلی زود با حملات رقیب از جناحین مواجه شد و از همان دقیقه 2 بازی دروازه‌اش را در خطر می‌دید، اما به‌خوبی برابر این حملات مقاومت کردند. البته تیم ایران هم موقعیت‌هایی که بیشتر روی ضربات ایستگاهی بود به‌دست آورد که حاصلی برای تیم مریم ایراندوست نداشت. زهره کودایی یکی از ستاره‌های این بازی بود که با مهارهای بسیار خوبش بارها مانع از گلزنی هندی‌ها شد. به‌خصوص در صحنه‌ای که با یک دست توپ را از روی خط دروازه‌اش برگرداند و مانع از فروریختن دروازه‌اش شد.»

سایت ایندیا اکسپرس هم در گزارشی از حضور بانوان ایرانی در جام ملت‌ها نوشت: «برای حدود 5 هزار سال قرمه‌سبزی یکی از غذاهای ایرانی بوده که طرفداران زیادی دارد و با فرهنگ این کشور عجین شده است. با این‌حال مریم ایراندوست، سرمربی تیم زنان ایران می‌گوید از این غذا متنفر است؛ چراکه وقتی تلاش داشته فوتبال بازی کردن را آغاز کند، به او گفته بودند چرا یک دختر باید فوتبال بازی کند؟ بهتر است به پختن قرمه‌سبزی مشغول باشد. تیم مردان ایران یکی از بهترین تیم‌های فوتبال آسیاست، اما تیم زنان این کشور در رده 70 دنیا قرار دارد. با این‌حال بانوان ایرانی در این سال‌ها تلاش زیادی داشته‌اند تا به‌سرعت پیشرفت کرده و به یکی از تیم‌های خوب قاره تبدیل شوند. آنها حالا با هدایت دختر یکی از مربیان و بازیکنان قدیمی فوتبال ایران یعنی نصرت ایراندوست برای نخستین‌بار به جام ملت‌های آسیا رسیده‌اند. آنها پنجشنبه‌شب در ادامه ماموریت خود برای مطرح کردن نام فوتبال بانوان ایران در بمبئی برابر تیم هند نمایشی خوب ارائه کردند و با تلاش و همت زیادی جنگیدند تا یک امتیاز از این مسابقه به ارمغان آورند که نشان می‌دهد آینده‌ای خوب در انتظار این تیم است. این تیم همان‌گونه که توماس دنربی، سرمربی سوئدی هند در نشست خبری پیش از بازی پیش‌بینی کرده بود، تیمی سختکوش و بسیار باانگیزه نشان داد که رقیبی دشوار برای تیم‌های حاضر در این گروه است.»

کدخبر: 764843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟