کریمی و دایی  در جمع ۷ لژیونر آسیایی برتر فوتبال اروپا

نشریه معروف فور فور توی انگلیس، در گزارشی به معرفی 7 لژیونر‌ آسیایی که طی 20 سال اخیر در فوتبال اروپا بهترین عملکرد و دستاوردها را داشته‌اند، پرداخته و نام علی کریمی و علی دایی را از ایران در میان این بازیکنان قرار داده است.

این نشریه درباره علی دایی نوشته است:

شاید نام دایی به اندازه نام‌های قبلی (هیده‌توشی ناکاتا از ژاپن و جی‌سونگ پارک از کره جنوبی) برجسته نباشد، اما این ایرانی هم با آنکه در ترکیب بایرن مونیخ در فصل 99-1998 بازیکن ترکیب اصلی نبود، موفقیت خودش را داشته است. مهاجم سابق تیم ملی ایران در فصلی که بایرن مونیخ قهرمان بوندس‌لیگا شد و نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا در تمامی رقابت ها، 31 بازی انجام داد و 6 گل زد.

دایی که سال 1999 به عنوان برترین بازیکن فوتبال آسیا انتخاب شد، پس از بایرن سه فصل را در تیم هرتابرلین سپری کرد و در ادامه به تیم‌های الشباب امارات پیوست و در نهایت در سال 2003 به ایران برگشت.

دایی به عنوان مربیگری‌ در سال 2017 به تیم لیگ برتری سایپا برگشت، همان تیمی که دوران بازیگری‌اش را در آن به پایان رساند و دوران مربیگری‌اش را هم سال 2006 با آن آغاز کرد. در این فاصله او هدایت 6 تیم دیگر را هم برعهده گرفت که تیم ملی ایران یکی از آنها بود.

فورفورتو درباره علی کریمی هم اینگونه نوشته است:

او که زمانی به «مارادونای آسیا» معروف بود، راه رسیدنش به فوتبال آلمان شبیه مسیری بود که علی دایی رفت، تنها با این تفاوت که مدت حضورش در این لیگ کوتاه‌تر بود.

او تابستان سال 2005 به بایرن مونیخ پیوست و آنجا دو سال حضور داشت. کریمی سال 2007 بایرن را به مقصد تیم قطر اس‌سی ترک کرد. او در اولین فصل حضورش در فوتبال آلمان قهرمانی در بوندس‌لیگا و جام حذفی این کشور را تجربه کرد. کریمی سپس بعدها به ایران برگشت و برای پرسپولیس و پس از آن استیل آذین بازی کرد و این قبل از آن بود که او دوباره به آلمان برگردد و مدتی کوتاه برای شالکه بازی کند، جایی که تنها 5 ماه حضور داشت و چند بازی انجام داد و پس از آن به کشورش برگشت.

کریمی 39 ساله الان شانس خود را در رده مربیگری با تیم سپیدرود امتحان می‌کند، تیمی که فصل گذشته به به لیگ برتر ایران صعود کرد.

در فهرست فورفورتو از 7 لژیونر آسیایی برتر فوتبال اروپا طی 20 سال گذشته، علاوه بر دایی، کریمی، ناکاتا و جی‌سونگ پارک، نام سون جی های، لی‌ یونگ پیو و شونسوکه ناکامورا دیده می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 373536 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟