ایران جدید؛ تیم بدون هافبک‌های تهاجمی

نگاهی به چند بازی اخیر تیم ملی نشان می دهد که کی روش آرام آرام دارد به روش جدیدی می رسد که در آن جایی برای هافبک های تهاجمی نیست. آخرین لیست اعلام شده توسط او برای دو بازی دوستانه تیم ملی نیز مهر تاییدی براین نکته است که تیم ملی برای بازی های جام جهانی قرار است با روش تازه ای بازی کند سیستمی که در آن جایی برای هافبک های میانی و تهاجمی نیست.
هافبک دفاعی به هافبک تهاجمی
در لیست کی روش و در بخش هافبک ها نام 5 هافبک دفاعی تخصصی به چشم می خورد. احمد عبدا.. زاده(فولاد خوزستان) اکبر ایمانی(پدیده مشهد) علی کریمی(سپاهان اصفهان) امید ابراهیمی(استقلال تهران) سعید عزت اللهی (آمکار روسیه) به چشم می خورد. اما در بین هافبک ها چند نام دیگر هم هستند. احسان حاج صفی مدافع چپ پانیونیوس یونان یکی از بازیکنانی است که نامش در لیست هافبک ها وجود دارد. او در تیم ملی البته در پست های مختلفی بازی کرده است اما کی روش در بازی های اخیر یا او را در دفاع چپ بازی داده و یا در هافبک دفاعی استفاده کرده است. پس می توان حاج صفی را هم یک هافبک دفاعی در نظر گرفت و در این شرایط در میان هافبک های تهاجمی دعوت شده فقط نام دو بازیکن یعنی سامان قدوس(اوسترسوند سوئد) و اشکان دژاگه(بدون تیم) دیده می شود. سامان قدوس که البته بیشتر یک مهاجم و وینگر است و تنها اشکان دژاگه به عنوان یک هافبک تهاجمی متخصص در این ترکیب دیده می شود. آن هم در شرایطی که اشکان دژاگه مدتها است تیم ندارد و البته با مصدومیت هایی هم مواجه بوده است.
در فکر کی روش چه می گذرد
کی روش چه برنامه ای برای تیم ملی در بازی های جام جهانی دارد. امروز و با شرایطی که بازیکنان دعوت شده به تیم ملی دارند می توان گفت که کی روش هرچه می گذرد به روش هایی با استفاده از تعداد بیشتر هافبک های دفاعی نزدیک می شود. البته که این روشی مدرن است که تیمی مثل رئال مادرید نیز از آن استفاده می کند. زیدان در ترکیب تیمش از سه هافبک دفاعی مدرن یعنی کروس، مودریچ و کاسیمیرو بهره می برد و شاید طرحی که در ذهن کی روش وجود دارد چنین چیزی باشد. او وقتی 5 هافبک دفاعی تخصصی به علاوه حاج صفی را دعوت کرده یعنی می خواهد ترکیب تازه ای را امتحان کند.
شباهت های 2014 و 2018
کی روش بعد از صعود تیم ملی ایران به جام جهانی 2014 برزیل نیز تغییرات مشابهی را در تیم ملی اعمال کرد. تغییراتی که باعث شد بازیکنان تکنیکی و فانتزی بازی مثل مجتبی جباری ناخودآگاه از چرخه اردوهای تیم ملی کنار گذاشته شوند. حالا انگار این پروسه با شدت و شکل متفاوت تری در جریان است. هافبک هایی مثل مسلمان و سروش رفیعی و حتی شجاعیان به تیم ملی دعوت نمی شوند. این درحالی است که در خط حمله و بخش مهاجمان پر است بازیکنان وینگر و کناری و البته چند مهاجم نوک و این می تواند به معنای اجرای یک روش تاکتیکی جدید از سوی کی روش باشیم. او می داند که تیم ملی در بازی اول جام جهانی سعید عزت اللهی را در اختیار ندارد و شاید این تلنگری برای ایجاد تغییرات بنیادین در تاکتیک تیم ملی باشد.
پادشاهی وینگر ها
با این وصف می توان گفت در روش تازه ای که کی روش می خواهد به کار بگیرد بیشتر تمرکز بر روی وینگر ها است و تا دلتان بخواهد تیم ملی وینگرهای سطح بالا و قوی دارد. سه هافبک دفاعی و سه بازیکن تهاجمی شاید روش جالبی برای موفقیت در مسابقات جام جهانی باشد آن هم برای تیمی که هدف اولش گل نخوردن است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 324197 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟