طرز تهیه سبزه عید با چغندر به 3 روش

به گزارش رکنا، کم کم به عید نوروز نزدیک می شویم و بازار کاشت انواع سبزه های سفره هفت سین در حال داغ شدن می باشد. اگر شما نیز از آن دسته آدم های متفاوت با ایده های نو هستید پیشنهاد می کنیم با ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در این مطلب قصد داریم روش کاشت و پرورش لبو یا چغندر قرمز را برای سبزه سفره هفت سین عید نوروز به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه سبزه با لبو (روش اول)

ابتدا باید یک عدد چغندر قرمز سالم و نسبتا بزرگ را انتخاب کنید و خوب بشویید. اگر چغندر شما دارای ریشه باشد کار شما آسان تر خواهد شد.

پس از انتخاب چغندر یک ظرف آب دقیقا به اندازه چغندر خود انتخاب کرده و قسمت ریشه دار یا انتهای آن را در ظرف آب قرار دهید (حدود 2 سانتی متر) و سپس ظرف را نزدیک پنجره برده تا نور کافی دریافت کند. (نور فراوان و غیر مستقیم خورشید)

آب ظرف را نیز هر دو روز یکبار تعویض کنید.

پس از گذشت چند روز چغندر شروع به ریشه دهی و جوانه زدن می کند و تا یک ماه پس از آن سبزه لبویی شما برای سفره هفت سین آماده می شود.

کاشت چغدر قرمز در لیوان آب و همانطور که می بینید فقط قسمت ریشه را در آب قرار داده اند.

اگر چغندری که قصد کاشت آن را دارید، دارای برگ های بزرگی نیز می باشد بهتر است برگ های آن را با یک چاقوی تیز هرس کرده تا پس از ریشه زنی برگ های جدید و زیباتر شروع به رشد کنند.

پس از آنکه گیاه شما ریشه داد و برگ هایش نیز بزرگ شدن می توانید از آن به عنون سبزه سفره هفت سین استفاده کنید.

طرز تهیه سبزه با لبو (روش دوم)

در این روش پس از انتخاب چغندر قرمزی که ریشه های سالم دارد باید چند روزی آن را در یک کیسه پلاستیکی با چند سوراخ قرار داده تا شروع کند به جوانه زدن و سپس می توانید آن را به ظرف آب منتقل کنید.

طرز تهیه سبزه با لبو (روش سوم)

در روش سوم مانند تصاویر زیر ابتدا یک چغندر قرمز سالم را انتخاب کرده و اگر دارای برگ می باشد آنها را با چاقویی تیز کوتاه می کنیم و سپس به اندازه یک چهارم از قسمت بالایی چغندر را برش داده و آن را داخل ظرف آبی قرار می دهیم. چغندر بریده شده را در ظرفی قرار می دهیم تا انتهای آن در آب قرار گیرد.  پس از گذشت چند روز چغندر شروع به ریشه دادن می کند و برگ های جدیدی سبز می شوند. چغندر قرمز پس از چند روش شروع به جوانه زدن می کند.

این روش نیز مانند روش اول می باشد و تنها تفاوت آن این است که در روش اول ما چغندر را کامل کاشته ایم و در این روش قسمتی از چغندر قرمز کاشته می شود.

پس از عید نوروز هم می توانید گیاه تان را در باغچه یا گلدان بکارید تا بزرگ تر شود و پس از چند ماه (حدود 3 ماه) چغندرهای تازه و خوشمزه برداشت کنید.

توجه داشته باشید که قطر دهانه گلدان باید 3 برابر اندازه چغندر و ارتفاع آن نیز حداقل 30 سانتی متر باشد.

آبیاری چغندر قرمز در گلدان یا باغچه باید وقتی انجام شود که خاک گلدان در حال خشک شدن باشد. (کمی رطوبت داشته باشد). از آبیاری بیش از اندازه گیاه خود داری کنید.

کدخبر: 878333 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟