بهترین روش‌های ضدعفونی کردن شانه

به گزارش رکنا، برای داشتن موهایی زیبا و سالم، تمیز کردن برس مو و مراقبت از آن شیوه صحیح ضروری است. پس از هر بار شانه کردن موها، تکه‌هایی از پوست، شوره، چربی، باقی‌مانده مواد حالت دهنده و غیره بر روی شانه باقی می‌ماند. برس مو، مانند سایر لوازم آرایشی و بهداشتی، نیاز به مراقبت دقیق دارد. با گذشت زمان، برس با پلاک پوشانده شده و استفاده از آن دشوارتر خواهد شد.

توصیه می‌شود حداقل هر دو هفته یک بار به نظافت برس مو بپردازید. اگر موهای بلندی دارید، پلاک و توده‌های مو بسیار سریع‌تر برس شما را خواهند پوشاند. چگونه موها را از شانه جدا کنیم؟ سریع‌ترین روش برای تمیز کردن برس مو، بدون آسیب رساندن به آن چیست؟ چگونه برس فلزی را تمیز کنیم؟ کارآمدترین روش برای ضدعفونی کردن شانه چیست؟

چگونه موها را از شانه جدا کنیم؟

جدا کردن موها از شانه در انواع مختلف برس‌ها به شکلی مشابه انجام می‌شود. چه یک برس گرد داشته باشید و چه برس دستی، از روش زیر استفاده کرده و به راحتی موها را از برس خود جدا کنید:

با کشیدن ساده موها با انگشتان خود شروع کنید. برای پاره کردن رشته‌هایی که به نظر می‌رسد گیر کرده‌اند و جدا کردن آن‌ها دشوارتر است، از یک قیچی استفاده کنید. فرآیند جدا کردن موها از برس را حداقل یک بار در هفته، یا هر وقت که متوجه تجمع مو بر روی برس شدید، انجام دهید. همانند بیشتر تمیزکاری‌ها، هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، کار شما برای دفعه بعد آسان‌تر خواهد بود.

روش‌های تمیز کردن انواع برس مو

سرکه علاوه بر اسیدی بودن، یک ضدعفونی کننده طبیعی نیز محسوب می‌شود. این ویژگی‌ها سرکه را به پاک کننده‌ای ایده‌آل و ارزان برای ضدعفونی کردن شانه تبدیل می‌کند. خاصیت اسیدی سرکه می‌تواند باکتری‌ها را از بین برده و باقی مانده چسبناک اسپری مو، ژل و سایر مواد حالت‌دهنده مو را شل کند. همچنین، تمیز کردن برس مو در سرکه به تلاش بسیار کمی نیاز دارد.

موارد مورد نیاز

سرکه سیب

شامپوی ملایم بدون سولفات

مسواک

شانه دم موشی

دستورالعمل تمیز کردن برس مو

با استفاده انتهای لاغر شانه دم موشی، به آرامی بین دندانه‌ها حرکت کرده و موها، آلودگی‌ها و پرزها را از برس پلاستیکی خود جمع کنید. برای برس‌های چوبی، به آرامی از انتهای شانه استفاده کرده و موها را از ریشه دندانه‌ها جدا کنید.

سپس به سرعت سرکه سیب را بر روی برس اسپری کرده و آن را در یک کاسه آب گرم قرار دهید. از آنجا که برس‌های چوبی نباید در معرض آب قرار بگیرند، پس از اسپری کردن سرکه، برس را کنار بگذارید.

حالا زمان استفاده از شامپو است. بر اساس جنس برس، از یکی از روش‌های زیر برای تمیز کردن برس خود استفاده کنید:

برای برس‌های پلاستیکی: مقدار مناسبی شامپو بر روی برس که در آب قرار دارد ریخته و برس را به آرامی ماساژ دهید تا کاملا صابونی شود. سپس برس را به سمت پایین برگردانید تا به خوبی خیس خورده و موهای باقیمانده و آلودگی‌ها را آزاد کند. می‌توانید برس خود را برای یک شب در محلول رها کرده و صبح روز بعد، از یک مسواک برای پاک کردن آلودگی‌های باقیمانده استفاده کنید.

برای برس‌های چوبی: مقداری شامپو بر روی برس ریخته و با استفاده از مسواک، تمام سطح برس را به آن آغشته کنید. سپس برس را در آب گرم غوطه‌ور کرده و با استفاده از اسفنج یا پارچه آغشته به شامپو، دسته و کف برس را تمیز کنید. پس از تمیز شدن، برس را به سرعت از آب خارج کرده و برای آبکشی کنار بگذارید.

برس به خوبی آبکشی کنید تا تمام آثار مواد شوینده از بین برود. قبل از رفتن به مرحله آخر، از تمیز شدن برس اطمینان حاصل کنید.

برس تازه شسته را بر روی یک حوله تمیز گذاشته و اجازه دهید خشک شود. از زمان موردنیاز برای خشک شدن برس خود تعجب نکنید، برخی از برس‌ها برای خشک شدن به بیش از 12 ساعت زمان نیاز دارند.

«با روش‌های ضدعفونی کردن لوازم آرایش آشنا شوید.»

طرز شستن برس چوبی

در صورتی که برس شما دسته یا دندانه‌های چوبی دارد، از این روش برای تمیز کردن برس مو استفاده کنید. این روش نسبت به تکنیک‌های دیگر ملایم‌تر بوده و به شما کمک می‌کند بدون آسیب رساندن به برس چوبی خود، آن را تمیز کنید.

موارد مورد نیاز:

مسواک تمیز

2/1 فنجان آب گرم

5 قطره روغن درخت چای

دستورالعمل شستشو:

روغن درخت چای را به آب اضافه کرده و هم بزنید. مسواک خود را به محلول آغشته کرده و از آن برای تمیز کردن دندانه‌ها و دسته برس استفاده کنید.

در استفاده از محلول آب و روغن چای زیاده‌روی نکنید، زیرا قرار است برس را تا حد ممکن خشک نگه دارید. پس از تمیز کردن برس مو، آن را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید. سپس برس را به پشت برگردانید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

چگونه برس فلزی را تمیز کنیم؟

این روش برای انواع مختلفی از برس‌ها، از جمله برس‌های فلزی، مناسب است. قبل از استفاده از این روش، اطمینان حاصل کنید که برس شما از پلاستیک سخت یا فلز ساخته شده باشد.

موارد مورد نیاز:

مسواک تمیز

2/1 فنجان آب گرم

1 قاسق چایخوری شامپو

1 قاشق چایخوری جوش شیرین

دستورالعمل شستشو:

شامپو و جوش شیرین را در آب ریخته و هم بزنید تا به خوبی حل شوند. مسواک خود را به محلول پاک کننده آغشته کرده و با استفاده از آن دندانه و پایه برس را مالش دهید. برس را به آرامی، اما به طور کامل، مسواک بزنید.

پس از تمیز کردن برس مو، مسواک را در آب تمیز بشویید. سپس به نقاط صابونی برس برگشته و آن‌ها را تمیز کنید. با استفاده از یک حوله خشک و تمیز، تا جای ممکن برس را خشک کرده و در نهایت آن را رو به پایین قرار دهید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

تمیز کردن برس های پلاستیکی

این روش‌ برای برس‌های لوله‌ای، شانه‌ها و هر برس دیگری که از پلاستیکِ محکم ساخته شده باشد بسیار مناسب است. این بدان معنی است که برس شما هیچ گونه بخش نرم، چوبی یا طبیعی نداشته باشد.

موارد مورد نیاز:

مسواک تمیز

4 فنجان آب داغ

1 قاشق غذاخوری شامپو

1 قاشق غذاخوری جوش شیرین

یک کاسه بزرگ

دستورالعمل شستشو:

با مخلوط کردن آب، شامپو و جوش شیرین در کاسه شروع کنید. برس خود را در کاسه قرار داده و اجازه دهید برای 20 دقیقه خیس بخورد.

سپس از مسواک برای تمیز کردن برس مو و شستن پایه و دندانه‌ها استفاده کرده و هرگونه آلودگی باقیمانده را از بین ببرید. پس از اتمام نظافت برس مو، آن را زیر آب شیر آبکشی کرده و برروی میز قرار دهید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

روش‌های ضدعفونی کردن شانه

بسیاری از مواد طبیعی موجود در خانه می‌توانند برای ضدعفونی کردن شانه و برس مورد استفاده قرار بگیرند. برای از بین بردن باکتری‌ها و ضدعفونی کردن شانه خود، از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

مایع ظرفشویی: مایع ظرفشویی را در آب حل کرده و شانه را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید. سپس آن را به خوبی آبکشی کرده و بگذارید در معرض هوای آزاد خشک شود.

شامپو و آمونیاک: 1 قاشق غذاخوری آمونیاک و 2 قاشق غذاخوری شامپو را به 1 لیتر آب گرم اضافه کنید. محلول را به خوبی هم بزنید تا کف کند. سپس شانه یا برس خود را در محلول قرار داده و اجازه دهید برای نیم ساعت خیس بخورد. در نهایت شانه را آبکشی کرده و خشک کنید.

جوش شیرین: چند قطره آب به جوش شیرین اضافه کرده و یک خمیر رقیق تهیه کنید. سپس آن را بر روی شانه مالیده و با استفاده از یک مسواک قدیمی، شانه را تمیز کنید. در صورت باقی ماندن آلودگی‌ها، این فرآیند را تکرار کنید.

هرگونه ماده ضدعفونی کننده: الکل 70٪ و آب اکسیژنه گزینه‌های خوبی برای ضدعفونی کرده شانه محسوب می‌شوند. همچنین، اگر با معطر شدن شانه مشکلی ندارید، می‌توانید از ادلکن حاوی الکل نیز برای ضدعفونی کردن شانه استفاده کنید.

روش از بین بردن زنگ زدگی برس مو

سرکه سفید ماده‌ای اسیدی است و همین خاصیت آن را به یک محلول خانگی موثر برای از بین بردن زنگ زدگی برس مو تبدیل می‌کند. خاصیت اسیدی سرکه همچنین برس شما را ضدعفونی کرده و با شل کردن آلودگی‌ها، تمیز کردن برس مو را نیز ساده‌تر می‌کند. برای استفاده از این روش، به سرکه سفید، یک ظرف و یک ابزار ساینده مانند اسکاچ ظرفشویی یا مسواک نیاز دارید.

برس فلزی خود را برای 24 ساعت در سرکه سفید خیس کنید.

سپس برس را از محلول خارج کرده و با استفاده از اسکاچ یا مسواک، تمام نقاط دارای زنگ زدگی را تمیز کنید.

در صورت نیاز، برس را مجددا در سرکه قرار دهید.

برس را به خوبی آبکشی کرده و کاملا خشک کنید.

کدخبر: 812300 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟