گیاه سانسوریا را چطور نگهداری کنیم؟+ فیلم
حجم ویدیو: 48.27M | مدت زمان ویدیو: 00:06:36

گیاه سانسوریا از گیاهان آپارتمانی بسیار پر مصرف است.

به گزارش رکنا، سانسوریا از خانواده ساکولنت‌ها و جز گیاهان آپارتمانی معروف و درعین حال پرطرفدار به‌شمار می‌رود؛ محبوب از این جهت که در عین زیبایی و تنوع گونه‌ها، نگهداری آسان داشتی و جز گیاهان سرسخت و مقاوم است. در نتیجه اگر به‌تازگی قصد شروع پرورش گیاهان آپارتمانی را دارید، مسلما سانسوریا به‌خاطر نگهداری آسانی که دارد انتخابی مناسب برای شماست. بعد از انتخاب و خرید گیاه مورد نظرتان اگر سانسوریا را انتخاب کرده‌اید یا این گیاه را در خانه خود دارید، مهم‌ترین کاری که باید برای آن انجام دهید، نگهداری از آن است، دقیقا چیزی که قرار است در این مطلب برای شما شرح بدهیم تا به‌طور کامل با آن آشنا شوید.

در این مطلب شما را با روش نگهداری از سانسوریا آشنا کرده، روش های تکثیر سانسوریا را برای شما خواهیم گفت، به فواید استفاده از سانسوریا در محیط خانه اشاره کرده، آفات و مشکلات گیاه را بررسی خواهیم کرد و در پایان مطلب نیز پاسخ سوالات متداول شما درباره نگهداری از سانسوریا را خواهیم داد.

نور مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا به‌سرعت خود را با محیط وفق می دهد؛ یعنی حتی در نور خیلی زیاد هم به رشد خود ادامه می دهد؛ حتی نور های مصنوعی مثل نور لامپ های فلوئورسنت که امروزه در هر مکانی یافت می شوند هم می تواند نیاز سانسوریا به نور را برطرف کند. همین موضوع باعث شده سانسوریا یک گیاه آپارتمانی مناسب و جز گیاهان مقاوم به نور کم باشد، منتها نور ایده‌آل برای این گیاه نور غیرمستقیم و نسبتا زیاد است. در نتیجه بهتر است آن را در نزدیکی پنجره جنوبی که بیشتر از سایر قسمت‌های خانه نورگیر است قرار دهید. نور کافی باعث می شود تا در صورت آبیاری بیش‌ازحد، آب اضافی تا حدی تبخیر شده و گیاه غرقاب نشود.

میزان آب مورد نیاز سانسوریا

سانسوریا به آب خیلی کمی برای رشد نیاز دارد و بهتر است هر دو هفته یک بار خاک آن را چک کنید و فقط اگر خیلی خشک بود به آن آب بدهید.

دما و رطوبت ایده‌آل برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا هم به دما و هم به رطوبت مقاوم است و رطوبت کم یا زیاد و همچنین دمای کم یا زیاد تاثیر چندانی در رشد آن ندارد؛ اما برای اینکه بهترین شرایط را برای گیاه فراهم کنید، لازم است آن را در محیطی با دمای متعادل و از همه مهم‌ترین با تغییرات دمای کم و همچنین میزان رطوبت متوسط نگهداری کنید. ضمن اینکه گیاه نباید در مقابل وزش باد وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار بگیرد.

کود و مواد مغذی مناسب برای سانسوریا

مثل همه گیاهان خانگی اگر دوست دارید در طول نگهداری از سانسوریا شاهد رشد بیشتر آن باشید، لازم است به آن کود بدهید. به‌ این‌ منظور بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. کودهایی با نسبت 10-10-10 کودهای مناسبی برای این منظور هستند.

برای سانسوریاهایی که در باغچه و خارج از گلدان کاشته شده‌اند نیز کودی شبیه به کودی که برای سانسوریای گلدانی استفاده می کنید با همان نسبت و ترکیبات فقط به صورت مایع را انتخاب کنید. احتمالا بعد از کوددهی در باغچه و در اطراف سانسوریا علف‌های هرزی رشد خواهند کرد که در چنین شرایطی توصیه می کنیم آن ها را مرتبا هرس کنید تا خاک را از مواد غنی خالی نکنند و مانع رشد گیاهان نشوند.

خاک مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا خاکی سنگین مثل خاکی ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی را می‌پسندد. در نتیجه موقع تعویض گلدان و فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری از آن، به این نکته توجه داشته باشید. اگر قصد دارید سانسوریا را در باغچه خود بکارید، باید به خاک و نور مورد نیاز آن دقت کنید. بهترین محدوده Ph خاک برای رشد سانسوریا، بین 4.5 تا 7.5 است. بخشی از باغچه را انتخاب کنید که کمی سایه باشد و در عین حال نور کافی هم به آن بتابد. به‌عبارتی گیاه به‌گونه‌ای در باغچه کاشته شود که نور مستقیم خورشید به آن نتابد.

گلدان مناسب برای نگهداری از سانسوریا

سانسوریا هم قابلیت کاشته شدن در گلدان و هم باغچه را داراست. اگر انتخاب کرده‌اید که از این در گلدان نگهداری کنید، به یک گلدان سفالی نیاز دارید. گلدان باید پهن باشد و قد تقریبا کوتاهی داشته باشد. چون سیستم آبرسانی ریشه سانسوریا در خاک کم عمق بهتر عمل می‌کند. ضمن اینکه به زهکشی مناسب گلدان هم توجه کنید، چراکه همانطور که در آموزش تصویری تعویض خاک و گلدان سانسوریا گفتیم انباشته شدن آب در خاک و اطراف ریشه، باعث پوسیده شدن و از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود.

گل دهی سانسوریا

گل های سانسوریا، طیف رنگی سبز تا سفید دارند و گرده افشانی آنها توسط پروانه‌ها انجام می‌شود. البته عموما سانسوریا گل‌های زیادی تولید نمی‌کند. شاید فقط تعداد خیلی کمی شکوفه روی ساقه های آن رشد کند، ولی در عوض ریزوم های کوچکی را در اطراف خود رشد می دهد که پس از گذشت زمان به سانسوریاهای زیبایی تبدیل می شوند!

روش های تکثیر سانسوریا

رشد و تکثیر سانسوریا از راه‌های مختلفی مثل کاشت بذر، قلمه زدن یا گذاشتن برگ در آب انجام می‌شود. راحت‌ترین روش، کاشتن بذر سانسوریا در خاک یا محیط کشت مدنظرتان است. این روش اگرچه ساده است، اما خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد، چون زمان زیادی طول می‌کشد تا دانه‌ها جوانه بزنند.

راه دیگر این است که تعدادی از برگ‌های سالم گیاه را جدا کنید و در خاک بکارید. بعد از مدتی این برگ‌ها ریشه خواهند زد و از هر ریشه یک سانسوریای تازه رشد می‌کند. (منظور از ریشه همان ریزوم است.)

علاوه‌بر دو راه یاد شده می‌توانید از آب هم برای تکثیر سانسوریا کمک بگیرید. به‌این‌منظور یک برگ جوان را از سانسوریا جدا کنید و در یک لیوان آب قوطه‌ور کنید. هر چند روز یک بار آب را عوض کنید تا پس از چند هفته ریشه‌های تازه را ببینید. وقتی ریشه‌ها به اندازه کافی بزرگ شدند وقت آن رسیده که گیاه را به گلدان مخصوص خود منتقل کنید.

آفات و بیماری‌ها در طول نگهداری از گیاه سانسوریا

آفت‌ها

آفت‌های اصلی که سانسوریا را تهدید می کنند شپشک آردی و نوزاد عنکبوت هستند. این آفت‌ها شیره گیاه را می‌مکند و به‌تدریج باعث پلاسیده شدن برگ‌ها می‌شوند. ازاین‌رو اگر آنها را به‌موقع از بین نبرید می‌توانند باعث نابودی گیاه کامل شوند. این آفت‌ها علاوه‌بر مکیدن شیره گیاه، گاهی هم ممکن است با ایجاد حفره و زخم روی برگ‌ها، باعث حساس شدن برگ‌ها شوند؛ به‌طوری که در اثر کوچترین آفت یا بیماری، گیاه مقاومتی نکند و از بین برود.

راه حل از بین بردن این آفات ساده است و کمی حوصله و زمان نیاز دارد. در مورد شپشک آردی باید بگوییم که شپشک آردی قابل رویت است. پس گیاه را بررسی کنید و اگر آنها را دیدید، با یک دستمال آن‌ها از روی گیاه جدا کنید. برای پیشگیری از حمله شپشک آردی می توانید کمی الکل به سطح برگ ها اسپری کنید.

اما در مورد نوزاد و تخم عنکبوت، باید همیشه برگ‌ها را تمیز نگه دارید. چون نوزاد و تخم عنکبوت به‌راحتی شپشک قابل مشاده نیستند. در نتیجه مرتبا برگ‌های گیاه تمیز کرده و رطوبت هوای محیط را افزایش دهید. چون رطوبت حشرات و آفات را از گیاه دور نگه می‌دارد.

بیماری‌ها

در مورد بیماری‌های سانسوریا در طول نگهداری از آن باید بگوییم که این گیاه بیشتر به بیماری‌های قارچی که اغلب در اثر آبیاری و رطوبت زیاد است دچار می‌شود؛ به‌طوری‌که اگر سطح برگ‌ها دائما خیس باشد، قارچ‌ها به‌سرعت در آن محل رشد می‌کنند و باعث ضعف، پلاسیدگی و در نهایت قرمز شدن برگ‌ها خواهند شد. در نتیجه اگر برگ‌های گیاه شروع به قرمز و قهوه‌ای شدن کردند و قسمت‌های سفید رنگ روی آن‌ها تشکیل شد، بخش‌های سفید رنگی که معمولا شبیه تار عنکبوت هستند و به مرور زمان قهوه‌ای رنگ می شوند، مطمئن باشید که گیاه بیمار شده و نیاز به درمان فوری دارد. برای درمان گیاه در این شرایط لازم است گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه‌های آلوده و بیمار را جدا کنید. سپس گیاه را به خاکی جدید و مناسب منتقل کنید.

توصیه ما به شما این است که همیشه گیاه خود را در شرایطی نگه دارید که دچار بیماری‌های قارچی نشود، چون بیماری‌های قارچی به‌سرعت باعث پوسیده شدن و در نهایت مرگ گیاه می‌شوند. به‌این‌منظور همیشه برگ‌های سانسوریا را خشک نگه دارید، به‌اندازه کافی (نه بیشتر و نه کمتر) به گیاه آب بدهید و اجازه بدهید خاک خشک شود و مجددا گیاه را آبیاری کنید. علاوه‌براین از خاک‌های با زهکشی مناسب استفاده کنید و دمای محیط را همیشه متعادل نگه دارید تا از رطوبتی بودن بیش‌ازحد محیط جلوگیری شده و در طول نگهداری از سانسوریا، سانسوریا شما دچار بیماری قارچی نشود.

مشکلات معمول در طول نگهداری از سانسوریا

متورم و بدبو شدن برگ‌های سانسوریا

اگر به گیاه بیش از حد آب بدهید، باید منتظر چنین اتفاقی باشید؛ آب زیاد باعث از بین رفتن سلول‌های برگ شده و درنهایت باعث بروز تورم برگ‌ها و بوی بد آن‌ها می‌شود. در چنین مواقعی، سریعا برگ‌های آسیب دیده را جدا کنید و قبل از اینکه تمام برگ‌ها درگیر شوند، آبدهی را اصلاح کنید. ضمن اینکه بررسی کنید گیاه به بیماری قارچی دچار نشده باشد، دراین‌صورت حتما اقداماتی که قسمت قبلی گفتیم را نیز در مورد گیاه انجام دهید.

علت زرد شدن و کمرنگ شدن برگ‌های سانسوریا

زرد شدن برگ‌های سانسوریا به کمبود نور و خالی شدن خاک از مواد مغذی برمی‌گردد. برای حل این مشکل گیاه را به محلی پرنورتر با نور غیرمستقیم منتقل کرده و از کوددهای مناسب برای جبران مواد مغذی خاک استفاده کنید.

علت خشک شدن نوک برگ سانسوریا

خشک شدن نوک برگ‌های سانسوریا 3 دلیل عمده دارد:

    گیاه شما تشنه است

    نور بیش‌ازحد دریافت کرده است

    دمای محیط بالاست

در مورد دلیل اول خاک گیاه را بررسی کنید؛ به‌این‌شکل که انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید، اگر به‌اندازه یک بند انگشت یا بیشتر سطح خاک خشک است، گیاه شما نیاز به آبیاری دارد. در مورد دلیل دوم نیز بررسی کنید نور محیط نگهداری از سانسوریا شما تا چه اندازه است و اگر احساس کردید نور محیط زیاد است، گیاه را به محیطی با نور متعادل‌تر منتقل کنید. در مورد دلیل سوم نیز مشابه دلیل دوم، محیط را از نظر دما بررسی کنید و اگر دمای محیط بالا بود، گیاه را به محیطی با دمای پایین‌تر منتقل کنید. همچنین می‌توانید اطراف گیاه آب اسپری کرده یا یک ظرف آب در نزدیکی گیاه قرار دهید تا با تبخیر سطحی رطوبت گیاه تامین شده و دما متعادل شود.

علت زدگی و آسیب دیدن و شکستن برگ سانسوریا

در صورت لمس کردن بیش‌ازحد یا ضربه زدن به سطح برگ‌های سانسوریا، چنین مشکلاتی برای برگ‌ها آن ایجاد می‌شود؛ چراکه سانسوریا برگ‌های لطیف و حساسی دارد. پس بهتر است آن را در مکانی دور از رفت و آمد زیاد و دور از محل بازی کودکان قرار دهید تا برخوردی با آن صورت نگیرد. همچنین در جابه‌جایی و حمل آن نیز دقت کنید و تا حین جابه‌جای دچار ضربه و آسیب نشود.

فواید نگهداری از سانسوریا در محیط خانه

تصفیه کردن هوا

سانسوریا جز گیاهان تصفیه کننده هوا است و توانایی تصفیه هوای خانه‌تان را دارد. همانطور که می‌دانید، هوایی که تنفس می‌کنید از عناصر مختلفی مثل اکسیژن، کربن‌دی‌اکسید، سایر گازها و حتی گردوغبار تشکیل شده است که بعضی از آن‌ها لازم و برخی هم سمی و مضر هستند. برای مثال گازهایی مثل تری‌کلرواتن، بنزن، فرمالدهید، زایلن و بسیاری از گازهای دیگر برای سلامتی انسان مضر هستند. اجازه بدهید چند مورد از مضرات این گازها را برایتان نام ببریم؛ گاز تری کلرو اتن را در نظر بگیرید، این گاز می تواند باعث مشکلاتی مثل سر درد، حالت تهوع شده و در موارد حاد باعث به کما رفتن افراد شود! بنزن هم باعث سوزش چشم شده، ضربان قلب را برده و باعث کاهش هشیاری می‌شود. فرمالدهید سبب ورم کردن ماهیچه‌ها شده و حنجره و تارهای صوتی را تحریک می‌کند. زایلن هم مشکلاتی برای قلب، کلیه و کبد ایجاد می‌کند. با توجه به این موارد نگهداری از سانسوریا نه‌تنها مفید بلکه ضروری است، به‌خصوص اگر در مرکز شهرها زندگی می‌کنید.

متابولیسم اسید کراسولاسه یا CAM

متابولیسم اسیدکراسولاسه یکی از مهم ترین دلایلی است که اکثر مردم سانسوریا را برای اتاق خواب و حمام خود انتخاب می‌کنند. CAM یا همان متابولیسم اسیدکراسولاسه، یک نوع از چرخه فعالیت گیاهی است. گیاهانی که در دسته CAM جای می‌گیرند در طول روز کربن‌دی‌اکسید هوا را جذب کرده و در شب اکسیژن آزاد می‌کنند. احتمالا شنیده‌اید که نباید گیاهان زیادی در اطراف مکان خوابیدن خود قرار دهید، چون برای انجام عمل فتوسنتز اکسیژن هوا را جذب می‌کنند و باعث کاهش کیفیت هوا می‌شوند که خوب این موضوع وقتی شما خواب هستید، امری خطرناک به‌شمار می‌رود، اما سانسوریا فرق می کند! سانسوریا می‌تواند در شب با تبدیل کربن‌دی‌اکسید به اکسیژن، میزان اکسیژان هوا را بالا ببرد و باعث بهبود هوای تنفسی شما شود. همین موضوع باعث شده که سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب هم توصیه شود.

کمک به از بین بردن بوی بد هوا

فرقی نمی‌کند که در محل کار هستید یا در منزل به تماشای برنامه مورد علاقه‌تان نشسته‌اید، بوی بد و نامطبوع همیشه آزاردهنده است. یک اتاقی که به‌تازگی رنگ شده را در نظر بگیرید، بوی رنگ و مواد شیمیایی آن اتاق قابل تحمل نیست، بخصوص برای کودکان؛ در چنین شرایطی باید از سانسوریا کمک بگیرید! سانسوریا هوا را تصفیه می‌کند و در عین حال بوی بد محیط را هم از بین می‌برد. اگر یک سانسوریا در اتاق قرار دهید، دیگر لازم نیست نگران بوی بد مواد شیمیایی باشید. پس اگر در سالن‌های زیبایی و یا محیط‌هایی کار می‌کنید که به‌طور مداوم از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود، بهتر است یک سانسوریا در نزدیکی خود قرار دهید.

مناسب برای ساخت کاردستی

علاقه‌ای به ساخت زیورآلات ساده، طناب یا حتی یک کمان برای کودک خود دارید؟ باز هم سانسوریا آماده است تا به شما کمک کند! دیگر برگ های خشک شده ی سانسوریا را دور نریزید. کافی است برای 3 هفته آن‌ها را داخل آب قرار داده و سپس پوست‌شان را جدا کنید. بعد از اینکه پوست‌شان را جدا کردید می‌توانید از فیبر داخل برگ‌ها برای ساختن لوازم تزئینی استفاده کنید.

حرف آخر

سانسوریا یک گیاه آپارتمانی همه چیز تمام است! می‌توانید به زیبایی از آن در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، او هم فضا را زیباتر می کند و هم هوا را تصفیه می کند. سانسوریا انتخاب بسیار مناسبی برای خانه، محل کار و حتی محیط های عمومی است. فقط کافی است نور و آب کافی را برای آن فراهم کنید. آن را به راحتی تکثیر کنید تا تعداد بیشتری از این گیاه شگفت انگیز داشته باشید و یا به دوستان خود هدیه دهید.

در مجموع در این مطلب سعی کردیم درباره گیاه سانسوریا، مشکلات احتمالی و خلاصه همه آنچه درباره روش نگهداری از گیاه لازم است بدانید به‌اضافه فواید خرید سانسوریا و نگهداری از آن در خانه یا محل کار اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ بااین‌حال چنانچه حین خواندن مطلب سوالی در مورد این گیاه به ذهنتان رسیده است، اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره برای خرید گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. ضمن اینکه در بخش پایانی مطلب نیز به سوالات پرتکرار شما درباره نگهداری از سانسوریا پاسخ داده‌ایم و می‌توانید پاسخ برخی از سوالات خود را نیز از آن‌ها دریافت کنید.

سوالات متداول شما درباره گیاه سانسوریا

چگونه رطوبت هوای اطراف گیاه سانسوریا را افزایش دهیم؟

کاشتن چند گیاه در کنار هم در یک گلدان می‌تواند راه مناسبی برای افزایش رطوبت باشد. این کار باعث می‌شود آب به‌اندازه کافی به همه گیاهان برسد و آب کمتری جذب خاک شود. همچنین می‌توانید دو گلدان را داخل هم قرار دهید. برای این کار، گلدانی را که گیاه را در آن کاشت‌اید، در یک گلدان بزرگ تر قرار دهید. فضای بین دو گلدان را با کود کافی پر کنید و آن را همیشه مرطوب نگه دارید. راه دیگر، استفاده از دستگاه های مرطوب‌کننده هواست. می‌توانید گیاهان خود را در یک اتاق قرار دهید و برای افزایش رطوبت از این دستگاه استفاده کنید.

آیا می توانیم با استفاده از سموم مخصوص بیماری های گیاه سانسوریا را کنترل و درمان کنیم؟

جواب منفی است. بیماری‌های سانسوریا اغلب به‌خاطر آبیاری نادرست ایجاد می‌شوند که قابل حل با مواد شیمیایی نیست. البته می‌توانید کمی الکل به برگ‌ها اسپری کنید، اما بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکل، اصلاح روش آبیاری است. مطمئن شوید که آب کافی به ریشه‌ها می‌رسد ولی در خاک انباشته نمی‌شود. اگر خاک کاملا زهکشی نشده باشد و آب اضافی را از خود عبور ندهد، باعث پوسیده شدن ریشه و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

آیا گیاه سانسوریا سمی و خطرناک است؟

بله مقدار کمی سمی است، اما فقط در صورتی که آن را بخورید؛ درست است که سانسوریا منبع خوبی از فیبر است، اما هرگز طعم آن را امتحان نکنید. خوردن سانسوریا باعث تورم و بی‌حسی زبان می شود و خطرناک است. پس توصیه م‌کنیم آن را از دسترس کودکان و حیواناتی که احتمال دارد برگ‌های آن را بجوند دور نگه دارید.

علت زرد شدن برگ های سانسوریا چیست؟

زرد شدن و پژمرده شدن و ریختن برگ های گیاه سانسوریا نتیجه آبیاری بیش‌ازحد است. در چنین شرایطی میزان آب و دفعات آبدهی را کم کنید. فراموش نکنید تا زمانی که خاک سانسوریا کاملا خشک نشده نباید به آن آب بدهید. اگر خاک برای مدت طولانی خیس باشد، باعث از بین رفتن ریشه می‌شود. اگر برگ سانسوریای شما زرد شده جای نگرانی نیست، چند روزی به گیاه آب ندهید و اجازه دهید کاملا خشک شود. پس از چند روز برگ‌ها مجددا طراوت خود را پیدا می‌کنند، این درحالی است که برگ‌ها خیلی زرد نشده باشند و درغیراینصورت اگر برگ‌ها خیلی زرد شده باشند و گیاه نتواند خود را بهبود بخشد باید آن برگ را از گیاه جدا کنید.

فلاح، کارشناس کشاورزی، طرز نگهداری از گیاه سانسوریا در منزل را در یک برنامه تلویزیونی، آموزش داده است.

در فیلم زیر، روش نگهداری از گیاه سانسوریا را مشاهده می‌کنید.

کدخبر: 733003 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟